Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanlığından:
KISA VADELİ SİGORTA KOLLARI UYGULAMA TEBLİĞİ
Resmi Gazete Sayısı
|
27011
|
Resmi Gazete Tarihi
|
28.09.2008
|
Amaç
MADDE 1 – (I) Bu TebliÄŸin amacı, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununun sosyal sigorta hükümleri ile getirilen Kısa Vadeli Sigorta Kolları uygulamaları ile genel saÄŸlık sigortası bakımından saÄŸlık hak sahipliÄŸi iÅŸlemlerine iliÅŸkin usul ve esasları belirlemek ve düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (I) Bu TebliÄŸ, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununa tabi iÅŸyeri, iÅŸverenler, sigortalı, hak sahipleri ile diÄŸer ilgili kiÅŸi ve kuruluÅŸlar açısından, kısa vadeli sigorta kolları iÅŸlemlerinin ve genel saÄŸlık sigortası bakımından saÄŸlık hak sahipliÄŸi iÅŸlemlerinin uygulanmasına iliÅŸkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (I) Bu TebliÄŸ, 28/08/2008 tarihli ve 26981 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸinin 130 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (I) Bu TebliÄŸin uygulanmasında;
a) Ayakta tedavi: Genel saÄŸlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduÄŸu kiÅŸilerin, saÄŸlık hizmeti sunucularında yatırılmaksızın ayakta saÄŸlanan saÄŸlık hizmetlerini,
b) Aylık: Malûllük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları ile vazife malûllüÄŸü halinde yapılan sürekli ödemeyi,
c) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
ç) e-Sigorta: İşveren, alt iÅŸveren, sigortalı, genel saÄŸlık sigortalısı, hak sahibi ve diÄŸer ilgili kiÅŸi ve kuruluÅŸlarca bu tebliÄŸde belirtilen belgelerde yer alan bilgileri internet, elektronik ve benzeri ortamda Kurumun veri tabanına aktarılmasını ve bu ÅŸekilde aktarılan bilgiler ve talepler ile Kurumca yürütülen sosyal sigorta iÅŸlemleri sonuçlarından uygun görülenlerin iÅŸveren, sigortalı, hak sahibi ve diÄŸer ilgili kiÅŸi ve kuruluÅŸlara verilmesini saÄŸlayan elektronik portalı,
d) Genel sağlık sigortalısı: Kanunun 60 ıncı maddesinde sayılan kişileri,
e) Genel saÄŸlık sigortası: KiÅŸilerin öncelikle saÄŸlıklarının korunmasını, saÄŸlık riskleri ile karşılaÅŸmaları halinde ise oluÅŸan harcamaların finansmanını saÄŸlayan sigortayı,
f) İşveren: Sigortalı sayılan kiÅŸileri çalıştıran gerçek veya tüzel kiÅŸiler ile tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸları,
g) İşyeri: Sigortalı sayılanların maddi olan ve olmayan unsurları ile birlikte iÅŸlerini yaptıkları yerler ile bu yerlerde üretilen mal veya verilen hizmet ile nitelik yönünden baÄŸlılığı bulunan ve aynı yönetim altında örgütlenen yerler ile baÄŸlı yerler, dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım, beden veya meslek eÄŸitimi yerleri, avlu ve büro gibi diÄŸer eklentiler ile araçları,
ÄŸ) İşyeri sahibi: Kanuna göre sigortalı olanların iÅŸlerini yaptıkları iÅŸyerlerinin sahibi veya kullanıcısı olan gerçek ya da tüzel kiÅŸilikler ile tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸları,
h) Prime esas kazanç: Kanunun 80 inci maddesine göre belirlenecek miktarı,
ı) Kanun: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununu,
i) Kısa vadeli sigorta kolları: İş kazası ve meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortası kollarını,
j) Kurum: Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanlığını,
k) Kurum saÄŸlık kurulu: Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca düzenlenecek raporlardaki teÅŸhis ve bu teÅŸhise dayanak teÅŸkil eden belgeleri incelemek suretiyle, çalışma gücü kaybı ve meslekte kazanma gücü kaybı oranlarını, erken yaÅŸlanma halini, vazifelerini yapamayacak ÅŸekilde meslekte kazanma gücü kaybını ve malûllük derecelerini belirlemeye yetkili hekimlerden ve/veya diÅŸ hekimlerinden oluÅŸan kurulları,
l) SaÄŸlık hizmeti: Genel saÄŸlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduÄŸu kiÅŸilere Kanunun 63 üncü maddesi gereÄŸi finansmanı saÄŸlanacak tıbbi ürün ve hizmetleri,
m) Sağlık raporu: Uzman hekim raporunu/ sağlık kurulu raporunu,
n) SaÄŸlık Kurulu raporu: İlgili daldan üç uzman hekimin katılımıyla, aynı daldan üç uzman hekim bulunmaması halinde ise ilgili dal uzmanı ile birlikte öncelikle bu uzmanlık dalına en yakın uzmanlık dalından olmak üzere baÅŸhekimin seçeceÄŸi diÄŸer dallardan uzman hekimlerin katılımı ile en az üç uzman hekimden oluÅŸan saÄŸlık kurullarınca düzenlenen, baÅŸhekimlik mührü ve ıslak imza onayı bulunan saÄŸlık raporunu,
o) Uluslararası sosyal güvenlik sözleÅŸmeleri: Ülkemizin taraf olduÄŸu sosyal güvenlik sözleÅŸmelerini,
ö) Ücret: Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlara saatlik, günlük, haftalık, aylık veya yıllık olarak para ile ödenen ve süreklilik niteliÄŸi taşıyan brüt tutarı,
p) Ünite: Merkezde daire baÅŸkanlığını, taÅŸrada sosyal güvenlik il müdürlükleri ile sosyal güvenlik merkezlerini,
r) Yatarak tedavi: Genel saÄŸlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduÄŸu kiÅŸilerin, saÄŸlık hizmeti sunucusunda yatırılarak saÄŸlanan saÄŸlık hizmetlerini,
ifade eder.
Kısa vadeli sigorta kolları bakımından sigortalı sayılanlar
MADDE 5 – (I) Haklarında kısa vadeli sigorta kolları;
a) Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (a) bendine göre hizmet akdi ile bir veya birden fazla iÅŸveren tarafından çalıştırılanlar.
b) Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrası (a) bendi kapsamında sigortalı sayılanlar:
1) İşçi sendikaları ve konfederasyonları ile sendika ÅŸubelerinin baÅŸkanlıklarına ve yönetim kurullarına seçilenler,
2) Bir veya birden fazla iÅŸveren tarafından çalıştırılan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından belirlenen Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸi Ek-1’de yer alan tabloda sayılan; film, tiyatro, sahne, gösteri, ses ve saz sanatçıları ile müzik, resim, heykel, dekoratif ve benzeri diÄŸer uÄŸraÅŸları içine alan bütün güzel sanat kollarında çalışanlar ile düÅŸünürler ve yazarlar,
3) Mütekabiliyet esasına dayalı olarak sosyal güvenlik sözleÅŸmesi yapılmış ülkelerin uyruÄŸunda olanlar hariç, yabancı uyruklu, uyruksuz, göçmenler ve sığınmacı kiÅŸiler ile uluslararası sosyal güvenlik sözleÅŸmesi imzalanmış ülke sigortalılarından, sözleÅŸmede belirlenen istisna halleri dışında çalışmalarını hizmet akdine tabi sürdürenler,
4) Büyükelçilik, konsolosluk mensuplarının özel hizmetlerinde çalıştırılanlardan gönderen devlette veya üçüncü bir devlette sigortalılıklarını belgeleyemeyenler ile Türkiye’de ikamet etmekte iken buralarda çalıştırılan Türk vatandaÅŸları,
5) 2/7/1941 tarihli ve 4081 sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkında Kanuna göre, çiftçi malları koruma baÅŸkanlıkları veya meclisleri tarafından çalıştırılan koruma bekçileri,
6) 24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununda belirtilen umumi kadınlar,
7) Milli EÄŸitim Bakanlığı tarafından düzenlenen kurslarda usta öÄŸretici olarak çalıştırılanlar, kamu idarelerinde ders ücreti karşılığı görev verilenler ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (C) bendi kapsamında çalıştırılanlar.
c) Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (b) bendine göre, köy veya mahalle muhtarı seçilenler ile hizmet akdine baÄŸlı olmaksızın kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan;
1) Ticari kazanç veya serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olanlar,
2) Gelir vergisinden muaf olup esnaf ve sanatkar siciline kayıtlı olanlar,
3) Kollektif şirketlerin ortakları,
4) Limited şirketlerin ortakları,
5) Sermayesi paylara bölünmüÅŸ komandit ÅŸirketlerin komandite ortakları,
6) Adi komandit şirketlerin komandite ve komanditer ortakları,
7) Donatma iştirakleri ortakları,
8) Anonim ÅŸirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları,
9) Tarımsal faaliyette bulunanlar.
d) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre sigortalı sayılanlar,
1) Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanuna tabi jokey ve antrenörler.
