Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanlığından:
KAMU GÖREVLİLERİNİN TAHSİS
YARDIMLARINA İLİŞKİN TEBLİĞ
 
Resmi Gazete Sayısı
27019
Resmi Gazete Tarihi
09.10.2008
 
                Amaç
                MADDE 1  (1) Bu TebliÄŸin amacı, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununa göre kamu görevlilerine, uzun vadeli sigorta kollarından baÄŸlanan aylıklar ile öngörülen yardımlara iliÅŸkin usul ve esasları belirlemek ve düzenlemektir.
                Kapsam
                MADDE 2  (1) Bu TebliÄŸ, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununa göre kamu görevlileri ile bunların hak sahiplerine, uzun vadeli sigorta kollarından saÄŸlanan hak ve yükümlülükler ile yararlanma ÅŸartları ve tahsis mevzuatına iliÅŸkin usul ve esasları kapsar.
                Dayanak
                MADDE 3  (1) Bu TebliÄŸ, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununun 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 44, 47, 96, 97, geçici 4, geçici 6 ve geçici 14 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
                Tanımlar
                MADDE 4  (1) Bu TebliÄŸin uygulanmasında;
                a) Kanun: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununu,
                b) Kurum: Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanlığını,
                c) Hak sahibi: Sigortalının veya malûllük, vazife malullüÄŸü veya yaÅŸlılık aylığı almakta olanların ölümü halinde, aylık baÄŸlanmasına veya toptan ödeme yapılmasına hak kazanan eÅŸ, çocuk, ana ve babasını,
                ç) Kurum saÄŸlık kurulu: Devlet memurları ile devlet memurları gibi emeklilik iÅŸlemine tabi olanlar hakkında, Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca düzenlenecek raporlardaki teÅŸhis ve bu teÅŸhise dayanak teÅŸkil eden belgeleri incelemek suretiyle, çalışma gücü kaybı ve meslekte kazanma gücü kaybı oranlarını, erken yaÅŸlanma hali ve vazifelerini yapamayacak ÅŸekilde meslekte kazanma gücü kaybını, malullük derecelerini belirlemeye ve maluliyete iliÅŸkin görüÅŸ oluÅŸturmaya yetkili Genel SaÄŸlık Sigortası Genel MüdürlüÄŸü bünyesinde oluÅŸturulan SaÄŸlık Kurulunu,
                d) Vazife malullüÄŸü: Kanunun 47 nci maddesinde belirtilen vazife veya harp malullüÄŸü hallerini,
                e) Vazife MalullüÄŸü Tespit Kurulu: Kamu görevlilerinin vazife malullüÄŸü durumunu tespit eden Kurulu,
                f) Uzun vadeli sigorta kolları: Malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortası kollarını,
                g) Emekliye sevk onayı: Kanunun 48 inci maddesinde belirtilen yetkili makamlarca alınan onayı,
                ÄŸ) Aylık: Malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları ile vazife malullüÄŸü halinde yapılan sürekli ödemeyi,
                h) Ödeme dönemi: Kanuna göre baÄŸlanan aylıkların, ödeme tarihinden, takip eden ödeme tarihine kadar geçen süreyi,
                ı) Kamu görevlileri: Devlet memurları ile devlet memurları gibi emeklilik iÅŸlemine tabi olan ve Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamındaki sigortalıları,
                i) Ay: Ücretleri; devlet memurları ile devlet memurları gibi emeklilik iÅŸlemine tabi olanlardan;
                1) Her ayın 15'inde ödenenler için, ayın 15'inden ertesi ayın 14'üne kadar,
                2) Her ayın 1'inde ödenenler için, ayın 1'i ilâ sonu arasında,
                geçen ve otuz gün olarak deÄŸerlendirilen süreyi,
                j) Yıl: Ücretleri; devlet memurları ile devlet memurları gibi emeklilik iÅŸlemine tabi olanlardan;
                1) Her ayın 15'inde ödenenler için, 15 Ocak tarihinden ertesi yılın 14 Ocak tarihine kadar,
                2) Her ayın 1'inde ödenenler için, 1 Ocak ilâ 31 Aralık tarihleri arasında,
                 geçen ve 360 gün olarak deÄŸerlendirilen süreyi,
                k) Kamu idareleri: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kamu idareleri ve kamu iktisadi teÅŸebbüsleri ile bunların baÄŸlı idare, ortaklık, müessese ve iÅŸletmeleri ve yukarıda belirtilenlerin ödenmiÅŸ sermayesinin % 50'sinden fazlasına sahip oldukları ortaklık ve iÅŸletmelerden Türk Ticaret Kanununa tabi olmayanlarla özel kanunlarına göre personel çalıştıran diÄŸer kamu kurumlarını,
                ifade eder.
                Malul sayılma ve malullük sigortasından saÄŸlanan yardımlar
                MADDE 5  (1) Kanunla malullük sigortasından saÄŸlanan yardım malullük aylığı baÄŸlanmasıdır.
                (2) Kamu görevlilerinin veya kamu idaresinin talebi üzerine Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca usulüne uygun düzenlenecek raporlar ve dayanağı tıbbi belgelerin incelenmesi sonucu;
                a) Görevlerine devam etmekte olanların, çalışma gücünün en az % 60'ını veya vazifelerini yapamayacak ÅŸekilde meslekte kazanma gücünü kaybettiÄŸi,
                b) Görevlerinden ayrıldıktan sonra, herhangi bir sigortalılık haline tabi olmayanların çalışma gücünün en az % 60'ını kaybettiÄŸi,
                c) Personel kanunlarına tabi olanların hastalıklarının kanunlarında tayin edilen sürelerden fazla devam ettiÄŸi, olmayanların ise hastalık sebebiyle malûl sayılmalarına esas alınacak hastalık süreleri hakkında kendi özel kanunları yürürlüÄŸe girinceye kadar 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun hastalık iznine iliÅŸkin hükümleri uygulanmak suretiyle bu süreleri doldurdukları,
                Kurum SaÄŸlık Kurulunca tespit edilen sigortalılar malul sayılır.
                (3) Kamu görevlilerinin, sigortalı olarak ilk defa çalışmaya baÅŸladığı tarihten önce çalışma gücünün % 60'ını veya vazifesini yapamayacak derecede meslekte kazanma gücünü kaybettiÄŸi Kurum SaÄŸlık Kurulunca önceden veya sonradan tespit edilenler, bu hastalık veya özrü sebebiyle malullük aylığından yararlanamaz.
                (4) Kurum SaÄŸlık Kurulunca malul olduÄŸuna karar verilenler, yazılı talepleri halinde, haklarında malullük hükümleri uygulanmaksızın görevlerinden istifa etmiÅŸ sayılmak suretiyle kurumlarınca malullüklerinin mani olmadığı baÅŸka vazife veya sınıflara naklen atanabilirler. Bu ÅŸekilde baÅŸka vazife veya sınıflara naklen atanarak çalışanlar, istekleri halinde de malullük haklarını kullanırlar. Ancak özel kanunlarına göre yükümlülük süresine tabi olanlar, bu yükümlülüklerini tamamlamadıkça veya maluliyetlerinin yeni vazifelerini yapmaya mani olduÄŸuna dair usulüne uygun yeniden rapor almadıkça malullük haklarını kullanamazlar.
                (5) Vazifelerini yapamayacak derecede hastalığa uÄŸrayanlar, hastalıkları kanunlarında belirtilen sürelerden fazla sürmesi durumunda, hastalıklarının mahiyetine ve doÄŸuÅŸ sebeplerine göre malul sayılır. Kanunlarındaki yazılı sürelerden önce geçen hastalığının en çok bir yıl içinde nüksetmesi halinde eski ve yeni hastalık süreleri birleÅŸtirilmek suretiyle iÅŸlem yapılır.
                (6) Malullük durumunu gösteren saÄŸlık raporu alınmadan doÄŸrudan malullük aylığı baÄŸlanması talebinde bulunan sigortalılar, öncelikle Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık kuruluÅŸuna sevk edilerek, malullük durumunun tespitine esas saÄŸlık kurulu raporunun temini yoluna gidilir.
