Sosyal Güvenlik Kurumundan:
SERBEST MUHASEBECİ MALÎ MÜÅžAVİRLER İLE YEMİNLİ
MALÎ MÜÅžAVİRLERCE İŞYERİ KAYITLARININ
İNCELENMESİ HAKKINDA YÖNETMELİK
 
Resmi Gazete Sayısı
27010
Resmi Gazete Tarihi
27.09.2008
 
 
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
 
             Amaç
             MADDE 1  (1) Bu YönetmeliÄŸin amacı, Kurumdan iliÅŸiksizlik belgesi alınması gereken ihaleli iÅŸler ile özel bina inÅŸaatı iÅŸyerleri iÅŸverenlerine bu belgenin verilmesinde; 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirlik ve Yeminli Malî MüÅŸavirlik Kanununa göre yetki verilmiÅŸ, Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler ile Yeminli Malî MüÅŸavirler tarafından iÅŸyeri kayıtlarının incelenmesi sonucu Kuruma bildirildiÄŸi tespit edilen iÅŸçilik tutarlarının uygunluÄŸunun saÄŸlanması ile Kuruma yeterli iÅŸçilik bildirilmediÄŸi tespit edilen iÅŸyeri iÅŸverenlerine, tespit edilen fark iÅŸçilik tutarı üzerinden hesaplanacak prim, gecikme cezası ve gecikme zammı tutarı ile idarî para cezalarının uygulanmasının usul ve esaslarını düzenlemektir.
 
             Kapsam
             MADDE 2  (1) Bu Yönetmelik, Kurumdan iliÅŸiksizlik belgesi alması gereken ve Kurumda müstakilen tescil edilmiÅŸ olan ihaleli iÅŸler ile özel bina inÅŸaatı iÅŸyerleri iÅŸverenlerini kapsar.
 
             Dayanak
             MADDE 3  (1) Bu Yönetmelik, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununun 59 uncu maddesi hükmüne dayanılarak hazırlanmıştır.
 