(II) Haklarında Kanunun 5 inci maddesinde sayılan bazı sigorta kolları uygulanacak sigortalılar;
1) Hizmet akdi ile çalışmamakla birlikte, ceza infaz kurumları ile tutukevleri bünyesinde oluÅŸturulan tesis, atölye ve benzeri ünitelerde çalıştırılan hükümlü ve tutuklular hakkında, Kanunun iÅŸ kazası ve meslek hastalığı ile analık hükümleri,
2) 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî EÄŸitim Kanununda belirtilen aday çırak, çırak ve iÅŸletmelerde mesleki eÄŸitim gören öÄŸrenciler hakkında iÅŸ kazası ve meslek hastalığı ile hastalık sigortası, meslek liselerinde okumakta iken veya yüksek öÄŸrenimleri sırasında zorunlu staja tabi tutulan öÄŸrenciler hakkında ise iÅŸ kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri,
3) Harp malulleri ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanuna göre vazife malullüÄŸü aylığı baÄŸlanmış malullerden, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında sigortalı olarak çalışmaya baÅŸlayanlar hakkında iÅŸ kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri uygulanır.
4) Türkiye İş Kurumu tarafından düzenlenen meslek edindirme, geliÅŸtirme ve deÄŸiÅŸtirme eÄŸitimine katılan kursiyerler hakkında Kanunun iÅŸ kazası ve meslek hastalığı hükümleri,
5) Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleÅŸmesi bulunmayan ülkelerde iÅŸ üstlenen iÅŸverenlerce yurt dışındaki iÅŸyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk iÅŸçileri hakkında kısa vadeli sigorta kolları hükümleri,
uygulanır.
(III) Kanunun kısa vadeli sigorta kollarına iliÅŸkin hükümleri, Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında olanlara uygulanmaz.
(IV) Kanunun 106 ncı maddesinin altıncı fıkrasında, 17.10.1983 tarihli, 2925 sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununun yalnız 1 ila 5 inci, 13 ila17 nci, 24 üncü ve 33 üncü maddelerinin yürürlükten kaldırıldığı belirtildiÄŸinden, 2925 sayılı Kanunun iÅŸ kazası ve meslek hastalığı ile ilgili olarak yürürlükteki hükümleri uygulanır.
İş kazasının tanımı ve kapsamı
MADDE 6 – (I) Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasında, iÅŸ kazası;
a) Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalışan sigortalının;
1) İşyerinde bulunduğu sırada,
2) İşveren tarafından yürütülmekte olan iÅŸ dolayısıyla,
3) Görevli olarak iÅŸyeri dışında baÅŸka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl iÅŸini yapmaksızın geçen zamanlarda,
4) Emziren kadın sigortalının, iÅŸ mevzuatına tabi olup olmadığına bakılmaksızın yine bu mevzuatta belirtilen sürelerde çocuÄŸuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,
5) İşverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında,
b) Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında çalışan sigortalının ise;
1) İşyerinde bulunduğu sırada,
2) Yürütmekte olduÄŸu iÅŸ nedeniyle iÅŸyeri dışında,
meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen yada ruhen özre uÄŸratan olaydır.
İş kazasının bildirimi ve bildirim süresi
MADDE 7– (I) İş kazası, Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre, 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının;
a) (a) bendinde sayılan sigortalılar ile Kanunun 5 inci maddesinin (a) ve (c) bendinde sayılan sigortalıların iÅŸ kazası geçirmeleri halinde iÅŸverenleri, Kanunun 5 inci maddesinin (b) ve (e) bentlerinde belirtilen sigortalıların iÅŸ kazası geçirmeleri halinde ise, eÄŸitim veya staj gördükleri iÅŸyeri iÅŸverenleri tarafından kazanın olduÄŸu yerdeki yetkili kolluk kuvvetlerine derhal, Kuruma en geç kazadan sonraki üç iÅŸ günü içinde, Kanunun 5 inci maddesinin (g) bendinde sayılan sigortalının iÅŸ kazası geçirmesi halinde, iÅŸvereni tarafından kazanın olduÄŸu ve ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleÅŸmesi bulunmayan ülkelerdeki yerel kolluk kuvvetlerine derhal, Kuruma ise en geç kazadan sonraki üç iÅŸ günü içinde,
b) (b) bendi kapsamında olan sigortalıların iÅŸ kazası geçirmeleri halinde; bir ayı geçmemek ÅŸartıyla kendisi tarafından geçirdiÄŸi iÅŸ kazasına iliÅŸkin rahatsızlığının bildirimine engel olmadığı günden sonraki üç iÅŸ günü içinde,
Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸi Ek-7’de yer alan iÅŸ kazası ve meslek hastalığı bildirgesini vermekle yükümlü olanlar e-Sigorta ile Kuruma bildirir veya doÄŸrudan ya da posta yoluyla da ilgili üniteye gönderebilir. Adi posta veya kargo ile yapılan bildirimlerde Kurum kayıtlarına intikal tarihi, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta ile yapılan bildirimlerde de postaya veriliÅŸ tarihi esas alınır. Bildirim için tanınan sürede resmi tatil günlerine rastlayan günler üç iÅŸ günü hesabında dikkate alınmaz.
(II) Bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendindeki sigortalıların bildirim yapmaya engel durumlarını hekim raporu ile veya mücbir sebep olayını belgelemeleri ÅŸarttır.
(III) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sigortalıların iÅŸ kazası geçirmeleri halinde, belirtilen sürelerde iÅŸverence bildirim yapılmaması durumunda, bildirimin Kuruma yapıldığı tarihe kadar sigortalıya ödenecek geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi Kurumca iÅŸverenden tahsil edilir.
(IV) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıların, iÅŸverenin kontrolü dışındaki yerlerde iÅŸ kazası geçirmeleri halinde, iÅŸ kazası ile ilgili bilgi alınmasına engel olacak durumlarda, iÅŸ kazasının öÄŸrenildiÄŸi tarihten itibaren bildirim süresi üç iÅŸ günüdür.
(V) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı olanların iÅŸ kazası geçirmeleri ve bu maddenin birinci fıkrası (b) bendinde belirtilen sürede bildirilmemesi halinde, bildirim tarihine kadar geçen süre için yapılacak geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenmez. Bildirim tarihinden sonraki sürelere ait geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenir.
Meslek hastalığının tanımı ve kapsamı
MADDE 8 – (I) Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında meslek hastalığı, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalının çalıştığı veya yaptığı iÅŸin niteliÄŸinden dolayı tekrarlanan bir sebeple veya iÅŸin yürütüm ÅŸartları yüzünden uÄŸradığı geçici veya sürekli hastalık, bedensel veya ruhsal özürlülük halleridir.
Meslek hastalığının tespiti, bildirimi ve bildirim süresi
MADDE 9 – (I) Sigortalının çalıştığı iÅŸten dolayı meslek hastalığına tutulduÄŸunun;
a) Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmet sunucuları tarafından usulüne uygun olarak düzenlenen saÄŸlık kurulu raporu ve dayanağı tıbbi belgelerin incelenmesi,
b) Kurumca gerekli görüldüÄŸü hallerde, iÅŸyerindeki çalışma ÅŸartlarını ve buna baÄŸlı tıbbi sonuçlarını ortaya koyan denetim raporları ve gerekli diÄŸer belgelerin incelenmesi,
sonucu Kurum Sağlık Kurulu tarafından tespit edilmesi zorunludur.
(II) Sigortalının, çalıştığı iÅŸten ayrıldıktan sonra meslek hastalığı sebebiyle, Kanunda belirtilen yardımlardan yararlanabilmesi için eski iÅŸinden fiilen ayrılması ile hastalığın meydana çıkması arasında bu hastalık için ilgili mevzuat doÄŸrultusunda belirtilen süreden daha uzun bir sürenin geçmemiÅŸ olması ÅŸarttır.