                Malullük sigortasından yararlanma ÅŸartları ile usul ve esaslar
                MADDE 6  (1) Kamu görevlilerine malullük aylığı baÄŸlanabilmesi için;
                a) Kanuna göre malul sayılması,
                b) En az on yıldan beri sigortalı bulunup, toplam olarak 1800 gün veya baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul olanlar için ise sigortalılık süresi aranmaksızın 1800 gün malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiÅŸ olması,
                ÅŸartları aranır.
                (2) Kamu görevlileri için;
                a) Çalıştıkları kamu idarelerine müracaatları ile kamu idarelerince alınacak emekliye sevk onayı,
                b) Görevinden ayrıldıktan sonra baÅŸka bir sigortalılık haline tabi olarak çalışmamış olanların ise, talep dilekçesi ile Kuruma baÅŸvurması ve Kamu idarelerince alınacak emekliye sevk onayı,
                c) Bu fıkranın (a) ve (b) bentlerinde sayılanlardan bir adet belgelik fotoÄŸraf,
                ile ilgili döneme ait aylık prim ve hizmet belgesi henüz Kuruma verilmemiÅŸ olanlar için sigortalı iÅŸten ayrılış bildirgesinin Kuruma gönderilmesi gerekir.
                (3) Birden fazla sigortalılık haline tabi olarak çalışan veya prim ödeyen sigortalıların malullük aylığı baÄŸlanmasına iliÅŸkin taleplerinde, son defa kamu görevlisi olarak görev yapmış olma ÅŸartı dikkate alınarak sonuçlandırılır.
                YaÅŸlılık sigortasından saÄŸlanan yardımlar
                MADDE 7  (1) Kamu görevlilerine, yaÅŸlılık sigortasından, yaÅŸlılık aylığı ve yaÅŸlılık toptan ödemesi yapılır.
                YaÅŸlılık aylığına hak kazanma koÅŸulları
                MADDE 8  (1) 30/4/2008 (hariç) tarihinden sonra sigortalı olup;
                a) Kadın ise 58, erkek ise 60 yaşını doldurmuÅŸ olanlardan en az 9000 gün,
                b) Bu fıkranın (a) bendinde belirtilen yaÅŸ hadlerine 65 yaşı geçmemek üzere, üç yıl eklenmesi ve adlarına en az 5400 gün,
                c) 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesi gereÄŸince yaÅŸ haddinden emekliye ayrılanlara 5400 gün,
                ç) Özel kanunları gereÄŸince kadrosuzluk nedeniyle emekliye sevk edilenlere yaÅŸ ÅŸartı aranmaksızın 9000 gün,
                malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiÅŸ olması,
                d) YaÅŸ hadlerinin uygulanmasında Kanunun 28 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen prim gün sayısı ÅŸartının doldurulduÄŸu ve aynı fıkranın (b) bendinde belirtilen tarihlerde geçerli olan yaÅŸ hadlerinin esas alınması,
                ÅŸartıyla yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanır.
                (2) Kanunun 28 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları dışındaki diÄŸer fıkralarda yer alan Kamu görevlilerinden Kanunun yürürlük tarihinden sonra, ilk defa sigortalı olanların, Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmet sunucularının saÄŸlık kurullarınca usûlüne uygun düzenlenecek raporlar ve dayanağı tıbbî belgelerin incelenmesi sonucu, Kurum SaÄŸlık Kurulunca çalışma gücündeki kayıp oranının;
                a) % 50 ilâ % 59 arasında olduÄŸu anlaşılan sigortalılar, en az 16 yıldan beri sigortalı olmaları ve 4320 gün,
                b) % 40 ilâ % 49 arasında olduÄŸu anlaşılan sigortalılar, en az 18 yıldan beri sigortalı olmaları ve 4680 gün,
                malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiÅŸ olmak ÅŸartıyla bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendindeki yaÅŸ ÅŸartları aranmaksızın yaÅŸlılık aylığına hak kazanırlar.
                (3) Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten sonra ilk defa kamu görevlisi olanlardan;
                a) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca tespit edilen maden iÅŸyerlerinin yeraltı iÅŸlerinde sürekli veya münavebeli olarak en az 20 yıldan beri çalışanlar için yaÅŸ ÅŸartı 55 olarak uygulanır.
                b) 55 yaşını dolduran ve erken yaÅŸlanmış olduÄŸu tespit edilenler, yaÅŸ dışındaki diÄŸer ÅŸartları taşımaları halinde yaÅŸlılık aylığından yararlanır.
                (4) Kurum SaÄŸlık Kurulunca baÅŸka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul çocuÄŸu olduÄŸuna karar verilen kadın sigortalıların, Kanunun yürürlük tarihinden sonra geçen prim gün sayılarının 1/4 oranı, sigortalının prim gün sayısına ilave edilir ve bu süre emeklilik yaÅŸ hadlerinden indirilir.
                YaÅŸlılık aylığı baÅŸvurusu, istenilecek belgeler ve sonuçlandırılması
                MADDE 9  (1) Kamu görevlilerinden;
                a) YaÅŸlılık aylığı talebiyle çalıştıkları kamu idarelerine,
                b) Görevlerinden ayrıldıktan sonra herhangi bir sigortalılık haline tabi olmayanlardan yaÅŸlılık aylığı talebiyle Kuruma veya son defa çalıştıkları kamu idarelerine,
                müracaat eden sigortalıların durumları ilgili kamu idarelerince incelendikten sonra düzenlenen emekliye sevk onayının da bulunduÄŸu emeklilik belgesi ile bir adet belgelik fotoÄŸrafı ve ilgili döneme ait aylık prim ve hizmet belgesi henüz verilmemiÅŸ olanlar için sigortalı iÅŸten ayrılış bildirgesi yazı ekinde Kuruma gönderilir. Kurumca ilgili mevzuata uygunluÄŸu tespit edildikten sonra aylık baÄŸlanır.
                (2) Birden fazla sigortalılık haline tabi olarak çalışan veya prim ödeyen sigortalıların yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanmasına iliÅŸkin talepleri, sigortalılık süresi içinde en fazla sigortalılığının geçtiÄŸi sigortalılık hali esas alınarak sonuçlandırılır. Sigortalılık hallerindeki hizmetlerin eÅŸitliÄŸi halinde ise, son defa tabi olduÄŸu sigortalılık haline göre iÅŸlem yapılır.
                (3) YaÅŸlılık aylığı;
                a) Kamu idarelerinde çalışanların, görevleriyle iliÅŸiÄŸinin kesildiÄŸi tarihi takip eden,
                b) Her ne ÅŸekilde olursa olsun görevinden ayrılmış ve daha sonra baÅŸka bir sigortalılık haline tabi olarak çalışmamış olanlar ile kontrol muayenesi sonucu aylığı kesilenlerin ise tahsis talep tarihini takip eden,
                ay başından baÅŸlar.
                (4) Bakanlar Kurulu kararı veya müÅŸterek kararname ile atananların görevleriyle iliÅŸiklerinin kesilmesi ilgili bakanın onayı ile tekemmül eder. Ancak, özelleÅŸtirilmeleri sonucu sermayesindeki kamu payı % 50'nin altına düÅŸen kuruluÅŸlar ile satış veya devri yapılmış olan kuruluÅŸlarda çalışmakta iken emekliye ayrılanlar için emekliye sevk onayı aranmaz.
                Sosyal güvenlik destek primi
                MADDE 10  (1) Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten sonra, ilk defa kamu görevlisi olarak göreve girenlerden;
                a) YaÅŸlılık aylığı alanlardan, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında çalışmaya baÅŸlayanların, yaÅŸlılık aylıklarının kesilmemesi için yazılı istekte bulunanların yaÅŸlılık aylıklarının ödenmesine devam edilir.
                b) Görevlerinden veya iÅŸinden ayrıldıktan sonra Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında çalışırken, sigortalılık faaliyetine son vermeyeceÄŸini beyan ettikten sonra yazılı istekte bulunanlara, Kanuna göre yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanır.