             Tanımlar
             MADDE 4  (1) Bu Yönetmelikte geçen;
             a) Alt iÅŸveren: Bir iÅŸverenden, iÅŸyerinde yürüttüÄŸü mal veya hizmet üretimine iliÅŸkin bir iÅŸte veya bir iÅŸin bölüm veya eklentilerinde, iÅŸ alan ve bu iÅŸ için görevlendirdiÄŸi sigortalıları çalıştıran üçüncü kiÅŸiyi,
             b) Asgari iÅŸçilik oranı: Kurum bünyesinde oluÅŸturulan Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca ihale konusu iÅŸler ve özel bina inÅŸaatı iÅŸyerleri için yapılacak incelemede dikkate alınacak oranı,
             c) İdare: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kamu idareleri ve kurumları ile bunların ödenmiÅŸ sermayesinin %50'sinden fazlasına sahip oldukları ortaklıkları ve özel kanunlarına göre personel çalıştıran diÄŸer kamu kurumları ile döner sermayeli kuruluÅŸları, 5411 sayılı Kanunda tanımları yapılan mevduat bankaları, katılım bankaları, kalkınma ve yatırım bankaları, fon bankaları ve kanunla kurulan kurum ve kuruluÅŸları,
             ç) İhale konusu iÅŸ: Kanunun 90 ıncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen kamu idareleri ile döner sermayeli kuruluÅŸlar ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamındaki kuruluÅŸlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluÅŸlar tarafından ihale yoluyla yaptırılan her türlü iÅŸi,
             d) İliÅŸiksizlik belgesi: İhale konusu iÅŸler ve özel bina inÅŸaatı iÅŸyerleriyle ilgili olarak yapılan inceleme sonucunda iÅŸverenin Kuruma borcunun bulunmaması kaydıyla ilgili makama verilmek üzere Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerince/Sosyal Güvenlik Merkezlerince düzenlenen soÄŸuk damgalı belgeyi,
             e) İnceleme: İhale konusu iÅŸler ile özel bina inÅŸaatı iÅŸyerlerinden dolayı iÅŸyeri kayıt ve belgelerinin incelenmesini,
             f) İşveren: Sigortalı kiÅŸileri çalıştıran, gerçek veya tüzel kiÅŸiler ile tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸları,
             g) İşyeri: Sigortalıların maddi olan ve olmayan unsurlar ile birlikte iÅŸlerini yaptıkları yerler ile; bu yerlerde üretilen mal veya verilen hizmet ile nitelik yönünden baÄŸlılığı bulunan, aynı yönetim altında örgütlenen iÅŸyerine baÄŸlı yerler, dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım, beden veya meslek eÄŸitimi yerleri, avlu ve büro gibi diÄŸer eklentiler ile araçları,
             ÄŸ) Kanun: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununu,
             h) Kurum: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
             ı) Meslek mensubu: 3568 sayılı Kanuna göre, Türkiye Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler ve Yeminli Malî MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸince ruhsat verilmiÅŸ çalışanlar kütüÄŸüne kayıtlı serbest muhasebeci malî müÅŸavirler ile yeminli malî müÅŸavirleri,
             i) Özel bina inÅŸaatı: Gerçek kiÅŸiler, tüzel kiÅŸiler veya tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸlar tarafından yaptırılan özel bina inÅŸaatlarını,
             j) Sosyal güvenlik sicil numarası: Sigortalılardan, Türk vatandaÅŸları için Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarasını, yabancı uyruklu kiÅŸiler için ise İçiÅŸleri Bakanlığınca verilen kimlik numarasını,
             k) Ünite: Sosyal güvenlik il müdürlükleri ile sosyal güvenlik merkezlerini,
             ifade eder.
             (2) Birinci fıkrada yer almayan, ancak Kanunun 3 üncü maddesi ile 28/8/2008 tarihli ve 26981 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸinin 4 üncü maddesinde yer alan diÄŸer tanımlar bu Yönetmelik için de yapılmış sayılır.
 