(III) İlgili mevzuatta belirlenmiÅŸ meslek hastalıkları listesindeki yükümlülük süresi aşılmış olduÄŸu için talepleri kabul edilmeyen sigortalıların yazılı baÅŸvuruları üzerine söz konusu hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmayacağı hususuna, meslek hastalığının klinik ve laboratuar bulguları ile belgelenmesi ve meslek hastalığına yol açan etkenin Kurum denetim ve kontrol ile görevli memurları veya Bakanlık iÅŸ müfettiÅŸlerince iÅŸyerinde yapılacak inceleme sonucunda hazırlanacak rapora istinaden Sosyal Sigorta Yüksek SaÄŸlık Kurulunca karar verilir.
(IV) Meslek hastalığının, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının;
a) (a) bendi ile 5 inci maddenin (a), (b), (c), (e), (g) bentleri kapsamında bulunan sigortalılar bakımından, meslek hastalığına tutulduÄŸunu öÄŸrenen sigortalı veya bu durum kendisine bildirilen iÅŸveren tarafından,
b) (b) bendi kapsamındaki sigortalı bakımından ise kendisi tarafından,
bu durumun öÄŸrenildiÄŸi günden baÅŸlayarak üç iÅŸ günü içinde, Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸi Ek-7’de yer alan iÅŸ kazası ve meslek hastalığı bildirgesini vermekle yükümlü olanlar e-Sigorta ile Kuruma bildirir veya doÄŸrudan ya da posta yoluyla da ilgili üniteye gönderebilir. Adi posta veya kargo ile yapılan bildirimlerde Kurum kayıtlarına intikal tarihi, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta ile yapılan bildirimlerde de postaya veriliÅŸ tarihi esas alınır. Bildirim için tanınan sürede resmi tatil günlerine rastlayan günler üç iÅŸ günü hesabında dikkate alınmaz. Bu yükümlülüÄŸünü yerine getirmeyen veya yazılı olarak bildirilen hususları kasten eksik ya da yanlış bildiren iÅŸverenden veya 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalıdan, Kurumca bu olayla ilgili yapılmış bulunan tedavi giderleri, yol parası ve zaruri masraflar ile diÄŸer harcamalar, ödenmiÅŸse geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi tahsil edilir.
(V) İlgili mevzuat doÄŸrultusunda hangi hallerin meslek hastalığı sayılacağı belirlenir. BelirlenmiÅŸ hastalıklar dışında herhangi bir hastalığın meslek hastalığı sayılıp sayılmaması hususunda çıkabilecek uyuÅŸmazlıklar, Sosyal Sigorta Yüksek SaÄŸlık Kurulunca karara baÄŸlanır.
İş kazası ve meslek hastalığının soruşturulması
MADDE 10– (I) İşverence düzenlenen iÅŸ kazası ve meslek hastalığı bildirgesi ve eki belgelere göre, ünite, kamu idarelerinin görevleri gereÄŸi düzenlemiÅŸ olduÄŸu belge ve tutanaklardan, sigorta olayı için gerekli bilginin temin edilmesi koÅŸuluyla, baÅŸka bir soruÅŸturma ve denetime gidilmeden olayın iÅŸ kazası sayılıp sayılamayacağına karar verebilir, meslek hastalığında ise ilgili saÄŸlık birimine sevk eder.
(II) Ünitece karar verilemeyen, ÅŸüpheli görülen ve tereddüt edilen, uzun süreli tedavi gerektiren, maluliyet veya ölümle neticelenen, Kuruma büyük mali yük getiren iÅŸ kazaları Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca veya Bakanlık iÅŸ müfettiÅŸlerince soruÅŸturulur.
(III) Bakanlık iÅŸ müfettiÅŸlerinin rapor ve tutanaklarında gerekli bilgilerin yer alması veya yargı kararının bulunması durumlarında, ünitelerce tekrar inceleme talep edilmez.
(IV) İş kazası ve meslek hastalığı soruÅŸturmaları; sigortalılık durumu, iÅŸ kazası ve meslek hastalığı bildirgesinde bildirilen olayın iÅŸ kazası sayılıp sayılmayacağı, iÅŸyerinde sigortalının çalıştığı birimin meslek hastalığına sebep olup olmayacağı, iÅŸveren sorumluluÄŸunun tespitinde kaçınılmazlık ilkesinin uygulanıp uygulanmayacağı, olayın meydana gelmesinde sigortalının kastı, ağır kusuru, iÅŸverenin kastı veya sigortalıların saÄŸlığını koruma ve iÅŸ güvenliÄŸi mevzuatına aykırı bir hareketi ile üçüncü ÅŸahısların kusurlu hallerinin olup olmadığı hakkında karar verilebilmesi için yapılır.
(V) Kuruma bildirilen hususların gerçeÄŸe uymadığı ve olayın iÅŸ kazası olmadığının anlaşılması halinde, Kurumca bu olay için yersiz olarak yapılmış ödemeler, gerçeÄŸe aykırı bildirimde bulunanlardan Kanunun 96 ncı maddesine iliÅŸkin mevzuat uyarınca ilgilerden geri tahsil olunur.
Hastalık ve analık hali
MADDE 11- (I) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalının, iÅŸ kazası ve meslek hastalığı dışında kalan ve iÅŸ göremezliÄŸine neden olan rahatsızlıklar, hastalık halidir.
(II) Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalı kadının veya sigortalı erkeÄŸin sigortalı olmayan eÅŸinin, kendi çalışmalarından dolayı gelir veya aylık alan kadının ya da gelir veya aylık alan erkeÄŸin sigortalı olmayan eÅŸinin gebeliÄŸinin baÅŸladığı tarihten itibaren doÄŸumdan sonraki ilk sekiz haftalık, çoÄŸul gebelik halinde ise ilk on haftalık süreye kadar olan gebelik ve analık haliyle ilgili rahatsızlık ve özürlülük halleri analık hali kabul edilir.
İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortasından sağlanan haklar
MADDE 12- (I) Kanunun 16 ncı maddesine göre, iÅŸ kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortasından sigortalıya, geçici iÅŸ göremezlik süresince günlük geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi verilir.
(II) Analık sigortasından sigortalı kadına veya sigortalı olmayan karısının doÄŸum yapması nedeniyle sigortalı erkeÄŸe, bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalılardan; kendi çalışmalarından dolayı gelir veya aylık alan kadına ya da gelir veya aylık alan erkeÄŸin sigortalı olmayan eÅŸine, her çocuk için yaÅŸaması ÅŸartıyla doÄŸum tarihinde geçerli olan ve Kurum Yönetim Kurulunca belirlenip Bakan tarafından onaylanan tarife üzerinden emzirme ödeneÄŸi verilir.
(III) Sigortalı kadına veya sigortalı olmayan eÅŸinin doÄŸum yapması nedeniyle sigortalı erkeÄŸe emzirme ödeneÄŸi verilebilmesi için, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının;
a) (a) bendi kapsamında olanlar için doÄŸumdan önceki bir yıl içinde en az 120 gün kısa vadeli sigorta kolları primi bildirilmiÅŸ olması,
b) (b) bendi kapsamında olanlar için doÄŸumdan önceki bir yıl içinde en az 120 gün kısa vadeli sigorta kolları primi yatırılmış ve genel saÄŸlık sigortası primi dahil prim ve prime iliÅŸkin her türlü borçlarının ödenmiÅŸ olması,
şarttır.
(IV) Emzirme ödeneÄŸine hak kazanan sigortalılardan Kanunun 9 uncu maddesine göre sigortalılığı sona erenlerin, bu tarihten baÅŸlamak üzere üçyüz gün içinde çocukları doÄŸarsa, sigortalı kadın veya eÅŸi analık sigortası haklarından yararlanacak sigortalı erkek, doÄŸum tarihinden önceki onbeÅŸ ay içinde en az 120 gün prim ödenmiÅŸ olması ÅŸartıyla emzirme ödeneÄŸinden yararlandırılır.
Geçici iÅŸ göremezlik ve geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinin tanımı
MADDE 13 – (I) Geçici iÅŸ göremezlik, sigortalının iÅŸ kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinde Kurumca yetkilendirilen hekim veya saÄŸlık kurulu raporlarında belirtilen istirahat süresince geçici olarak çalışamama halidir.
(II) Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi, iÅŸ kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinde Kanunda belirtilen geçici iÅŸ göremezlik sürelerinde verilen ödenektir.