                (2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamında olanlardan, tarımsal faaliyetlerde kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar hariç, almakta oldukları veya baÄŸlanacak yaÅŸlılık aylıklarının % 15'i oranında sosyal güvenlik destek primi kesilir. YaÅŸlılık aylığından kesilecek olan bu tutar, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılara ilgili yılın Ocak ayında ödenen en yüksek yaÅŸlılık aylığından alınabilecek sosyal güvenlik destek priminden fazla olamaz.
                 (3) Aylıklarından sosyal güvenlik destek primi kesilen sigortalılardan ayrıca kısa vadeli sigorta kolları primi alınmaz. Sosyal güvenlik destek primine tâbi olanların primleri, aylıklarından kesilmek suretiyle tahsil edilir. Sosyal güvenlik destek primi ödenmiÅŸ veya bildirilmiÅŸ süreler, Kanuna göre malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları prim gün sayısına ilave edilmez, Kanuna göre yaÅŸlılık ve ölüm toptan ödemesi yapılmaz.
                (4) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tâbi faaliyete baÅŸladığı için Kanunun 30 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre yaÅŸlılık aylığı kesilenler, tercihlerini sosyal güvenlik destek primine tabi olma yönünde, sosyal güvenlik destek primine tabi olanlar ise tüm sigorta kollarına tabi olma yönünde deÄŸiÅŸtirebilirler.
                 (5) Kanunun 30 uncu maddesinin beÅŸinci fıkrası gereÄŸince tercih deÄŸiÅŸikliÄŸi talebinde bulunanların bu deÄŸiÅŸikliÄŸe iliÅŸkin talepleri, örneÄŸi Kurumca hazırlanan sigorta kolu tercih bildirimi ile alınır. Bunlardan tüm sigorta kollarına tabi olmak isteyenlerin aylıkları, bildirimin Kurum kayıtlarına geçtiÄŸi tarihi izleyen ödeme dönemi başında kesilir. Sosyal güvenlik destek primine tabi olmak isteyenlerin aylıkları ise, bildirimin Kurum kayıtlarına geçtiÄŸi tarihi takip eden ödeme döneminden itibaren Kanunun 30 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendi gereÄŸince yeniden hesaplanmak suretiyle baÅŸlatılır.
                (6) 3201 sayılı Kanuna göre borçlanılan yurtdışı hizmetlerine istinaden yaÅŸlılık aylığı baÄŸlananlar hakkında sosyal güvenlik destek primine iliÅŸkin hükümler uygulanmaz.
                (7) Gerek Kanunun yürürlük tarihinden önce gerekse yürürlük tarihinden sonra sosyal güvenlik destek primi ödenmiÅŸ veya bildirilmiÅŸ süreler Kanuna göre malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları prim gün sayısına ilave edilmez, toptan ödeme yapılmaz.
                YaÅŸlılık toptan ödemesinden yararlanma ÅŸartları ve baÅŸvuru
                MADDE 11  (1) YaÅŸlılık toptan ödemesi, kamu görevlilerinden Kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa sigortalı olanlardan, yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanması için gerekli yaÅŸ ÅŸartını doldurduÄŸu halde malullük ve yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanmasına hak kazanamayan sigortalıya yapılır.
                (2) YaÅŸlılık toptan ödemesi yapılması için Kuruma yazılı olarak baÅŸvuruda bulunan sigortalılardan gerekli durumlarda ilgili döneme ait hizmet belgesi henüz Kuruma verilmemiÅŸ olanlar için iÅŸten ayrılış bildirgesi istenir.
                Vazife malulü sayılma ve yararlanma ÅŸartları
                MADDE 12  (1) Kamu görevlilerinden Kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa sigortalı olanların malullükleri;
                a) Vazifelerini yaptıkları sırada,
                b) Vazifeleri dışında idarelerince görevlendirildikleri herhangi bir kamu idaresine ait baÅŸka iÅŸleri yaparken bu iÅŸlerden,
                c) Kurumlarının menfaatini korumak maksadıyla bir iÅŸ yaparken,
                ç) İdarelerince saÄŸlanan bir taşıtla iÅŸe geliÅŸi ve iÅŸten dönüÅŸü sırasında,
                d) İşyerinde herhangi bir nedenden dolayı meydana gelen kazadan,
                doÄŸmuÅŸ olması halinde veya vazifelerini yapamayacak derecede hastalığa uÄŸrayanların, hastalıkları kanunlarında tayin edilen sürelerden fazla devam edenlerin, hastalıklarının mahiyetlerine ve doÄŸuÅŸ sebeplerine göre vazife malullüÄŸü durumu, Kurumca oluÅŸturulan Vazife MalullüÄŸü Tespit Kurulu tarafından karara baÄŸlanır ve vazife malullüÄŸü kabul edilenler hakkında Kanunun 47 nci maddesi hükmü uygulanır.
                (2) Vazife malûllükleri; keyif verici içki ve her çeÅŸit maddeler kullanmaktan, kanun, tüzük ve emir dışında hareket etmiÅŸ olmaktan, yasak fiilleri yapmaktan, intihara teÅŸebbüsten, her ne suretle olursa olsun kendisine veya baÅŸkalarına menfaat saÄŸlama veya zarar verme amacından meydana gelmesi halinde, haklarında vazife malûllüÄŸü hükümleri uygulanmaz. Bunlar hakkında malullük hükümlerine göre iÅŸlem yapılır.
                (3) Vazife malullüklerinin bildirimleri;
                a) Vazife malûllüÄŸüne sebep olan olayı, o yer yetkili kolluk kuvvetlerine veya kendi mevzuatlarına göre yetkili mercilere derhal,
                b) Kuruma en geç 15 iÅŸ günü içinde,
                Kamu idarelerince yapılır. Kuruma aynı süre içerisinde sigortalılar veya hak sahiplerince de bildirim yapılabilir. Vazife malûllüÄŸüne sebep olan olaydan kamu idarelerinin yetkili mercilerinin haberdar edilmemiÅŸ olması hali dışında ilgililerin bildirimi, kamu idarelerinin bildirim sorumluluÄŸunu ortadan kaldırmaz.
                (4) Kuruma bildirim süresi; vazife malûllüÄŸüne sebep olan olayın meydana geldiÄŸi tarihten, hastalıklarının sebep ve mahiyetleri dolayısıyla haklarında vazife malûllüÄŸü hükümleri uygulanacaklar için hastalıklarının tedavisinin imkânsız olduÄŸuna dair kesin iÅŸlemli raporun onay tarihinden, esirlik ve gaiplik hallerinde ise bu hallerin sona erdiÄŸi tarihten itibaren baÅŸlar.
                (5) Süresi içerisinde bildirimde bulunulan vazife malûllüÄŸü aylıkları, sigortalının ölüm ya da malûliyeti sebebiyle göreviyle iliÅŸiÄŸinin kesildiÄŸi tarihi takip eden aybaşından baÅŸlar.
                (6) Vazife malûllüÄŸü, süresi içerisinde bildirilmeyen sigortalılara; kamu idareleri ya da sigortalılar veya hak sahiplerince sonradan yapılacak bildirim üzerine, vazife malûllüklerinin belgelenmesi ve müstahak olmaları ÅŸartıyla, bu Kanunun zamanaşımı hükümleri dikkate alınmak suretiyle vazife malûllüÄŸü aylığı baÄŸlanır veya baÄŸlanmış olan aylıklar düzeltilir. Bu durumda, sigortalı veya hak sahiplerine baÄŸlanacak aylık ya da aylık farklarının, vazife malûllüÄŸünün bildirildiÄŸi tarihe kadar olan toplam tutarı, Kurumca ilgili kamu idaresine ödettirilir. Kuruma bildirilen hususların gerçeÄŸe uymadığı ve olayın vazife malullüÄŸü kapsamında olmadığının anlaşılması halinde, Kurumca bu olay için yersiz olarak yapılmış ödemeler, ödemenin yapıldığı tarihten itibaren gerçeÄŸe aykırı bildirimde bulunanlardan Kanunun 96 ncı maddesine göre tahsil edilir.