 
İKİNCİ BÖLÜM
Raporların Düzenlenmesine İliÅŸkin Usul ve Esaslar
 
             İnceleme yapılması
             MADDE 5  (1) İhale konusu iÅŸlerde inceleme aÅŸağıdaki esaslara göre yapılır.
             a) İşin kesin kabulünün ya da geçici kabulünün noksansız yapıldığı tarihten sonra ve iÅŸverene ödenmesi gereken Katma DeÄŸer Vergisi hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dâhil, toplam istihkak tutarına iÅŸin asgari iÅŸçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.
             b) İşin sözleÅŸmesinde çalıştırılacak iÅŸçi sayısı belli ise, öncelikle bu iÅŸçilerin sigortalılık niteliÄŸi, ücretlerinin iÅŸyeri kayıtlarına usulüne uygun olarak intikal ettirilip ettirilmediÄŸi, ayrıca bunların prime esas kazançları ile prim ödeme gün sayılarının Kuruma eksiksiz bildirilmiÅŸ olup olmadığı tespit edilir. Bu tespit sonucunda düzenlenecek raporda, sözleÅŸmede çalıştırılması öngörülen iÅŸçi sayısı nazara alınarak, iÅŸyeri kayıtlarından çalıştırıldığı tespit edilen iÅŸçiler ile ücretlerine aylar itibarıyla yer verilir.
             c) İdarece, iÅŸverene ödemelerin döviz ÅŸeklinde yapılması hâlinde, döviz tutarı, ödemenin yapıldığı tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenen döviz satış kuru üzerinden Türk Lirasına çevrilerek iÅŸlem yapılır.
             ç) İhaleli iÅŸin birden fazla konuyu kapsıyor olması ve her bir iÅŸin asgari iÅŸçilik oranının bilinmesi hâlinde, inceleme, iÅŸverenin bu husustaki yazılı isteÄŸini ayrıca Kuruma dilekçe ile bildirmek kaydıyla, bu iÅŸlerin en yükseÄŸine iliÅŸkin asgari iÅŸçilik oranı dikkate alınarak yapılır.
             (2) Gerçek kiÅŸiler, tüzel kiÅŸiler veya tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸlar tarafından yapılan özel bina inÅŸaatı iÅŸyerlerinde inceleme aÅŸağıdaki esaslar dâhilinde yapılır.
             a) İşin bittiÄŸi tarihten sonra ve bina maliyetine, iÅŸin asgari iÅŸçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.
             b) Bina maliyeti, ruhsatnamesinde yazılı bulunan yüzölçümü ile birim maliyet bedelinin çarpımı suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada, her yıl inÅŸaatın sınıf ve grubuna göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca tespit edilen ve Kurumca çıkarılacak genelgede belirtilen birim maliyet bedelleri dikkate alınır.
             c) İşyerine ait defter ve belgelerden tespit edilecek maliyetin daha fazla olması hâlinde ise incelemede, bu maliyet bedeli esas alınır.
             ç) İnÅŸaat ruhsatnamesinde belirtilen inÅŸaat sınıf veya grubundan yüksek ya da yüzölçümünden daha fazla yapıldığı anlaşılan özel bina inÅŸaatlarında, tespit edilen sınıf veya grup yahut yüzölçümü dikkate alınır.
             d) BaÅŸladığı yıl içinde bitirilmiÅŸ olan inÅŸaatın maliyetinin hesaplanmasında o yıl için tespit edilen, baÅŸladığı yıldan sonraki yıllarda tamamlanmış inÅŸaatın maliyetinin hesabında ise bitirildiÄŸi yıldan bir önceki yıla ait birim maliyet bedeli esas alınır.
             e) İnÅŸaatın baÅŸladığı ve bitirildiÄŸi tarih iÅŸverence resmî makamlardan alınacak belge ile kanıtlanır.
             f) Yasal süre içinde tescil edilmemiÅŸ olan inÅŸaatın baÅŸladığı tarihin resmî belge ile kanıtlanamaması hâlinde, ruhsat tarihi inÅŸaatın baÅŸladığı tarih olarak kabul edilir.
             g) İnÅŸaat ruhsatnamesi olmayan, ruhsatnamesi olmakla birlikte imar mevzuatına göre ruhsatı hükümsüz olan veya Kurumda tescil edilmemiÅŸ bulunan ya da tescilli olmasına raÄŸmen Kuruma, Kanunun 86 ncı maddesinin birinci fıkrasında ve Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸinin 15 inci ve 109 uncu maddelerinde belirtilen belgeleri hiç verilmemiÅŸ olan bina inÅŸaatı iÅŸyerleri ile tamamlanmamış bina inÅŸaatı iÅŸyerleri hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre rapor düzenlenmez.
             (3) Özel bina inÅŸaat iÅŸlerinde inceleme yapılmasının usul ve esasları Kurumca belirlenir.
 