Sigortalılara verilecek istirahatlar
MADDE 14 – (I) Sigortalıya geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi verilebilmesi için Kurumca yetkilendirilen hekim veya saÄŸlık kurullarından istirahat raporu alınmış olması ÅŸarttır. Bunların dışında kalan hekim veya saÄŸlık kurulları tarafından verilen ve istirahat süresi on günü geçmeyen raporlar, Kurumca yetkilendirilen hekim tarafından, on günü aÅŸan raporlar ise saÄŸlık kurulunca onandığı takdirde geçerli sayılır. Ancak, Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık tesisleri dışındaki saÄŸlık tesislerinde yapılan tedavinin aciliyetinin Kurumca belirlenecek saÄŸlık tesisince kabul edilmesi halinde istirahat raporlarının ayrıca tasdikine gerek duyulmaz.
(II) Ülkemizin taraf olduÄŸu uluslararası sosyal güvenlik sözleÅŸmeleri hükümleri çerçevesinde akit ülke sigorta kurumu mevzuatına göre düzenlenmiÅŸ ve sözleÅŸmenin uygulanmasına iliÅŸkin formülerlerle Kuruma bildirilmiÅŸ ayaktan veya yatarak tedavilerde verilen istirahat raporları aynen kabul edilir.
(III) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında olup, iÅŸverenleri tarafından yurtdışında görevlendirilen sigortalılar ile Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında bulunan ve yürütmekte oldukları iÅŸ veya çalışma konuları nedeniyle yurtdışında bulunan sigortalılara ve Kanunun 5 inci maddesi (g) bendi kapsamındaki sigortalılara ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleÅŸmesi bulunmayan ülkelerdeki tedavileri sonucu verilen istirahat raporlarının ilgili ülke mevzuatına uygun olduÄŸunun ülkemiz dış temsilciliklerince onanması halinde, Kurumca yetkilendirilen hekim ve saÄŸlık kurullarının ayrıca onayı aranmaz.
(IV) Sigortalıların üçüncü fıkrada belirtilen haller dışında yurtdışında bulundukları sırada gördükleri tedavi sonucunda aldıkları raporlar için birinci fıkra hükümleri uygulanır.
(V) Tek hekim ayaktan tedavilerde tedavi altına aldığı sigortalıya bir defada en çok 10 gün istirahat verebilir ve kesintisiz bunu bir defa tekrarlayabilir. Tek hekimden iki defa istirahat almış olan sigortalının tedavisine devam edilmesi gerektiÄŸi takdirde, sigortalı Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık kuruluna sevk edilir.
(VI) Sigortalılara bir takvim yılı içinde tek hekim tarafından ayaktan tedavilerde verilecek istirahat sürelerinin toplamı 40 günü geçemez. Bu süreyi aÅŸan istirahat raporları saÄŸlık kurulunca verilir.
(VII) Sigortalılara tek hekim tarafından istirahat verilmesi durumlarında, sigortalının çalışmaya baÅŸlayabileceÄŸi tarih, sigortalının istirahatlı kılındığını gösteren belgede hekim tarafından; istirahat, saÄŸlık kurulu tarafından verilmiÅŸse çalışabileceÄŸi tarihin saÄŸlık kurulu raporunda belirtilmesi, istirahat verilmemesi durumlarında da çalışabilir belgesinin düzenlenmesi gerekir.
(VIII) Kurumca yetki tanınan iÅŸyeri hekimi bir kerede en fazla 2 gün istirahat verebilir.
(IX) Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya saÄŸlık kurulu tarafından verilecek istirahatlar, örneÄŸi Kurumca belirlenecek belgenin doldurulması veya elektronik ortamda düzenlenmesi suretiyle verilir.
(X) İstirahat raporlarında sigortalının çalışıp çalışamayacağı veya kontrol muayenesinin yapılıp yapılmayacağı hususu belirtilir. İstirahat raporunun bir nüshası iÅŸyerlerine ibraz edilmesi için sigortalılara verilmek, bir nüshası Kuruma gönderilmek üzere en az iki nüsha olarak düzenlenir.
(XI) Kurumla sözleÅŸmeli saÄŸlık hizmeti sunucularınca, geçici iÅŸ göremezlik belgesi, saÄŸlık kurulu raporlarının aslı ile vizite kağıtları birlikte listeli olarak üst yazı ekinde düzenlendiÄŸi tarihten itibaren üç iÅŸ günü içinde sigortalının iÅŸ yerinin kurulu bulunduÄŸu sosyal güvenlik il müdürlüklerine/ sosyal güvenlik merkezlerine, sözleÅŸmeli ülke sigortalısının belgeleri ise saÄŸlık yardımı belgesini düzenleyen sosyal güvenlik il müdürlüklerine/ sosyal güvenlik merkezlerine gönderilir.
(XII) Üç nüsha olan iÅŸ göremezlik belgeleri, kontrollü istirahat verilmesi halinde, asıl düzenlenen nüsha saÄŸlık tesislerince Ünitelerimize gönderilmek üzere alınacak, ikinci ve üçüncü nüsha kontrol muayenesine gelirken getirilmesi için sigortalılara verilecektir. Sigortalılar kontrol için geldiklerinde istirahatlarının uzatılması gerekiyor ise, belgenin ikinci nüshası saÄŸlık tesislerince ünitelerimize gönderilecek, üçüncü nüshası sigortalılara verilecektir. Kontrolsüz on güne kadar istirahat verilmiÅŸ ise, belgenin doldurulmadan önce bir nüshası imha edilip, iki nüshası kullanılacak, doldurulan asıl nüshası ünitelerimize gönderilmek üzere alınacak, ikinci nüshası sigortalılara verilecektir. Sigortalılar kendilerine verilen iÅŸ göremezlik belgelerinin nüshasını, iÅŸyerinde çalışmadığına iliÅŸkin belgenin düzenlenmesi için iÅŸverenlerine ibraz edeceklerdir.
(XIII) Sigortalıların aldıkları iÅŸ göremezlik belgesi ve saÄŸlık kurulu raporlarının nüshalarını iÅŸverenlerine ibraz etmeleri üzerine iÅŸverenlerce, istirahatın baÅŸlangıç ve bitim tarihini göz önünde bulundurularak, “sigortalının istirahatlı olduÄŸu sürede çalışmadığına iliÅŸkin belgeyi” düzenleyerek e-sigorta sistemi üzerinden Kuruma bildirilecektir.
Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinin ödenmesi
MADDE 15 – (I) Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi;
a) İş kazası veya meslek hastalığı nedeniyle iÅŸ göremezliÄŸe uÄŸrayan sigortalıya her gün için,
b) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile 5 inci maddesi kapsamındaki sigortalılardan hastalık sigortasına tabi olanların hastalık sebebiyle iÅŸ göremezliÄŸe uÄŸramaları halinde, iÅŸ göremezliÄŸin baÅŸladığı tarihten önceki bir yıl içinde en az doksan gün kısa vadeli sigorta primi bildirilmiÅŸ olması ÅŸartıyla geçici iÅŸ göremezliÄŸin üçüncü gününden baÅŸlamak üzere her gün için,
c) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile (b) bendinde belirtilen muhtarlar ve aynı bendin (1), (2) ve (4) numaralı alt bentleri kapsamındaki sigortalı kadının analığı halinde, doÄŸumdan önceki bir yıl içinde en az doksan gün kısa vadeli sigorta primi bildirilmiÅŸ olması ÅŸartıyla, doÄŸumdan önceki ve sonraki sekizer haftalık sürede, çoÄŸul gebelik halinde ise doÄŸumdan önceki sekiz haftalık süreye iki haftalık süre ilave edilerek çalışmadığı her gün, sigortalı kadının isteÄŸi ve hekimin onayı ile doÄŸuma üç hafta kalıncaya kadar çalışılması halinde, sigortalının bu sürede çalışmamış olması ÅŸartı ile sigortalının isteÄŸi ve hekim raporu ile doÄŸum öncesinde kullanılmayan sürenin beÅŸ haftaya, çoÄŸul gebelik halinde yedi haftaya kadar olan kısmından doÄŸum sonrasına ilave edilen her gün için,
verilir.
(II) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre sigortalı sayılanlara, iÅŸ kazası veya meslek hastalığı ya da analık hallerinde genel saÄŸlık sigortası dahil prim ve prime iliÅŸkin her türlü borçlarının ödenmiÅŸ olması ÅŸartıyla yatarak tedavi süresince veya yatarak tedavi sonrası bu tedavinin gereÄŸi olarak istirahat raporu aldıkları sürede her gün için geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi verilir. Ancak doÄŸum öncesi ve sonrası geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenebilmesi için yatarak tedavi ÅŸartı aranmaz.