                (7) Kamu idaresinin kontrolü dışındaki yerlerde vazife malullüÄŸüne iliÅŸkin olay olması halinde, kamu idaresinin olayla ilgili bilgi alınmasına engel olacak durumlarda, olayın öÄŸrenildiÄŸi tarihten itibaren en geç onbeÅŸ iÅŸ günü içinde o yer yetkili kolluk kuvvetlerince veya sigortalılar veya hak sahiplerince Kuruma bildirilir.
                (8) Vazife malûllüÄŸüne sebep olan olayla ilgili bilgi ve belgeler kamu idaresi tarafından doÄŸrudan ya da posta yoluyla Kuruma gönderilir. Adi posta veya kargo ile yapılan bildirimlerde Kurum kayıtlarına intikal tarihi, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta ile yapılan bildirimlerde postaya veriliÅŸ tarihi esas alınır.
                Harp malulü sayılma ve yararlanma ÅŸartları
                MADDE 13  (1) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaÅŸ ile Türk Silâhlı Kuvvetlerince görevlendirilen kamu görevlilerinden;
                a) Harpte fiilen ateÅŸ altında,
                b) Harpte, harp bölgelerindeki harp harekât ve hizmetleri sırasında, bu harekât ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle,
                c) Harpte veya harbe hazırlık devresinde her çeÅŸit düÅŸman silâhlarının etkisiyle,
                ç) Askerî harekâtı gerektiren iç tedip ve sınır hareketleri sırasında, bu hareketlerin sebep ve etkisiyle,
                d) Barışta veya olaÄŸanüstü hallerde, emir veya görev ile uçuÅŸ yapan uçucularla hangi meslek ve sınıftan olursa olsun emirle görevli olarak uçakta bulunanlardan uçuÅŸun havadaki ve yerdeki sebepleriyle ve yine emir ve görev ile dalış yapan dalgıçlarla, hangi meslek ve sınıftan olursa olsun emirle görevli olarak denizaltı gemisinde veya dalgıç kıtasında bulunanlardan denizaltıcılık veya dalgıçlığın çeÅŸitli sebep ve etkileriyle,
                e) Anayasanın 92 nci maddesi veya Türkiye'nin taraf olduÄŸu uluslararası sözleÅŸmeler uyarınca Türk Silâhlı Kuvvetlerinin yabancı ülkelere gönderilmesini gerektiren durumlarda, birliklerin bulundukları yerlerden hareketlerinden itibaren yurt içinde, yurt dışında, yabancı ülkelerde veya yurda dönüÅŸ sırasında,
                vazife malulü olanlara harp malûlü denir. Ayrıca, kamu görevlisi olarak görev yapanlardan, uluslararası barışı koruma ve destekleme operasyonlarında Türkiye Cumhuriyetince görevlendirilenlerden vazife malullüÄŸü hükümleri uygulananlar Kanunun 47 nci maddesi hükmüne göre harp malullüÄŸü zammından yararlandırılır.
                (2) Harp malûllerinin, 1053 sayılı Nizamnameye göre tespit edilen malûllük derecesine göre Kanunun 47 nci maddesinde belirtilen göstergeler esas alınarak bulunacak harp malullüÄŸü zammı tutarı, vazife malullüÄŸü aylıklarına ayrıca eklenir.
                Vazife ve harp malullüÄŸü aylığı alanlardan çalışanlar
                MADDE 14  (1) Vazife malullüÄŸü aylığı alanlardan tekrar kamu görevlisi olarak çalışmaları halinde; bu görevleri sırasında eski malûllük derecelerinin deÄŸiÅŸmesi veya görevleri esnasında vazife malulü olmaları halinde, aylığı yeni malûllük derecesi dikkate alınarak son prime esas kazancı üzerinden ilk vazife malûllüÄŸü aylığından az olmamak kaydıyla yeniden hesaplanır.
                (2) Vazife malûllüÄŸü aylığı baÄŸlanmış malûllerden, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamında sigortalı olarak çalışmaya baÅŸlayanların aylıkları kesilir. Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (4) numaralı alt bendi hariç olmak üzere diÄŸer alt bentlerine tabi çalışmaya baÅŸlayan vazife malullerinden aylıklarının kesilmemesi için yazılı istekte bulunanların yaÅŸlılık aylıklarının ödenmesine devam edilir. Bunlardan, almakta oldukları aylıklarının % 15'i oranında sosyal güvenlik destek primi kesilir.
                (3) Harp malûlleri ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanuna göre vazife malûllüÄŸü aylığı baÄŸlanmış malûllerden, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında sigortalı olarak çalışmaya baÅŸlayanlar ile 3713 sayılı Kanuna göre aylık baÄŸlanmış malûller ile aynı Kanun kapsamına giren olaylar sebebiyle vazife malûllüÄŸü aylığı alan er ve erbaÅŸların, kamu görevlisi olarak çalışmaları halinde de aylıkları kesilmez. Harp malullerinin aylıklarının kesilmesi halinde dahi harp malullüÄŸü zamları kesilmez.
                (4) Aylıkları kesilmeksizin kamu görevlisi olarak çalışanlar hakkında uzun vadeli sigorta kolları, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında çalışanlar hakkında ise, iÅŸ kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri uygulanır. İş kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri uygulananların uzun vadeli sigorta kollarına tabi olmayı istemeleri halinde, bu isteklerini Kuruma bildirdikleri tarihi takip eden ay başından itibaren, haklarında uzun vadeli sigorta kolları da uygulanır ve bu fıkra kapsamına girenlerden ayrıca genel saÄŸlık sigortası primi alınmaz.
                (5) Vazife malullüÄŸü aylığı almakta iken, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamında tekrar sigortalı olarak çalışmaya baÅŸlayanlar bu görevlerinden ayrıldıklarında, vazife malullüÄŸü aylığı baÄŸlandıktan sonra geçen çalışmalarına karşılık ayrıca yaÅŸlılık aylığına hak kazanıyor ise her iki aylığı birden ödenir, yaÅŸlılık aylığına hak kazanamayanlara ise talepleri halinde bu hizmetlerine karşılık toptan ödeme yapılır.