             Ortak hükümler
             MADDE 6  (1) İhale konusu iÅŸlerde ve özel bina inÅŸaatı iÅŸlerinde inceleme yapılırken aÅŸağıda belirtilen hususlar dikkate alınır.
             a) İnceleme yapılırken, ihale konusu iÅŸlerde kesin kabulün ya da geçici kabulün noksansız yapıldığı, özel bina inÅŸaatı iÅŸyerlerinde ise inÅŸaatın bitirildiÄŸi tarihe kadar Kuruma bildirilmiÅŸ olan iÅŸçilik miktarı dikkate alınır.
             b) İhale konusu iÅŸlerde iÅŸverene ödenen toplam istihkak tutarına, özel bina inÅŸaatlarında ise binanın toplam maliyet bedeline, iÅŸin asgari iÅŸçilik oranı uygulanmak suretiyle bulunan asgari iÅŸçilik miktarı, iÅŸin bitirildiÄŸi tarihe kadar Kuruma bildirilmiÅŸ olan prime esas kazançlar toplamı ile kıyaslanır. Bu kıyaslama sonucunda, iÅŸin faaliyet süresi için Kuruma bildirilmiÅŸ olan sigorta primine esas kazançlar toplamının, hesaplanan asgari iÅŸçilik miktarı ile aynı veya daha fazla tutarda olduÄŸunun tespiti hâlinde, durum açıklanarak iliÅŸiksizlik belgesi verilebileceÄŸine iliÅŸkin rapor düzenlenir.
             c) Kuruma bildirilmiÅŸ olan sigorta primine esas kazançlar toplamının, inceleme sonucunda hesaplanan asgari iÅŸçilik miktarından az olması durumunda, iÅŸveren kayıtlarında yer alan;
             1) Alt iÅŸverenler tarafından yapılan iÅŸler hariç olmak üzere, ünitesi ve iÅŸyeri sicil numarası belirtilmek kaydıyla, iÅŸin bazı bölümlerini yapan Kanun kapsamındaki diÄŸer iÅŸverenlerden alınmış faturalara dayanılarak yapılan malzemeli iÅŸçilik ödemeleri,
             2) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı olanların bu durumları, Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası/Sosyal Güvenlik Sicil Numarası belirtilmek kaydıyla, iÅŸin bazı bölümlerinin yanında sigortalı çalıştırmadan bizzat yapan iÅŸ sahiplerinden alınmış faturalara ve gider belgelerine dayanılarak yapılan malzemeli iÅŸçilik ödemeleri,
             3) Aynı faturada hem malzeme ve hem de iÅŸçilik tutarı kayıtlı ise, her iki tutar birbirinden ayrı kaydedilmiÅŸ olsa bile, toplam fatura tutarı,
             4) Malzeme bedelinden ayrı olarak nakliye bedelinin kesin bir ÅŸekilde belirlendiÄŸi faturalara dayanılarak yapılan nakliye ödemeleri,
             5) Kuruma mükerrer prim ödenmesinin önüne geçilmesi bakımından, hafriyat ve nakliyat iÅŸleri için diÄŸer firma veya ÅŸahıslardan alınmış faturalı ödemeler dikkate alınmamak kaydıyla, Kurumda tescilli bir iÅŸyerinden sevk ve idare edilen makine parkına sahip iÅŸverenlerin, bu parktaki araçlarında çalışanların incelemesi yapılmakta olan ihale konusu iÅŸe iliÅŸkin iÅŸyerinden Kuruma bildirilmemiÅŸ olduÄŸu saptanmak ve bu durum iÅŸyeri kayıtlarıyla doÄŸrulanmak ÅŸartıyla, düzenlenecek raporda açıkça ve ayrıntılı olarak ortaya konulan, faturaya dayanmayan, hakediÅŸ raporlarından tespit olunan hafriyat ve nakliyat bedelleri, iÅŸverene ödenen toplam istihkak tutarından veya maliyet bedelinden düÅŸülerek Kuruma bildirilmesi gereken asgari iÅŸçilik miktarı yeniden hesaplanır.
             ç) İşveren kayıtlarından bazı sigortalılara Kanunun 82 nci maddesi uyarınca belirlenen sigorta primine esas kazanç üst sınırının üzerinde ücret ödendiÄŸi tespit edilebiliyorsa, ücret tediye bordrolarında kayıtlı brüt ücretler ile üst sınır arasındaki fark ve salt iÅŸçilik içeren faturalı iÅŸçilik ödemeleri, iÅŸin asgari iÅŸçilik oranı uygulanmak suretiyle hesaplanan asgari iÅŸçilik tutarından düÅŸülerek inceleme yapılır.
             d) Fatura ve gider belgelerinde kayıtlı tutarların, bu belgelerden yapıldığı anlaşılan iÅŸlere karşılık alınan hakediÅŸ raporu ile ödenen tutarlardan fazla olması durumunda, aÅŸan kısım incelemede dikkate alınmaz.
             e) İncelemede, yapılan ödemelerin katma deÄŸer vergisi dışındaki tutarları esas alınır.
             f) İnceleme sonucunda hesaplanan asgari iÅŸçilik tutarının Kuruma bildirilmiÅŸ olan prime esas kazançlar toplamı ile aynı veya daha fazla tutarda olduÄŸunun anlaşılması durumunda, iÅŸverene, bu Yönetmelik ekindeki belgeler ile birlikte iliÅŸiksizlik belgesi verilebileceÄŸine dair rapor düzenlenir. Hesaplanan asgari iÅŸçilik miktarının Kuruma eksik bildirildiÄŸinin tespiti hâlinde ise, bildirilmeyen tutar, faaliyette bulunulan aylar tespit edilebiliyorsa bu aylara, tespit edilemiyorsa faaliyette bulunulan son aya mal edilir ve Kanunun 88 inci ve 89 uncu maddeleri ile 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri uyarınca iÅŸlem yapılması gerektiÄŸi raporda önerilir. Yapılan inceleme sırasında Kurum mevzuatına aykırı bir durumun tespiti hâlinde düzenlenecek raporda bu hususlara da yer verilir.
 