(III) İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve sigortalı kadının analığı halinde, verilecek geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi, yatarak tedavilerde Kanunun 17 nci maddesine göre hesaplanacak günlük kazancının yarısı, ayaktan tedavilerde üçte ikisidir.
(IV) İş kazaları ile meslek hastalıkları, hastalık ve analık sigortalarından, yeniden tespit edilen alt sınırların altında bir günlük kazanç üzerinden ödenek alanların veya almaya hak kazanmış yahut kazanacak olanların bu ödenekleri, günlük kazancın alt sınırındaki deÄŸiÅŸikliklerin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten baÅŸlayarak, yükseltilmiÅŸ günlük kazançların alt sınırına göre artırılacağından alt sınırın arttığı tarihten evvel geçici iÅŸ göremezliÄŸe uÄŸrayan ve geçici iÅŸ göremezlik durumları bu tarihten sonra da devam edenlerin geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi hesabına esas alınan günlük kazançları yeniden tespit edilen alt sınır üzerinden hesaplanarak ödenir.
(V) Bir sigortalının, aynı zaman içinde ve aynı sigortalılık haline tabi olacak ÅŸekilde birden fazla iÅŸyerinde çalışması halinde, ödeneklere esas tutulacak günlük kazancının tespitinde, üst sınır dikkate alınarak her bir iÅŸyeri için ayrı ayrı bulunacak günlük kazançların toplamı ödeneÄŸe esas günlük kazancını oluÅŸturur. Ayrıca, bir sigortalıda iÅŸ kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinden birkaçı birleÅŸirse geçici iÅŸ göremezlik ödeneklerinden en yükseÄŸi verilir.
(VI) Sürekli iÅŸ göremezlik geliri baÄŸlanmış sigortalılardan, aynı özürlülük veya meslek hastalığı nedeniyle istirahat raporu alanlara, yazılı istek tarihinden itibaren Kanunun 18 inci maddesine göre hesaplanacak bir günlük geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ile aylık sürekli iÅŸ göremezlik gelirinin otuzda biri arasındaki fark, her gün için geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi olarak verilir.
(VII) Kamu idarelerinde Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalışan sigortalılar ile toplu iÅŸ sözleÅŸmesi yapılan iÅŸ yerlerinde çalışan sigortalılara ödenecek geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi, yapılacak protokol ile sigortalılar için Kuruma ödenecek sigorta primine mahsup edilmek üzere, iÅŸverenleri tarafından Kurum adına sigortalılara ödenebilir. İşveren tarafından sigortalıya geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinin ödenmesi halinde, iÅŸverenin;
a) İstirahat raporlarını,
b) Sigortalının istirahatlı olduÄŸu devrede iÅŸyerinde çalışmadığına dair yazıyı,
c) Sigortalının ödenek hesabına esas alınan döneme iliÅŸkin prime esas kazancını,
ç) Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinin sigortalıya ödendiÄŸini gösterir ödeme belgesini,
Kuruma ibrazından sonra, Kurum tarafından hesaplanarak bulunacak geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi toplamı, iÅŸverenin Kuruma olan borcuna, borcun olmaması halinde ise ilk prim borcuna mahsup edilir. İşyerinin kapanmış olması halinde ise iade edilir.
(VIII) Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi, buna iliÅŸkin belge veya bilgilerin Kuruma intikalini takip eden yedi iÅŸ günü içinde geçmiÅŸ süreler için sigortalıların kendilerine, kanuni temsilcilerine, vekillerine veya sigortalının banka hesap numarasına ya da PTT Bank Åžubelerine ödenmesi hususunda Kurum yetkilidir. Ancak, on günü aÅŸan istirahat sürelerinde ödemeler, asgari on günlük tutar kadar yapılır.
(IX) Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinin ödenmesi esnasında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (a) bendi kapsamındaki sigortalının;
a) İstirahatlı olduÄŸu dönemde iÅŸyerinde çalışıp çalışmadığı,
b) Kazanç hesabına giren döneme iliÅŸkin aylarda, prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi ödemeler,
c) Viziteye çıktığı / istirahatın baÅŸladığı tarih itibariyle prim ödeme halinin devam edip etmediÄŸi,
ç) Sigortalının PTT bank/banka hesap numarası,
işveren tarafından Kuruma bildirilir. Bu bildirim yazılı olarak yapılabileceği gibi elektronik ortamda da yapılabilir.
(X) Sigortalının, geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi almasına esas istirahat raporu süresi içinde, sigortalılık halinin herhangi bir nedenle sona ermesi halinde istirahat süresince geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenmeye devam edilir.
(XI)Yukarıdaki sürelerin hesabında Kanunun 24 üncü maddesinde düzenlenen kısa vadeli sigorta kollarında dikkate alınmayan sürelere iliÅŸkin Kurumda mevcut bilgiler ile sigortalılar tarafından ibraz edilen belgelere göre tespit edilecek süreler bilgi iÅŸlem ortamında kaydedilir.
(XII) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (b) bendi kapsamındaki sigortalılar sadece, istirahat raporlarıyla birlikte PTT bank/banka hesap numaralarını Kuruma bildirirler, bunlardan Kurumca çalışmadığına dair beyan dışında bilgiler istenmez.
(XIII) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sigortalıların Kanunun yürürlük tarihinden önce baÅŸlayıp, yürürlük tarihinden sonra devam eden istirahatlarında, geriye doÄŸru bir yıllık süre içinde 120 günleri olmadığından geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi alamayan sigortalıların, Kanunun yürürlük tarihinden önce veya sonraki bir tarihte bu tarihlerden geriye doÄŸru bir yıl içinde en az 90 günlük sigorta primi varsa Kanunun yürürlük tarihinden itibaren istirahatından kalan süre için geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenir.
(XIV) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen sigortalıların analığı halinde geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinin ödenebilmesi için gerekli 90 günlük prim gün sayısının hesabında, Kanunun yürürlük tarihinden önce 506 sayılı Kanuna tabi analık sigortası için bildirilmiÅŸ prim ödeme gün sayıları ile Kanunun yürürlük tarihinden sonra ödenen kısa vadeli sigorta kolları prim ödeme gün sayıları dikkate alınır.
Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸine esas tutulacak günlük kazanç
MADDE 16- (I) İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinde verilecek ödeneklerin veya baÄŸlanacak gelirlerin hesabına esas tutulacak günlük kazanç; iÅŸ kazasının veya doÄŸumun olduÄŸu tarihten, meslek hastalığı veya hastalık halinde ise iÅŸ göremezliÄŸin baÅŸladığı tarihten önceki oniki aydaki son üç ay içinde Kanunun 80 inci maddesine göre hesaplanacak prime esas kazançlar toplamının, bu kazançlara esas prim ödeme gün sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanır.
(II) Oniki aylık dönemde çalışmamış ve ücret almamış olan sigortalı, çalışmaya baÅŸladığı ay içinde iÅŸ kazası veya meslek hastalığı nedeniyle iÅŸ göremezliÄŸe uÄŸrarsa verilecek ödeneklerin veya baÄŸlanacak gelirlerin hesabına esas günlük kazanç; çalışmaya baÅŸladığı tarih ile iÅŸ göremezliÄŸinin baÅŸladığı tarih arasındaki sürede elde ettiÄŸi prime esas günlük kazanç toplamının, çalıştığı gün sayısına bölünmesi suretiyle; çalışmaya baÅŸladığı gün iÅŸ kazasına uÄŸraması halinde ise aynı veya emsal iÅŸte çalışan benzeri bir sigortalının günlük kazancı esas tutulur.
(III) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi gereÄŸi sigortalı sayılanların ödenek veya gelire esas günlük kazançlarının hesabında:
a) Prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi ödemeler dikkate alınmış ise ödenek ve gelire esas alınacak günlük kazanç, ücret toplamının ücret alınan gün sayısına bölünmesiyle hesaplanacak günlük kazanca, % 50 oranında bir ekleme yapılarak bulunan tutardan çok olamaz.
b) İdare veya yargı mercilerince verilen karar gereÄŸince yapılan ücret, ikramiye, zam, tazminat ve bu mahiyetteki ödemelerden, ödenek ve gelirin hesabına esas alınan üç aylık dönemden önceki aylara iliÅŸkin olanlar dikkate alınmaz.
(IV) Meslek hastalığı, sigortalının sigortalı olarak çalıştığı son iÅŸinden ayrıldığı tarihten bir yıl geçtikten sonra meydana çıkmış ise, günlük kazancı bu son iÅŸinden ayrıldığı tarih esas alınarak yukarıdaki fıkralara göre hesaplanır.