                Kurumlarınca gönderilecek olan vazife malullüÄŸünün tespitinde esas alınacak belgeler
                MADDE 15  (1) Kamu idareleri olayın oluÅŸ sebebine göre, aÅŸağıda belirtilen belgeleri, kesin iÅŸlemli raporun fotoÄŸraflı onaylı aslı ile diÄŸerlerinin aslı veya aslına uygunluÄŸu onaylanmış ÅŸekilde düzenleyerek Kuruma gönderirler;
                (a) MalullüÄŸün, vazifelerini yaptıkları sırada meydana gelmesi halinde;
                1  a) Görev belgesi, görev veya emir sözlü olarak verilmiÅŸ ise; bu görev veya emri veren yetkiliye ait görev veya emir verdiÄŸine dair yazılı, imzalı beyanı,
                b) Olay yeri tespit tutanağı,
                c) Kıta mazbatası ve durum belgesi,
                ç) Görgü tanıkları ifade tutanakları,
                d) İlk müdahale raporu,
                e) Görülen tedaviler ve kullanılan istirahat raporları sonunda, Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca usulüne uygun düzenlenecek kesin iÅŸlemli saÄŸlık kurulu raporu,
                f) Ölüm halinde; ölü muayene ve otopsi raporu,
                g) Adli ve idari tahkikat raporu,
                ÄŸ) İlgili kurum tarafından tanzim edilen harcırah ödenip ödenmediÄŸine dair belge,
                h) Güzergah krokisi,
                2  Trafik kazalarında, bu maddenin (a) bendinin 1 inci alt bendinde belirten belgelere ek olarak;
                a) Trafik kazası tespit tutanağı,
                b) Görevlendirilen sürücü ise; sürücüye ait alkol tespit tutanağı ile sürücü belgesi,
                c) Araçtan veya görevli olan kamu görevlisinin üzerinden çıkan ve savcılık tarafından tanzim edilen eÅŸya tespit tutanağı,
                3  Silah kazalarında, bu maddenin (a) bendinin 1 inci alt bendinde belirten belgelere ek olarak;
                a) Savcılık iddianamesi,
                b) Mahkeme kararı,
                4  MalullüÄŸün, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanun kapsamında meydana gelen olaylar neticesinde oluÅŸması halinde, bu maddenin (a) bendinin 1 inci alt bendi ile 2 nci alt bendinde belirten belgelere ek olarak;
                a) Olayın oluÅŸ ÅŸekline göre yetkili mahkemelerce alınan mahkeme kararı,
                b) Savcılıkça düzenlenen; iddianame, kovuÅŸturmaya yer olmadığına dair karar, daimi arama kararı, fezleke, olayda kullanılan silahlara ait ekspertiz raporu, savcılık tarafından alınan sanık ifade tutanakları, nakdi tazminat komisyon kararı, olay görevden ayrıldıktan sonra veya görev haricinde meydana gelmiÅŸ ise son defa kamu görevlisi olarak görev yaptıkları kamu idaresince düzenlenecek olan, olayın ilgililerin görevi ile iliÅŸkisini gösteren belgeler,
                (b) MalullüÄŸün, vazifeleri dışında idarelerince görevlendirildikleri herhangi bir kamu idaresine ait baÅŸka iÅŸleri yaparken bu iÅŸlerden meydana gelmesi halinde bu maddenin (a) bendinde belirtilen belgelere ek olarak;
                a) İşin gördürülmesini talep eden kurumun oluru,
                b) Görev yaptığı kamu idaresinin görevlendirmeye yetkili amiri tarafından baÅŸka bir kamu idaresine ait görevi yapmak üzere görevlendirildiÄŸini gösteren görev belgesi,
                (c) Kamu idarelerinin menfaatini korumak maksadıyla bir iÅŸ yaparken doÄŸmuÅŸ olması halinde, bu maddenin (a) bendinin 1 inci alt bendinin b,ç,d,e,f,g, şıklarında belirtilen belgelere ek olarak, ilgililerin görev yaptığı kamu idaresinin yetkili amirince düzenlenen ve olayın, kamu idaresinin menfaatini koruma maksadından meydana geldiÄŸini gösteren yazı,
                (ç) MalullüÄŸün, kamu idarelerince saÄŸlanan bir taşıtla iÅŸe geliÅŸi ve iÅŸten dönüÅŸü sırasında meydana gelmesi halinde, bu maddenin (a) bendinin 1 inci alt bendinin b,c,ç,d,e,f ve g şıkları ile 2 nci bendinin a ve b şıklarında belirtilen belgelere ek olarak;
                a) Olay tarihinde izinli veya istirahatli (raporlu) olmadığını,
                b) Kamu Kurum ve KuruluÅŸları Personel Servis Hizmet YönetmeliÄŸine göre aracın idarece saÄŸlandığını,
                gösteren belgeler.
                (d) MalullüÄŸe neden olan kazanın iÅŸyerinde meydana gelmesi halinde, bu maddenin (a) bendinin 1 inci alt bendinin b,ç,d,e,f ve g şıkları ile (a) bendinin 4 üncü alt bendinin (ç) şıkkında yer alan olay tarihinde izinli veya istirahatli (raporlu) olmadığını belirten belgeler,
                (2) MalullüÄŸün veya ölümün yapılan görevin niteliÄŸinden dolayı tekrarlanan bir sebeple ve çalışma koÅŸullarından dolayı meydana gelmesi halinde kamu idareleri, aÅŸağıda belirtilen belgeleri, kesin iÅŸlemli raporun fotoÄŸraflı onaylı aslı ile diÄŸerlerinin aslı veya aslına uygunluÄŸu onaylanmış ÅŸekilde düzenleyerek Kuruma gönderirler;
                a) Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca usulüne uygun düzenlenecek kesin iÅŸlemli saÄŸlık kurulu raporu ve bu raporun dayanağı tüm tıbbi belgeleri.
                b) Hastalık veya ölümün oluÅŸmasına neden olabilecek çalışma yeri ve ÅŸartlarını gösteren belgeler.
                (3) Kurum, bu belgelere ek olarak olayların yer, zaman, oluÅŸ ÅŸekli vb. nedenlerden dolayı ek bilgi ve belgelerin de düzenlenerek gönderilmesini kamu idarelerinden ister.
                Ölüm sigortasından saÄŸlanan yardımlar
                MADDE 16  (1) Ölüm sigortasından saÄŸlanan yardımlar; ölüm aylığı baÄŸlanması, ölüm toptan ödemesi, evlenme ve cenaze ödeneÄŸi yapılmasıdır.
                Ölüm aylığına hak kazanma koÅŸulları ve baÅŸvuru belgeleri
                MADDE 17  (1) Kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa kamu görevlisi olanların hak sahiplerine en az 1800 gün malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiÅŸ olması ÅŸartıyla ölüm aylığı baÄŸlanır.
                (2) Ölüm aylığı;
                a) Ölüm tarihinde sigortalı ile yasal evlilik baÄŸlantısı bulunan eÅŸine,
                b) Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (e) bentlerine tabi olarak iÅŸ kazası ve meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortasına göre çalışmaları hariç, Kanun kapsamında veya yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında çalışmayan veya kendi sigortalılığı nedeniyle gelir veya aylık baÄŸlanmamış çocuklardan;
                1) Evli olup olmadığına bakılmaksızın, 18 yaşını, ortaöÄŸrenim görmesi halinde 20 yaşını, yüksek öÄŸrenim görmesi halinde 25 yaşını doldurmayan erkek çocuklarına,
                2) Evli olup olmadığına bakılmaksızın, Kurum SaÄŸlık Kurulu kararı ile çalışma gücünü en az % 60 oranında yitirdiÄŸi tespit edilen çocuklarına,
                3) YaÅŸları ne olursa olsun evli olmayan, evli olmakla beraber sonradan boÅŸanan veya dul kalan kız çocuklarına,
                c) Aylıkta hak sahibi eÅŸ ve çocuklardan artan;
                1) Hissenin bulunması halinde, her türlü kazanç ve irattan elde etmiÅŸ olduÄŸu gelirinin asgari ücretin net tutarından daha az olması ve diÄŸer çocuklarından hak kazanılan gelir ve aylıklar hariç olmak üzere gelir ve/veya aylık baÄŸlanmamış olması ÅŸartıyla ana ve babasına,
                2) Hisseye bakılmaksızın, bu bendin (1) numaralı alt bendindeki ÅŸartları taşıyan ve 65 yaşın üstünde olan ana ve babasına,
                Kanunun 34 üncü maddesindeki esaslar dahilinde baÄŸlanır.
                (3) Birden fazla sigortalılık haline tabi olarak çalışan veya prim ödeyen sigortalıların hak sahiplerine ölüm aylığı baÄŸlanmasına iliÅŸkin taleplerinde, son defa kamu görevlisi olarak görev yapmış olma ÅŸartı dikkate alınarak sonuçlandırılır. Son sigortalılık haline göre ölüm aylığı baÄŸlanamaması durumunda, diÄŸer sigortalılık hallerindeki hizmetlerine göre ayrı ayrı deÄŸerlendirme yapılarak, aylığa hak kazanacağı sigortalılık hali esas alınarak aylık baÄŸlanır.
                (4) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının; (b) bendi kapsamında geçen hizmetlerle birlikte (c) bendi kapsamında ölüm aylığı baÄŸlanacağı durumlarda, (b) bendi kapsamında geçen hizmetler prim ve prime iliÅŸkin her türlü borçların ödendiÄŸi tarih itibariyle geçerli sayılır ve aylık, bu tarihi takip eden aybaşından itibaren baÅŸlar.