             Rapor üzerinde yapılacak iÅŸlem
             MADDE 7  (1) Meslek mensuplarınca düzenlenen raporlar, mücbir sebep olmadığı sürece en geç onbeÅŸ gün içinde iÅŸleme konulur.
             (2) Meslek mensuplarınca rapor düzenlenmesi, Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiÅŸ memurlarınca iÅŸin asgari iÅŸçilik miktarının tespiti hususunda inceleme yapılmasına engel oluÅŸturmaz. Meslek mensuplarınca düzenlenen raporlar Kurumca gerek duyulan hâllerde Rehberlik ve TeftiÅŸ BaÅŸkanlığınca belirlenecek yöntemlerle her zaman incelenebilir.
             (3) Meslek mensubunca düzenlenen raporlarda ünitece eksiklik veya maddi hata tespit edilmesi hâlinde, raporu düzenleyen meslek mensubundan onbeÅŸ gün içinde ek rapor vermesi iadeli taahhütlü bir yazıyla istenir. Ek raporda da eksikliÄŸin veya maddi hatanın giderilmemesi durumunda, gerekçeleri de belirtilerek rapora göre iÅŸlem yapılmayacağı yine iadeli taahhütlü bir yazıyla iÅŸverene ve raporu düzenleyen meslek mensubuna bildirilir.
             (4) Ek raporun verilmemesi, eksiklik veya maddi hatanın düzeltilmemiÅŸ olması, yapılan düzeltmenin yetersiz bulunması ya da meslek mensubunca, raporunun eksiksiz veya hatasız olduÄŸunun iddia edilmesi hâlinde, rapor ile rapora konu iÅŸe iliÅŸkin tüm belgeler ilgili ünite tarafından, inceleme yapılmak üzere Rehberlik ve TeftiÅŸ BaÅŸkanlığının ilgili birimine gönderilir.
             (5) Meslek mensubunca düzenlenecek raporun ilgili üniteye intikalini müteakip Ünitece, yapılan inceleme sonucunda bu YönetmeliÄŸin 6 ncı maddesine göre tespit edilen ve Kuruma bildirilmediÄŸi anlaşılan fark iÅŸçilik tutarı üzerinden hesaplanacak sigorta primleri ve bunlara baÄŸlı gecikme cezası, gecikme zammı ile idarî para cezaları tutarlarının ödenmesi için durum, iÅŸverene iadeli taahhütlü bir yazıyla bildirilir. Yapılan tebligat üzerine iÅŸveren tarafından borcun bir ay içinde ödeneceÄŸinin ilgili üniteye yazılı olarak taahhüt edilmesine raÄŸmen, borcun bu süre içinde ödenmemesi hâlinde, ünitece 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre iÅŸlem yapılır.
             (6) Meslek mensubunca iÅŸyeri kayıtlarının incelenmesi sonucunda düzenlenen raporda ödenmesi önerilen borcun tahsil edilmesi veya iÅŸverenin borçlarını karşılayacak miktarda banka teminat mektubu, Devlet tahvili, hazine kefaletini haiz tahvil veya bonoların üniteye teminat olarak verilmesi hâlinde, o iÅŸyerinden kaynaklanan baÅŸkaca borcu da yoksa, soÄŸuk damgalı iliÅŸiksizlik belgesi verilir. Ancak, alınan teminat, teminatın üniteye verildiÄŸi tarihi takip eden ayın sonuna kadar nakde çevrilerek, Kurum mevzuatına göre ilgili hesaplara mahsup iÅŸlemleri yapılır.
 