(V) İş kazası ile meslek hastalığı sigortasından baÄŸlanacak gelirlere esas tutulacak aylık kazanç, yukarıdaki hükümlere göre hesaplanacak günlük kazancın otuz katıdır.
(VI) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılar için aylık prime esas kazanç, Kanunun 82 inci maddesine göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt sınırı ile üst sınırı arasında kalmak ÅŸartı ile kendileri tarafından beyan edilecek günlük kazancın otuz katı olduÄŸundan, geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinde esas alınacak tutarların hesabı buna göre yapılır.
Sigortalıdan kaynaklanan sebeplerle tedavi süresinin uzaması, iÅŸ göremezliÄŸinin artması
MADDE 17- (I) Sigortalının iÅŸ kazasına veya meslek hastalığına uÄŸraması, hastalanması, tedavi süresinin uzaması veya iÅŸ göremezliÄŸinin artması hallerinde geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi;
a) Ceza sorumluluÄŸu olmayanlar ile kabul edilebilir mazereti olanlar hariç olmak üzere, sigortalının iÅŸ kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık nedeniyle tedavisini yapan hekim tarafından bildirilen tedbirlere ve yapılan tavsiyelere uymaması nedeniyle, normal tedavi süresi uzamış, sürekli iÅŸ göremezlik derecesi artmış veya malul kalmış yahut maluliyet oranı artmış ise, bu hususlar hekim raporu ile tespit ve belgelendirilmesi halinde sigortalıya ödenecek geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi veya sürekli iÅŸ göremezlik geliri, uzayan tedavi süresi veya artan iÅŸ göremezlik oranı esas alınarak dörtte birine kadarı Kurumca eksiltilerek ödenir.
b) Ceza sorumluluÄŸu olmayanlar hariç, ağır kusuru yüzünden iÅŸ kazasına uÄŸrayan, meslek hastalığına tutulan veya hastalanan sigortalının, mahkeme kararı, denetim, soruÅŸturma ve kontrol raporları, ünite kararı, hekim raporu, kamu kurum ve kuruluÅŸlarının görevleri gereÄŸi düzenlediÄŸi tutanaklar veya belgelerde belirlenen kusur derecesinin üçte biri oranında Kurumca eksiltilerek ödenir. Ancak kusur derecesinin bilgi ve belgelerde yer almaması halinde yüzde beÅŸ oranında Kurumca eksiltilir.
c) Mahkeme kararı, denetim, soruÅŸturma ve kontrol raporları, ünite kararı, hekim raporu, kamu kurum ve kuruluÅŸlarının görevleri gereÄŸi düzenlediÄŸi tutanaklar veya belgelerde kasdi bir hareketi yüzünden iÅŸ kazasına uÄŸradığı saptanan meslek hastalığına tutulan, hastalanan veya Kurumun yazılı bildirimine raÄŸmen teklif edilen tedaviyi kabul etmeyen sigortalıya, yarısı tutarında ödenir.
ç) Tedavi gördüÄŸü hekimden, tedavinin sona erdiÄŸine ve çalışabilir olduÄŸuna dair belge almaksızın çalıştığı; mahkeme kararı, denetim, soruÅŸturma ve kontrol raporları, ünite kararı, hekim raporu, kamu kurum ve kuruluÅŸlarının görevleri gereÄŸi düzenlediÄŸi tutanaklar veya belgelerle belirlenen sigortalıya geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenmez, ödenmiÅŸ olanlar da yersiz yapılan ödeme tarihinden itibaren Kanunun 96 ncı maddesine dayanılarak yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Fazla veya Yersiz Ödemelerin Tespiti ile Geri Alınmasına İliÅŸkin Usul ve Esaslar Hakkında YönetmeliÄŸe göre geri alınır.
(II) Bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin uygulanmasında; sigortalının, iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi ile ilgili kurallara uymaması, tehlikeli olduÄŸu veya hastalığa sebep olacağı bilinen bir hareketi yapması, yetkili kimseler tarafından verilen emirlere aykırı hareket etmesi, açıkça izne dayanmadığı gibi, hiçbir gereÄŸi veya yararı bulunmayan bir iÅŸi bilerek yapması ve yapılması gerekli bir hareketi savsaması, ağır kusuruna esas tutulur.
(III) Birinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen sigortalılara ait raporda, istirahat süresi sonunda çalışır kararı varsa ayrıca çalışabilir belgesi aranmaz. Geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi ödenirken sigortalının istirahatlı olduÄŸu devrede çalışmadığının iÅŸveren veya Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı olanlar tarafından beyan ve belgelenmesi gerekir.
(IV) Sigortalıya ödenecek geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸinden yapılacak indirim oranı, Kurumca belirlenecek usul ve esaslara göre tespit edilir.
İşverenin ve üçüncü kiÅŸilerin sorumluluÄŸu
MADDE 18 – (I) İş kazası veya meslek hastalığı iÅŸverenin, kastı sonucunda meydana gelmiÅŸse iÅŸveren Kuruma karşı sorumlu hale gelir. Kasıt; iÅŸ kazası veya meslek hastalığına, iÅŸverenin bilerek ve isteyerek, hukuka aykırı eylemiyle neden olması halidir. Zarara neden olan eylemin bilinçli olarak yapılması, kasıt için yeterli olup, sonuçlarının istenip istenmemesi kastı ortadan kaldırmaz. İşverenin eylemi hukuka aykırı olmamakla birlikte, yaptığı hareketin hukuka aykırı sonuç doÄŸurabileceÄŸini bilmesi, ihmali veya ağır ihmali, sorumluluÄŸunu kaldırmaz.
(II) İş kazası veya meslek hastalığı iÅŸverenin, sigortalıların saÄŸlığını koruma ve iÅŸ güvenliÄŸi ile ilgili mevzuat hükümlerine aykırı hareketi sonucunda oluÅŸmuÅŸsa iÅŸvereni Kuruma karşı sorumlu hale getirir. Mevzuat, yasal olarak yürürlüÄŸe konulmuÅŸ ve yürürlüÄŸünü muhafaza eden, sigortalıların saÄŸlığını koruma ve iÅŸ güvenliÄŸi alanında, yasa koyucu ile yasa koyucunun yürütme veya idareye verdiÄŸi yetki sonucu, bu organlarca kabul edilen genel, objektif kural veya hükümlerin tümüdür.
(III) İşverenin sorumluluÄŸunun tespitinde kaçınılmazlık ilkesi dikkate alınır. Kaçınılmazlık, olayın meydana geldiÄŸi tarihte geçerli bilimsel ve teknik kurallar gereÄŸince alınacak tüm önlemlere raÄŸmen, iÅŸ kazası veya meslek hastalığının meydana gelmesi durumudur. İşveren alınması gerekli herhangi bir önlemi almamış ise olayın kaçınılmazlığından söz edilemez.
(IV) İş kazası, meslek hastalığı ve hastalık, üçüncü bir kiÅŸinin kusuru nedeniyle meydana gelmiÅŸse, sigortalıya ve hak sahiplerine yapılan veya ileride yapılması gereken ödemeler zarara sebep olan üçüncü kiÅŸilere ve ÅŸayet kusuru varsa bunları çalıştıranlara rücû edilir.
(V) İş kazası, meslek hastalığı ve hastalık; kamu görevlileri, er ve erbaÅŸlar ile kamu idareleri tarafından görevlendirilen diÄŸer kiÅŸilerin vazifelerinin gereÄŸi olarak yaptıkları fiiller sonucu meydana gelmiÅŸ ise, bu fiillerden dolayı haklarında kesinleÅŸmiÅŸ mahkûmiyet kararı bulunanlar hariç olmak üzere, sigortalı veya hak sahiplerine yapılan ödemeler veya baÄŸlanan gelirler için kurumuna veya ilgililere rücû edilmez. Ayrıca, iÅŸ kazası veya meslek hastalığı sonucu ölümlerde, Kanun uyarınca hak sahiplerine baÄŸlanacak gelir ve verilecek ödenekler için, iÅŸ kazası veya meslek hastalığının meydana gelmesinde kusuru bulunan hak sahiplerine veya iÅŸ kazası sonucu ölen kusurlu sigortalının hak sahiplerine, Kurumca rücû edilmez.