                (5) Ölüm aylığı baÄŸlanabilmesi için hak sahiplerinin örneÄŸi Kurumca hazırlanan tahsis talep dilekçesi ile Kuruma baÅŸvurması ÅŸarttır. Tahsis talep dilekçesine;
                a) 18 yaşını doldurmayanlar hariç, lise ve dengi öÄŸrenim görmesi halinde 20 yaşını, yüksek öÄŸrenim görmesi halinde 25 yaşını doldurmayan erkek çocukların ilgili öÄŸretim kurumundan alacakları öÄŸrenci belgesi,
                b) 15 yaşından küçük çocuklar hariç olmak üzere bir adet belgelik fotoÄŸraf,
                c) Malul çocuklar için saÄŸlık kurulu raporu,
                d) Ana ve babaların hak sahipliÄŸi konusunda Sigortalının Ölümünde Hak Sahibi Olan Ana ve Babaya Aylık BaÄŸlanmasının Tespitine İliÅŸkin TebliÄŸde belirtilen belgeler,
                eklenir.
                Ölüm toptan ödemesine hak kazanma koÅŸulları ve baÅŸvuru
                MADDE 18  (1) Ölüm toptan ödemesi, kamu görevlilerinin ölümü ile ölüm aylığı baÄŸlanmasına iliÅŸkin ÅŸartların oluÅŸmaması durumunda, malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları primlerinin güncellenerek hak sahiplerine ödenmesidir.
                (2) Kanunun 36 ncı maddesi gereÄŸince, ölen sigortalıların hak sahiplerine ölüm aylığı baÄŸlanamaması durumunda, ölüm tarihi esas alınmak kaydıyla 31 inci maddenin birinci fıkrasına göre hesaplanan tutar, sigortalının eÅŸine, çocuklarına, ana ve babasına Kanunda belirtilen hisseler oranında paylaÅŸtırılır.
                (3) Ölüm toptan ödemesinden yararlanabilmek için hak sahiplerinin Kurumca hazırlanan tahsis talep dilekçesi ile Kuruma müracaat etmesi ÅŸarttır. Dilekçeye, 18 yaşını doldurmayanlar hariç, ortaöÄŸrenim görmesi halinde 20 yaşını, yüksek öÄŸrenim görmesi halinde 25 yaşını doldurmayan erkek çocukların ilgili öÄŸretim kurumundan alacakları öÄŸrenci belgesi eklenir.
                (4) Genel saÄŸlık sigortası primleri toptan ödeme yoluyla ödenmez. Sigortalının, varsa hizmet borçlanmaları ile isteÄŸe baÄŸlı sigorta primleri tutarı da, bu toplama dahil edilir.
                (5) Toptan ödeme yapıldıktan sonra artan tutar olursa, sigortalının ölümünden sonra doÄŸan veya soy bağı düzeltilen veya babalığı hükme baÄŸlanan çocuklarına da toptan ödeme yapılır. Hak sahibi eÅŸ ve çocuklara yapılacak toptan ödemelerin toplamı, toptan ödenecek miktarı geçemeyeceÄŸinden, bu sınırın aşılmaması için gerekirse, hak sahibi kimselerin hisselerinden orantılı olarak indirim yapılır.
                 Evlenme ödeneÄŸi
                MADDE 19  (1) Ölüm aylığı almakta iken evlenen ve bu nedenle aylığı kesilen kız çocuklarına bir defaya mahsus olmak üzere, evlenme tarihindeki aylığının iki yıllık tutarı evlenme ödeneÄŸi olarak ödenir.
                (2) Evlenme ödeneÄŸinin ödenmesi için hak sahibi kız çocuÄŸunun bir dilekçe ile Kuruma baÅŸvurması gerekir. Evlenme tarihi nüfus kütüÄŸüne iÅŸlenmemiÅŸse, dilekçeyle birlikte, evlenme cüzdanının bir örneÄŸinin de Kuruma verilmesi zorunludur.
                (3) Evlenme ödeneÄŸi verilen kız çocuklarının aylıkları, evlenme tarihini izleyen ödeme dönemi başından itibaren durdurulur ve aylıkların durdurulduÄŸu tarihten iki sene sonra kesilir. Aylıkta bulunan diÄŸer hak sahiplerinin aylıkları, aylığın kesildiÄŸi tarihten itibaren yükseltilir.
                Cenaze ödeneÄŸi
                MADDE 20  (1) Cenaze ödeneÄŸi;
                a) Vazife malullüÄŸü sonucu,
                b) Vazife malullüÄŸü, malullük veya yaÅŸlılık aylığı almakta iken,
                c) Son defa kamu görevlisi olarak görev yapmış olma ÅŸartı dikkate alınarak en az 360 gün malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortası primi bildirilmiÅŸ durumda iken,
                ölen sigortalının hak sahiplerine verilir. Bu fıkranın (c) bendine istinaden verilecek cenaze ödeneÄŸinde ölüm tarihinde sigortalı olma ÅŸartı aranmaz.
                (2) Cenaze ödeneÄŸi sırasıyla sigortalının eÅŸine, yoksa çocuklarına, o da yoksa ana veya babasına, o da yoksa kardeÅŸlerine verilir.
                (3) Cenaze ödeneÄŸi verilebilmesi için, hak sahiplerince ölüm tarihini belirten bir dilekçe ile Kuruma baÅŸvurulması gerekir. Sigortalının ölüm tarihi nüfus kütüÄŸüne kaydedilmemiÅŸse dilekçeyle birlikte sigortalının ölüm tarihini belirten ilgili makamlarca usulüne göre düzenlenen bir belgenin Kuruma verilmesi gerekir.
                (4) Cenaze ödeneÄŸi, Kurum Yönetim Kurulunca belirlenip Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı tarafından onaylanan tarife üzerinden ödenir.
                (5) Cenaze ödeneÄŸinin bu maddenin ikinci fıkrada sayılanlara ödenmemesi ve cenazenin gerçek veya tüzel kiÅŸiler tarafından kaldırıldığının belgelenmesi durumunda, bu maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen tutarı geçmemek üzere belgelere dayanan masraflar, masrafı yapan gerçek veya tüzel kiÅŸilere ödenir.
                (6) Kamu görevlisi olarak görev yapmakta iken ölenlerin hak sahiplerine, çalıştıkları kamu idarelerince ilgili mevzuat gereÄŸi ölüm yardımı hariç cenaze gideri, cenaze nakil gideri ödeneÄŸi veya bu mahiyette bir ödemenin yapılması halinde, Kurum tarafından cenaze ödeneÄŸi ödenmez.
                 Malullük, vazife malullüÄŸü ve ölüm sigortası bakımından üçüncü kiÅŸinin sorumluluÄŸu
                MADDE 21  (1) Kamu görevlilerinin, üçüncü bir kiÅŸinin kastı nedeniyle malûl, vazife veya harp malulü olması halinde kendilerine, ölümü halinde hak sahiplerine, Kanun uyarınca baÄŸlanacak aylığın baÅŸladığı tarihteki ilk peÅŸin sermaye deÄŸerinin yarısı, Kurumca zarara sebep olan üçüncü kiÅŸilere rücu edilir. Üçüncü kiÅŸiler peÅŸin sermaye deÄŸerinin yarısından kusurları oranında sorumludurlar.
                (2) Bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen malullük, vazife veya harp malullüÄŸü veya ölüm hali, kamu görevlileri veya er ve erbaÅŸlar ile kamu idareleri tarafından görevlendirilen diÄŸer kiÅŸilerin vazifelerinin gereÄŸi olarak yaptıkları fiiller sonucu meydana gelmiÅŸ ise bu fiillerden dolayı haklarında kesinleÅŸmiÅŸ mahkûmiyet kararı bulunanlar hariç olmak üzere, sigortalı veya hak sahiplerine yapılan ödemeler veya baÄŸlanan aylıklar için Kurumca, kamu idarelerine veya ilgililere rücu edilmez.