             Rapor düzenlenmeyecek iÅŸler
             MADDE 8  (1) Meslek mensupları;
             a) Hariçten iÅŸçi çalıştırılmaksızın daimi nitelikteki iÅŸyerlerinin sigortalıları ile yapılan iÅŸler,
             b) Kurumda tescil edilmemiÅŸ veya tescil edilmiÅŸ olmakla birlikte iÅŸçilik bildiriminde bulunulmamış olan ihaleli iÅŸler ile özel bina inÅŸaatı iÅŸyerleri,
             hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre rapor düzenleyemez.
 
             Rapor düzenleme sınırı
             MADDE 9  (1) Meslek mensuplarınca rapor düzenlenebilecek iÅŸlerin istihkak ve maliyet tutarlarının sınırları Kurum Yönetim Kurulunca belirlenir.
 
             Rapor düzenleme ÅŸekli
             MADDE 10  (1) Meslek mensupları tarafından iliÅŸiksizlik belgesi verilebileceÄŸine iliÅŸkin düzenlenecek rapor;
             a) İhaleli iÅŸler için Sosyal Güvenlik Kurumundan İliÅŸiksizlik Belgesi Alınmasına İliÅŸkin Yeminli Malî MüÅŸavirler ve Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler Tarafından Düzenlenen Rapora Eklenecek İhaleli İşlere Ait Hesaplama Cetveli (Ek-4),
             b) Özel bina inÅŸaatı iÅŸyerleri için Sosyal Güvenlik Kurumundan İliÅŸiksizlik Belgesi Alınmasına İliÅŸkin Yeminli Malî MüÅŸavirler ve Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler Tarafından Düzenlenen Rapora Eklenecek Özel Bina İnÅŸaatlarına Ait Hesaplama Cetveli (Ek-5) düzenlenmek suretiyle, Sosyal Güvenlik Kurumundan İliÅŸiksizlik Belgesi Alınmasına İliÅŸkin Yeminli Malî MüÅŸavirler ve Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler Tarafından Düzenlenen Rapor (Ek-1) kapağına iliÅŸik ve Sosyal Güvenlik Kurumundan İliÅŸiksizlik Belgesi Alınmasına İliÅŸkin Yeminli Malî MüÅŸavirler ve Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler Tarafından Düzenlenen Rapora (Ek-2) uygun olarak bilgisayar ile düzenlenir.
             (2) Meslek mensupları, düzenledikleri raporun her sayfasını paraflayarak, rapora, rapor tarihinden önceki üç ay içinde baÄŸlı oldukları meslek odasından alınan Sosyal Güvenlik Kurumundan İliÅŸiksizlik Belgesi Alınmasına İliÅŸkin Rapor Düzenleyecek Yeminli Malî MüÅŸavirler ve Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirlere Ait Faaliyet Belgesini (Ek-3) ve iÅŸverenle yaptıkları sözleÅŸmenin aslını veya aslı görülmek kaydıyla ilgili Ünitece onaylı bir suretini eklemek zorundadır.
             (3) Rapor üç nüsha düzenlenerek, bir nüshası meslek mensubunca dilekçe ekinde ilgili üniteye, bir nüshası iÅŸverene verilir, diÄŸer nüshası da raporu düzenleyen meslek mensubu tarafından gerektiÄŸinde ibraz edilmek üzere, Kuruma verildiÄŸi tarihten itibaren beÅŸ yıl süre ile saklanır.
             (4) Bu maddede belirtilen ÅŸekle uygun olmayan, silinti veya kazıntı bulunan rapor, maddede belirtilen ÅŸekle uygun hâle getirilmek üzere gerekçeleri de belirtilerek yazı ekinde meslek mensubuna iade edilir. Meslek mensubu, gerekli düzeltmeleri yazının tebliÄŸinden itibaren en geç onbeÅŸ gün içinde yaparak yeniden düzenleyeceÄŸi raporu ilgili üniteye intikal ettirir.
 