(VI) Malûllük, vazife malullüÄŸü veya ölüm hali, kamu görevlilerinin veya er ve erbaÅŸlar ile kamu idareleri tarafından görevlendirilen diÄŸer kiÅŸilerin vazifelerinin gereÄŸi olarak yaptıkları fiiller sonucu meydana gelmiÅŸ ise, bu fiillerden dolayı haklarında kesinleÅŸmiÅŸ mahkûmiyet kararı bulunanlar hariç olmak üzere, sigortalı veya hak sahiplerine yapılan ödemeler veya baÄŸlanan aylıklar için Kurumca, kurumuna veya ilgililere rücû edilmez.
(VII) Çalışma mevzuatında saÄŸlık raporu alınması gerektiÄŸi belirtilen iÅŸlerde, böyle bir rapora dayanılmaksızın veya eldeki rapora aykırı olarak bünyece elveriÅŸli olmadığı iÅŸte çalıştırılan sigortalının, bu iÅŸe girmeden önce var olduÄŸu tespit edilen veya bünyece elveriÅŸli olmadığı iÅŸte çalıştırılması sonucu meydana gelen hastalığı nedeniyle, Kurumca sigortalıya ödenen geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi iÅŸverene ödettirilecektir.
Yabancı ülkede bulunan sigortalılara saÄŸlanan haklar
MADDE 19 – (I) Geçici olarak yurtdışına gönderilenler, ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleÅŸmesi olmayan ülkelerde iÅŸ üstlenen iÅŸverenlerce yurt dışındaki iÅŸyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk iÅŸçileriveya iÅŸleri nedeniyle yurt dışında bulunanlar haklarında, kısa vadeli sigorta kolları ile genel saÄŸlık sigortası hükümleri uygulanır.
(II) Durumu Sosyal Sigorta İşlemleri YönetmeliÄŸin 91 inci maddesinde Sigortalıların görev ve iÅŸleri nedeniyle geçici olarak yurt dışında bulunmalar, 92 nci maddesinde sigortalıların görev ve iÅŸleri nedeniyle yurt dışında bulundukları sürelerin tespiti ve 93 üncü maddesinde Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleÅŸmesi bulunmayan ülkelerde, iÅŸverenlerce üstlenilen iÅŸlerde çalıştırılan sigortalının tedavi gördüÄŸü saÄŸlık tesislerinden alacağı raporlarda belirtilen tedavi ve istirahat sürelerine ait, Kanuna göre hak kazandığı geçici iÅŸ göremezlik ödenekleri ve emzirme ödeneÄŸi, raporun Kurumca tasdik edilme ÅŸartı aranmaksızın Yeni Türk Lirası olarak ödenir.
(III) İşveren, geçici veya sürekli görevle yurt dışında görevlendirdiÄŸi ya da yurtdışına götürdüÄŸü sigortalının, iÅŸ kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık hallerinde, Kurum tarafından iÅŸe el konuluncaya kadar, Kanuna göre hak kazandığı geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸini ödemekle yükümlüdür. Bu yükümlülüÄŸün yerine getirilmesindeki gecikmeden dolayı iÅŸveren, gerek Kurumun gerekse sigortalının uÄŸrayacağı her türlü zarardan sorumludur.
(IV) Kurum, Kanuna uygun olarak yapılan ve belgelere dayanan geçici iÅŸ göremezlik ödenekleri tutarını iÅŸverene öder.
(V) Yabancı ülkelerde meydana gelen iÅŸ kazası ile meslek hastalığının bildirim süresi;
a) İş kazasının meydana geldiÄŸi, meslek hastalığının öÄŸrenildiÄŸi,
b) İş kazasının iÅŸverenin kontrolü dışındaki yerlerde meydana gelmesi halinde, üç iÅŸ günlük bildirim süresi iÅŸ kazasının öÄŸrenildiÄŸi;
c) Kurumca kabul edilebilir belgelenmiÅŸ bir mazeretin olması ÅŸartıyla bildirim süresi mazeretin ortadan kalktığı,
tarihten itibaren baÅŸlar.
01.07.2008 tarihi itibariyle sağlık karnesi işlemleri
MADDE 20-(I) 5510 sayılı Kanunun yürürlük baÅŸlıklı 108 numaralı maddesi birinci fıkrası (c) bendi uyarınca söz konusu Kanunun 60 ıncı maddesinde sayılan;
1) 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını DoldurmuÅŸ Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk VatandaÅŸlarına Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kiÅŸilerin,
2) 24/2/1968 tarihli ve 1005 sayılı İstiklal Madalyası VerilmiÅŸ Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Åžeref Aylığı BaÄŸlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre ÅŸeref aylığı alan kiÅŸilerin,
3) 28/5/1986 tarihli ve 3292 sayılı Vatani Hizmet Tertibi Aylıklarının BaÄŸlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kiÅŸilerin,
4) 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kiÅŸilerin,
5) 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu hükümlerine göre korunma, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretsiz faydalanan kiÅŸilerin,
6) Harp malûllüÄŸü aylığı alan kiÅŸiler ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamında aylık alan kiÅŸilerin,
7) 24/6/2008 tarihli ve 5774 sayılı(mülga 2913 sayılı kanun) BaÅŸarılı Sporculara Aylık BaÄŸlanması İle Devlet Sporcusu Unvanı Verilmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kiÅŸilerin,
8) 5510 sayılı Kanun ve bu Kanundan önce yürürlükte bulunan sosyal güvenlik kanunlarına göre gelir ve aylık alan kiÅŸilerin,
(II) Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının onuncu bendinde belirlenen genel saÄŸlık sigortalısının, sigortalı veya isteÄŸe baÄŸlı sigortalı sayılmayan, kendi sigortalılığı nedeniyle gelir veya aylık baÄŸlanmamış olan;
a) EÅŸi,
b) 18 yaşını dolduranlardan, lise ve dengi öÄŸrenim görmesi halinde 20 yaşını, yüksek öÄŸrenim görmesi halinde 25 yaşını doldurmamış ve evli olmayan çocukları ile yaşına bakılmaksızın çalışma gücünü en az % 60 oranında yitirdiÄŸi Kurum SaÄŸlık Kurulu tarafından tespit edilen evli olmayan çocukları,
c) Her türlü kazanç ve irattan elde ettiÄŸi gelirler toplamı yürürlükte bulunan asgari ücretin net tutarından daha az olması ve diÄŸer çocuklarından saÄŸlık yardımı almayan ana ve babası,
01/07/2008 tarihinden itibarenyapacakları baÅŸvurularda istenen belgeleri ibraz etmeleri koÅŸuluyla hak sahipliÄŸi ünitelerce oluÅŸturulur.
01.10.2008 tarihi itibariyle sağlık karnesi işlemleri
MADDE 21-(I)Bu Tebliğin 20 nci maddesinde sayılanlar ile Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasınında sayılan;
1-Kanunun 4 üncü maddesinin birincinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine tabi olanlar,
2)-İsteğe bağlı sigortalı olan kişiler,
3)- 18/3/1924 tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununun 74 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre görevlendirilen kiÅŸiler ile aynı Kanunun ek 16 ncı maddesine göre aylık alan kiÅŸilerin,
4)- Mütekabiliyet esası da dikkate alınmak ÅŸartıyla, oturma izni almış yabancı ülke vatandaÅŸlarından yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında sigortalı olmayan kiÅŸilerin,
5)- Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve baÅŸka bir ülkede genel saÄŸlık sigortasından yararlanma hakkı bulunmayan vatandaÅŸların,
(II) Bu TebliÄŸin 20 nci maddesinin ikinci fıkrasında sayılan kimselerin 01/10/2008 tarihinden itibaren yapacakları baÅŸvurularda istenen belgeleri ibraz etmeleri koÅŸuluyla hak sahiplikleri ünitelerce oluÅŸturulur.
(III) Genel saÄŸlık sigortası kapsamında saÄŸlık hak sahiplikleri genel saÄŸlık sigortalılıklarının tesciline müteakip müracaata baÄŸlı olmaksızın sistemce oluÅŸturulur. Tescil edilmesine raÄŸmen hak sahipliklerinin oluÅŸturulamadığı saÄŸlık hizmeti sunucularından öÄŸrenen genel saÄŸlık sigortalıları ünitelere müracaat ederek hak sahipliklerini oluÅŸturacaklardır.