                Kanuni temsilciler, vekiller ve yabancı uyrukluların tahsis baÅŸvuruları
                MADDE 22  (1) Kanunun öngördüÄŸü yardım veya tahsisin yapılabilmesi için; sigortalı ve hak sahiplerinden reÅŸit ve ergin olmayanların kanuni temsilcilerinin yazılı istekte bulunmaları ÅŸarttır.
                (2) Sigortalı veya hak sahiplerinin vekilleri tarafından yapılacak yazılı taleplerde, Kurumca verilecek ödenekler ile baÄŸlanacak aylıklar için baÅŸvurma yetkisi bulunduÄŸunu açıkça belirten ve noterlikçe onaylanmış vekaletnamenin ibraz edilmesi gerekir.
                (3) Yabancı uyruklu sigortalılarla, bunların hak sahipleri için, bunların hüviyetlerini gösteren 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununa göre yetkili makamlar tarafından düzenlenerek verilen yabancılara ait ikamet tezkeresi, Kuruma ibraz edilir. Hak sahibi yabancılar, hak sahibi olduklarını Kurumca istenecek belgelerle ispatlar.
                Zamanaşımının uygulanması
                MADDE 23  (1) Kanunda aksine hüküm bulunmayan hallerde, kamu görevlilerinin kendilerine, bunların ölümü halinde hak sahiplerine baÄŸlanması gereken aylıkların, hakkın kazanıldığı tarihten itibaren beÅŸ yıl içerisinde istenilmemesi halinde, talep tarihinden geriye doÄŸru gidilerek beÅŸ yıllık kısmı sigortalı ve hak sahiplerine ödenir. Geriye kalan kısım ise zamanaşımına uÄŸrar.
                (2) Kuruma müracaat etmemenin haklı bir sebebe dayandığını genel hükümlere göre ispat edenler hakkında, zamanaşımına iliÅŸkin hükümler uygulanmaz ve hak edilen aylıklar ödenir.
                (3) BaÄŸlanan aylıklardan herhangi bir döneme iliÅŸkin aylığını belirli bir süre almayanların, alınmayan aylıkları, talepleri halinde herhangi bir zamanaşımı süresi uygulanmadan ödenir.
                (4) Cenaze ve evlenme ödenekleri ile ölüm toptan ödemesi, hakkın doÄŸduÄŸu tarihten itibaren beÅŸ yıl içinde istenmezse düÅŸer.
                (5) Yargı kararıyla gaipliÄŸine karar verilen sigortalının hak sahiplerine baÄŸlanacak aylıklarla yapılacak toptan ödemeler ve genel saÄŸlık sigortasına ait alacakların zaman aşımı süresi, gaipliÄŸe iliÅŸkin kararın kesinleÅŸtiÄŸi tarihte baÅŸlar.
                Kanunun geçici 4 üncü, geçici 6 ncı ve geçici 14 üncü maddelerine iliÅŸkin hükümler
                MADDE 24  (1) Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarih itibariyle 5434 sayılı Kanuna göre tahsis edilmiÅŸ; aylık, tazminat, harp malûllüÄŸü zammı, evlenme ikramiyesi, ölüm, eÄŸitim ve öÄŸretim yardımı gibi diÄŸer ödemeler ile yardımlara ve 8/2/2006 tarihli ve 5454 sayılı Kanunun 1 inci maddesine göre verilmekte olan ek ödemeye Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre devam olunur. Bunlardan fiili hizmet süresi beÅŸ ilâ on yıl arasında olan iÅŸtirakçilerden dolayı dul ve yetim aylığı almakta olanların, aylıklarının hesabında Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanun, aylığa hak kazanma, evlenme ve cenaze ödenekleri ile aylıkların ödemeye devam ÅŸartlarında Kanunun 32, 34 ve 37 nci maddeleri esas alınır.
                (2) Kanunda aksine bir hüküm bulunmadığı takdirde;
                a) Bir süre iÅŸtirakçi olduktan sonra görevinden ayrılanların,
                b) İştirakçi iken, Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarih itibariyle kamu görevlisi sigortalılık kapsamına alınanların,
                c) Kamu görevlisi olarak yeniden çalışmaya baÅŸlayanların,
                ç) Bu fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilenlerin dul ve yetimlerinin,
                aylık, tazminat, harp malûllüÄŸü zammı, evlenme ikramiyesi gibi diÄŸer ödemeler ile ölüm, eÄŸitim ve öÄŸretim yardımları hakkında, Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 ve mülga 2829 sayılı Kanun hükümlerine göre iÅŸlem yapılır.
                (3) İkinci fıkra kapsamına girenlerin aylıklarının baÄŸlanması, artırılması, azaltılması, kesilmesi, yeniden baÄŸlanması, toptan ödemeleri, ilgi devamı, ihya ve borçlanmaları, diÄŸer ödemeler ve yardımlar ile emeklilik ikramiyeleri hakkında, Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre iÅŸlem yapılır ve bu maddenin uygulanmasında mülga 2829 sayılı Kanun hükümleri ayrıca dikkate alınır.  
                (4) 5434 sayılı Kanuna göre ödenen aylıklar ile Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre baÄŸlanacak aylıklar, memur maaÅŸ katsayılarındaki artışlara göre yükseltilir. Ayrıca, 5434 sayılı Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten sonra barem, teÅŸkilat, kadro ve sair kanunlar ile aynı rütbe, kadro ve sair kanunlarda yapılacak deÄŸiÅŸiklikler sonucunda aylık tutarlarında meydana gelecek yükselmeler, aynı rütbe, kadro unvanı ve dereceden baÄŸlanmış bulunan emeklilik, malûllük ve vazife malûllüÄŸü aylıkları ile dul ve yetim aylıkları hakkında da uygulanır.
                (5) 5434 sayılı Kanuna göre iÅŸtirakçi olup Kanunun yürürlük tarihinden sonra kamu görevlisi olanların malullükleri;
                a) Vazifelerini yaptıkları sırada,
                b) Vazifeleri dışında idarelerince görevlendirildikleri herhangi bir kamu idaresine ait baÅŸka iÅŸleri yaparken bu iÅŸlerden,
                c) Kurumlarının menfaatini korumak maksadıyla bir iÅŸ yaparken,
                ç) İdarelerince saÄŸlanan bir taşıtla iÅŸe geliÅŸi ve iÅŸten dönüÅŸü sırasında,
                d) İşyerinde herhangi bir nedenden dolayı meydana gelen kazadan,
                doÄŸmuÅŸ olduÄŸu, Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca usûlüne uygun düzenlenecek raporlar ve dayanağı tıbbî belgelerin incelenmesi sonucunda, çalışma gücünün en az % 60'ını veya vazifelerini yapamayacak ÅŸekilde meslekte kazanma gücünü kaybettikleri anlaşılanlar hakkında, Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanundaki vazife ve harp malullüÄŸüne iliÅŸkin hükümler uygulanır.
                (6) Kanunun yürürlük tarihinden önce 5434 sayılı Kanun hükümlerine tabi olarak çalışmaya baÅŸlamış olup, çalışmaya baÅŸlamadan önce ilgili mevzuatına göre alınmış ve en az % 40 oranında özürlü olduklarını gösterir saÄŸlık kurulu raporu bulunanlar ile en az % 40 oranında doÄŸuÅŸtan özürlü olduklarını belgeleyenlerden aylık talep tarihinde kamu görevlisi olanlara; en az 5400 gün uzun vadeli sigorta kolları primi bildirilmiÅŸ ya da emekli keseneÄŸi ödenmiÅŸ olması kaydıyla, istekleri halinde bu madde hükümleri esas alınarak yaÅŸlılık aylığı baÄŸlanır. Ancak çalışmaya baÅŸladıktan sonra, Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmet sunucularının saÄŸlık kurullarınca usûlüne uygun düzenlenecek raporlar ve dayanağı tıbbî belgelerin incelenmesi sonucu, Kurum SaÄŸlık Kurulunca çalışma gücündeki kayıp oranının;
                a) % 50 ilâ % 59 arasında olduÄŸu anlaşılan sigortalılar, en az 5760,
                b) % 40 ilâ % 49 arasında olduÄŸu anlaşılan sigortalılar, en az 6480,
                gün uzun vadeli sigorta kolları primi bildirilmiÅŸ olması kaydıyla, haklarında, Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre iÅŸlem yapılır.