             Rapor düzenlenemeyecek hâller
             MADDE 11  (1) İşverenin veya alt iÅŸverenin defter ve belgelerini düzenleyen meslek mensupları, aynı iÅŸveren ve alt iÅŸveren için veya kendilerinin, boÅŸanmış dahi olsa eÅŸinin usul ve füruundan birinin veya üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kayın hısımlarının ya da bunların yönetici oldukları veya yönetimde görev alarak ortak oldukları iÅŸyerleri hakkında rapor düzenleyemez.
 
 
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek Mensuplarının Düzenleyecekleri Rapordan DoÄŸan Sorumlulukları
 
             Meslek mensuplarının eÄŸitimi
             MADDE 12  (1) Kurum ile Türkiye Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler ve Yeminli Malî MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸince iÅŸbirliÄŸi yapılarak, bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde rapor düzenlenmesi konusunda, meslek mensuplarına gerekli eÄŸitim verilebilir.
 
             Sorumluluk
             MADDE 13  (1) Meslek mensupları, gerçeÄŸe aykırı rapor düzenleyerek Kurum zararına sebebiyet verdikleri takdirde, oluÅŸan Kurum zararından iÅŸveren ile müÅŸtereken ve müteselsilen sorumludurlar. Bu durumda ilgililer hakkında ayrıca genel hükümlere göre iÅŸlem yapılır.
             (2) Düzenledikleri rapor ile Kurum zararına sebebiyet verdiÄŸi, Kurumca tespit edilen meslek mensuplarınca daha sonra düzenlenen raporlar da iÅŸleme konulmaz.
             (3) Meslek mensuplarının ÅŸirket hâlinde çalışması durumunda, düzenlenecek raporlardan doÄŸacak cezai ve malî sorumluluk raporu düzenleyen meslek mensubuna aittir.
 
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÇeÅŸitli ve Son Hükümler
 
             Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik
             MADDE 14  (1) 14/7/2004 tarihli ve 25522 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sosyal Sigortalar Kurumu Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler ile Yeminli Malî MüÅŸavirlerce İşyeri Kayıtlarının İncelenmesinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
 
             Yürürlük
             MADDE 15  (1) Bu Yönetmelik, 1/10/2008 tarihinde yürürlüÄŸe girer.
 
             Yürütme
             MADDE 16  (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanı yürütür.
 
Ekleri İçin Tıklayınız
Ek-1
Ek-2
Ek-3
Ek-4
Ek-5

TekirdaÄŸ Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler Odası
Adres : Cumhuriyet Mah. Sami Efendi  Sok. No:12  59030 SüleymanpaÅŸa TEKİRDAÄž
E-Posta : info@tekirdagsmmmo.org.tr   KEP: tekirdagsmmmo@hs03.kep.tr
Telefon : +90(282) 293 14 77 - 29314 78
Faks : +90(282) 293 14 76
 

Tasarım 59