Hak sahipliği oluşturulması
MADDE 22-(I) Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (f) bentleri hariç diÄŸer bentleri gereÄŸi genel saÄŸlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olan kiÅŸilerin, genel saÄŸlık sigortalısı hak sahipliÄŸi için son bir yıl içinde toplam 30 gün genel saÄŸlık sigortası prim ödeme gün sayısı aranır. Bir yılın hesabında genel saÄŸlık sigortalısı sayılanların;
a) Herhangi bir sebeple silah altına alınan sigortalının askerlikte geçen hizmet süresi,
b) Hükümlülükle sonuçlanmayan tutuklulukta geçen süre,
c) İş kazası, meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortalarından geçici iÅŸ göremezlik ödeneÄŸi alan sigortalının iÅŸ göremediÄŸi süre,
d) Sigortalının greve iÅŸtirak etmesi veya iÅŸverenin lokavt yapması hallerinde geçen süre,
saÄŸlık hizmeti sunucusuna baÅŸvurduÄŸu tarihten önceki son bir yıl içinde toplam 30 gün genel saÄŸlık sigortası primi ödeme gün sayısı hesabında dikkate alınmaz.
(II) Genel Sağlık Sigortasında Hak Sahipliği;
a) Kanunun geçici 13 üncü maddesine göre 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanunun 21 inci maddesi kapsamında iÅŸ kaybı tazminatı alanlar, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (a) bendi kapsamında,
b) Kanunun 5 inci maddesinin (g) bendi gereÄŸi Ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleÅŸmesi olmayan ülkelerde iÅŸ üstlenen iÅŸverenlerce yurt dışındaki iÅŸyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk iÅŸçileri Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (a) bendi kapsamında,
c) Kanunun 37 nci maddesi gereÄŸince evlenme ödeneÄŸi alan ve iki yıllık süre içerisinde eÅŸlerinden boÅŸanan kız çocukları; gelir/ aylıklarının kesildiÄŸi tarihten itibaren iki yıllık sürenin sonuna kadar Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrası (f) bendi kapsamında,
OluÅŸturulur.
(III) Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkranın (f) bendi kapsamında gelir alması nedeniyle genel sağlık sigortalısı sayılanlar, aynı zamanda diğer bentler gereği de genel sağlık sigortalısı sayılması halinde (f) bendi dışındaki bentler kapsamında, genel sağlık sigortalısı sağlık hak sahipliği oluşturulur.
(IV) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlardan, ilgili kanunlar gereÄŸince bir yıldan fazla aylıksız izin kullanan eÅŸler, genel saÄŸlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduÄŸu kiÅŸi olarak saÄŸlık hak sahipliÄŸi oluÅŸturulur.
Bakmakla yükümlü olunan kiÅŸilerin genel saÄŸlık sigortası hak sahipliÄŸi baÅŸvurularında istenecek belgeler
MADDE 23- (I) Bakmakla yükümlü olunan hak sahiplerinin tamamı için;
a) Talep formu veya talep formundaki bilgileri ve taahhütleri taşıyan dilekçesi,
b) Nüfus Cüzdanı fotokopisi,
(II) Yabancı uyruklu eÅŸler için;
a) İkamet teskeresi ve vatandaÅŸlık numarası( Emniyet MüdürlüÄŸünden)
b) İlgili ülke KonsolosluÄŸundan sosyal güvencesi olmadığına dair belge,
(III) ÖÄŸrenim görenler için;
a) ÖÄŸrenim belgesi
b) Yabancı ülkelerde öÄŸrenim gören öÄŸrencilerden,
1) ÖÄŸrenci belgesi (onaylı Türkçe tercümesi ) veya bulunduÄŸu ülkenin Türk KonsolosluÄŸundan alacağı belge.
2) YÖK veya, Milli EÄŸitim Bakanlığından denklik belgesi,
(IV) Çalışma gücünü en az % 60 oranında yitirdiÄŸi tespit edilen çocuklar;
a) Kurumca yetkilendirilen saÄŸlık hizmeti sunucularının saÄŸlık kurullarınca düzenlenecek SaÄŸlık Kurulu Raporu
(V) Bakmakla yükümlü olunan kiÅŸilerin genel saÄŸlık sigortası hak sahipliÄŸi baÅŸvurularında istenecek belgelerdeki bilgilerin gerçeÄŸe aykırı ÅŸüphesi, ihbar, ÅŸikayet olması halinde durum kontrol memurlarınca incelenir.
Kanunun yürürlük tarihinden önce saÄŸlık yardımından yararlanan kiÅŸilerin hak sahiplikleri
MADDE 24 -(I) Kanunun geçici 12 nci maddesinin sekizinci fıkrasıyla, ilgili kanunları gereÄŸi tedavi yardımları karşılanan kiÅŸiler, bu Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihte herhangi bir iÅŸleme gerek kalmaksızın, bu Kanun açısından genel saÄŸlık sigortalısı veya genel saÄŸlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduÄŸu kiÅŸilerin hak sahiplikleri devam eder.
(II) Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önceki Kanunlara göre bakmakla yükümlü olunan kiÅŸi olup ta saÄŸlık hak sahiplikleri oluÅŸturulmayan kiÅŸiler ünitelere baÅŸvurarak TebliÄŸin 23 nci maddesinde belirtilen ilgili belgeleri ibraz etmeleri koÅŸuluyla hak sahiplikleri oluÅŸturulur.
(III) Bu Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa tabi çalışanlardan 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında kabul edilenler ile bunların hak sahiplerine genel saÄŸlık sigortalısı olarak Kuruma devredildiÄŸi tarihe kadar çalıştıkları kurumlarınca tedavi yardımı verilmeye devam edilir.
Zamanaşımının mahiyeti ve süresi
MADDE 25- (I) Kısa vadeli sigorta kollarından kazanılan haklar, hakkın doÄŸduÄŸu tarihten itibaren beÅŸ yıl içinde istenmezse düÅŸer.
Bilgi ve belge istenilmesi
MADDE 26- (I) Kısa vadeli sigorta kolları bakımından; 5411 sayılı Kanun kapsamındaki kuruluÅŸlar, döner sermayeli kuruluÅŸlar ile diÄŸer gerçek ve tüzel kiÅŸiler doÄŸrudan, münferit olarak bilgi ve belge istenmesi hariç olmak üzere kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluÅŸlar ise Kurumla yapılacak protokoller çerçevesinde, Devletin güvenliÄŸi ve temel dış yararlarına karşı ağır sonuçlar doÄŸuracak hâller ile özel hayat ve aile hayatının gizliliÄŸi ve savunma hakkına iliÅŸkin hükümler saklı kalmak kaydıyla özel kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler dikkate alınmaksızın gizli dahi olsa Kurum tarafından istenecek her türlü bilgi ve belgeyi sürekli veya belli aralıklarla vermeye, bilgilerin elektronik ortamda görüntülenmesini saÄŸlamaya, görüntülenen bu bilgilerin güvenliÄŸini saÄŸlamaya, muhafaza etmek zorunda oldukları her türlü belge ile vermek zorunda oldukları bilgilere iliÅŸkin mikrofiÅŸ, mikrofilm, manyetik teyp, disket ve benzeri ortamlardaki kayıtlarını ve bu kayıtlara eriÅŸim veya kayıtları okunabilir hale getirmek için gerekli tüm sistem ve ÅŸifreleri incelemek için ibraz etmeye mecburdurlar.
YeÅŸil kart uygulaması ile ilgili hükümler
MADDE 27- 31/07/2008 tarihli ve 5797 sayılı Kanunla deÄŸiÅŸik 5510 sayılı Kanunun geçici 12 inci maddesi gereÄŸince kamu idarelerinin saÄŸlık hizmetlerinin saÄŸlanmasına iliÅŸkin görevleri yürürlükten kaldırılan kanunlardaki hak ve yükümlülükler çerçevesinde ilgili kayıt ve iÅŸlemlerin Kurum tarafından en geç üç yıl içinde devralındığı tarihe kadar devam edeceÄŸinden, 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (3) numaralı alt bendinde sayılan 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını DoldurmuÅŸ Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk VatandaÅŸlarına Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kiÅŸilerle (9) numaralı alt bendinde sayılan 18/3/1924 tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununun 74 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre görevlendirilen kiÅŸiler ile aynı Kanunun ek 16 ncı maddesine göre aylık alan kiÅŸiler hakkında Kurumca devralındığı tarihe kadar 5510 sayılı Kanunun genel saÄŸlık sigortası hükümleri uygulanmaz.
Uygulanmasına devam edilecek hükümler
MADDE 28 -(I) Bu TebliÄŸden önce yürürlükte olan mevcut tebliÄŸ ile diÄŸer düzenlemelerin Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Yürürlük
MADDE 29-(I) Bu TebliÄŸ 2008 yılı Ekim ayı başında yürürlüÄŸe girer.
Yürütme
MADDE 30(I) Bu tebliÄŸ hükümlerini Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanı yürütür.