                (7) a) Kamu görevlisi olarak görev yapanlar ile kamu idarelerindeki görevlerinden ayrıldıkları tarihte 5434 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine göre malullük veya emekli aylığı baÄŸlanabilmesi için yeterli hizmet süresi bulunmayan ve görevden ayrıldıktan sonra herhangi bir sigortalılık haline tabi olarak çalışmamış olanların, borçlanacağı ya da ihya edeceÄŸi hizmetleri ile birlikte prim ödeme gün sayısı bakımından Kanun hükümlerine göre malullük veya yaÅŸlılık aylığına hak kazanmaları halinde, müracaatları üzerine borçlanma ya da ihya iÅŸlemleri 5434 sayılı Kanuna göre hesap edilerek, kendilerine ödemenin yapıldığı tarihi takip eden ay başından itibaren 5434 sayılı Kanun hükümleri uyarınca aylık baÄŸlanır. Emeklilik ikramiyesi ödenmiÅŸ süreler bu kez ikramiye ödemesinde dikkate alınmaz,
                b) Kanunun yürürlük tarihinden önce ölen, ancak 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre, yeterli hizmet süresi bulunmadığı için dul ve yetimlerine aylık baÄŸlanamamış olanların, prim ödeme gün sayısı bakımından Kanun hükümlerine göre ölüm aylığına hak kazanan hak sahiplerine,
                c) Bu fıkranın (b) bendi kapsamındaki hak sahiplerinin, ölen adına borçlanacakları ya da ihya edecekleri hizmetleri ile birlikte prim ödeme gün sayısı bakımından Kanun hükümlerine göre aylığa hak kazanmaları ve müracaatları halinde, 5434 sayılı Kanuna göre hesap edilecek borçlanma ya da ihya tutarlarını ödedikleri tarihi takip eden ay başından itibaren,
                ç) Bu fıkranın (b) ve (c) bentleri kapsamında olanlara, Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Kanuna göre aylıkları baÄŸlanır. Emeklilik ikramiyesi ödenmiÅŸ süreler bu kez ikramiye ödemesinde dikkate alınmaz. Bunlardan fiili hizmet süresi beÅŸ ilâ on yıl arasında olan iÅŸtirakçilerden dolayı dul ve yetim aylığı baÄŸlanacak olanların aylığa hak kazanma, evlenme ve cenaze ödenekleri ile ödemeye devam ÅŸartları Kanunun 32, 34 ve 37 nci maddelerine göre iÅŸlem yapılır.
                (8) Kesenek veya toptan ödemeleri zamanaşımına uÄŸramış olması nedeniyle hizmetleri tasfiye edilmiÅŸ olanların, tasfiye edilmiÅŸ süreleri baÅŸkaca bir iÅŸleme gerek kalmaksızın birleÅŸtirilecek hizmet olarak kabul edilir.
                (9) Kanunun yürürlük tarihine kadar 506, 1479, 2925, 2926 ve 5434 sayılı kanunlar ile 506 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesindeki sandıklara tâbi sigortalılık baÅŸlangıçları ile hizmet süreleri, fiilî hizmet süresi zammı, itibarî hizmet süreleri, borçlandırılan ve ihya edilen süreler ve sigortalılık süreleri tabi oldukları kanun hükümlerine göre deÄŸerlendirilir.
                 (10) Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce iÅŸtirakçi veya sigortalı olanlar ile vazife malullüÄŸü, malullük ve yaÅŸlılık veya emekli aylığı baÄŸlananlar ve Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihte sosyal güvenlik destek primi ödeyerek çalışmaya devam edenler hakkında sosyal güvenlik destek primine tabi olma bakımından Kanunla yürürlükten kaldırılan ilgili kanun hükümlerinin uygulanmasına devam edilir. Ancak;
                a) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalışanlar için sosyal güvenlik destek primi oranı Kanunun 80 inci maddesine göre tespit edilen prime esas kazançlar üzerinden Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen prim oranına % 30 oranının eklenmesi suretiyle bulunan toplamdır. % 30 oranının dörtte biri sigortalı, dörtte üçü iÅŸveren hissesidir. Bu kapsamda sayılan kiÅŸilerden sosyal güvenlik destek primine tâbi olanların prim ödeme yükümlüsü bunların iÅŸverenleridir. Sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışan sigortalının iÅŸ kazası geçirmesi veya meslek hastalığına tutulması halinde bu sigorta kollarından gerekli yardımlar yapılır.
                b) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılanlardan, ilgili kamu kurum ve kuruluÅŸlarından alınacak belgelerle doÄŸrulamak kaydıyla faaliyette bulunulmadığına iliÅŸkin süreler hariç olmak üzere çalışılan süreleri için, sosyal güvenlik destek primi oranı olarak Kanunun 30 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendinde belirtilen hükümler uygulanır. Söz konusu maddede belirtilen oran, Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten 31/12/2008 tarihine kadar % 12 olarak, takip eden her yılın Ocak ayında bir puan artırılarak uygulanır. Ancak bu oran % 15'i geçemez. Kesilecek olan bu tutar, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılara ilgili yılın Ocak ayında ödenen en yüksek yaÅŸlılık aylığından alınabilecek sosyal güvenlik destek priminden fazla olamaz. 506 sayılı Kanuna göre yaÅŸlılık aylığı almakta iken, serbest avukat veya noter olarak çalışmalarını sürdürenler hakkında da bu bent hükümleri uygulanır.
                c) Harp malûlleri ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanuna göre aylıkları hesaplanarak ödenen veya asayiÅŸ ve güvenliÄŸin saÄŸlanması ile ilgili kanunlara göre vazife malûllüÄŸü aylığı almakta iken; Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarih itibarıyla çalışmaya devam edenler ile sonradan Kanuna tabi çalışmaya baÅŸlayacaklar için sosyal güvenlik destek primi uygulanmaksızın Kanunun 5 inci maddesinin (c) bendi hükümleri uygulanır.
                ç) 5434 sayılı Kanuna göre vazife malullüÄŸü aylığı almakta iken bu Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarih itibarıyla Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bendi kapsamında çalışmaya devam edenler hakkında, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir ay içinde yazılı talepleri doÄŸrultusunda Kanunun iÅŸ kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri ve uzun vadeli sigorta kolları veya sosyal güvenlik destek primine ait hükümleri uygulanır. Bunlardan uzun vadeli sigorta primi ödeyenlerin belirtilen süre içinde yazılı talepte bulunmamaları halinde ayrıca iÅŸ kazası meslek hastalığı hükümleri uygulanır, sosyal güvenlik destek primi kesilmez. Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce iÅŸtirakçi olup, Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten sonra 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre vazife malullüÄŸü aylığı baÄŸlananlardan Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bendi kapsamında çalışmaya baÅŸlayanlar hakkında da yazılı talepleri doÄŸrultusunda iÅŸlem yapılır. Bu bent kapsamında olanlardan ayrıca genel saÄŸlık sigortası primi alınmaz.
                Yürürlük
                MADDE 25  (1) Bu TebliÄŸ 2008 yılı Ekim ayı başından itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girer.
                Yürütme
                MADDE 26  (1) Bu TebliÄŸ hükümlerini Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanı yürütür.

TekirdaÄŸ Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler Odası
Adres : Cumhuriyet Mah. Sami Efendi  Sok. No:12  59030 SüleymanpaÅŸa TEKİRDAÄž
E-Posta : info@tekirdagsmmmo.org.tr   KEP: tekirdagsmmmo@hs03.kep.tr
Telefon : +90(282) 293 14 77 - 29314 78
Faks : +90(282) 293 14 76
 

Tasarım 59