TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜÅžAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜÅžAVİRLER

ODALARI BİRLİĞİ YÖNETMELİĞİ

(11. Haziran. 1990 tarih ve 20545 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.)

(DeÄŸiÅŸiklik, 21. 11. 2007 tarih ve 26707 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Yürürlük: 21. 11. 2007)

BİRİNCİ KISIM

Amaç ve Kavramlar

Amaç

Madde 1- Bu YönetmeliÄŸin amacı, Serbest Muhasebeciler, Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler ve Yeminli Mali MüÅŸavirlerin mesleki faaliyetlerini Kanunun amacına uygun olarak gerçekleÅŸtirmelerini saÄŸlamak, bu mesleklerin genel menfaatlere uygun olarak geliÅŸmesine yarayan tedbirleri almak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve iÅŸ sahipleri ile olan iliÅŸ-kilerinde dürüstlüÄŸü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak, mesleki faaliyet konusunda uygulama birliÄŸini saÄŸlamak amacıyla ilke ve standartlar belirlemek üzere BirliÄŸin ve organlarının görev ve yetkilerini, çalışma esaslarını, gelirlerini belirlemektir.

Hukuki Dayanak

Madde 2- Bu Yönetmelik 3568 sayılı Kanunun 33, 50 ve geçici 4'üncü maddeleri hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Kavramlar

Madde 3- Bu Yönetmelikte geçen;

Kanun: 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirlik ve Yeminli Mali MüÅŸavirlik Kanununu,

Bakan: Maliye Bakanı'nı,

Birlik: Türkiye Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler ve Yeminli Mali MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸi'ni, (TÜRMOB)

Yönetim Kurulu: Türkiye Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler ve Yeminli Mali MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸi Yönetim Kurulu'nu,

Odalar: Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler Odaları ile

Yeminli Mali MüÅŸavirler Odalarım,

Yönetmelik: Türkiye Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler ve Yeminli Mali MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸi YönetmeliÄŸi'ni, İfade eder.

İKİNCİ KISIM

Birliğe İlişkin Esaslar

Birliğin Amacı

Madde 4- BirliÄŸin amaçlan ÅŸunlardır:

a) Kanunda ve yönetmeliklerde Birlik tarafından yapılması öngörülen iÅŸleri yapmak,

b) Mesleki alanda çalışmalar yapmak ve mesleÄŸin geliÅŸmesini saÄŸlamak,

c) Meslek onurunu, üye ve odaların haklarını korumak,

d) Mesleğin uygulanması ile ilgili normları geliştirmek, eğitim ve kamu kurumlarıyla işbirliği yaparak mesleki eğitimin gelişmesine katkıda bulunmak,

e) Üyeler ve odalar arasında dayanışmayı saÄŸlamak ve haksız rekabeti Önlemek.

Amaç Dışı Faaliyetler

Madde 5- Birlik, kuruluÅŸ amaçları dışında faaliyette bulunamaz. Amaç dışında faaliyette bulunan Birlik sorumlu organları hakkında Kanunun 15 inci maddesinin dördüncü ve müteakip fıkraları hükümleri uygulanır.( )

BirliÄŸin KuruluÅŸu, NiteliÄŸi ve Merkezi

Madde 6- Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler ile Yeminli Mali MüÅŸavirler Odalarının katılacağı Türkiye Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler ve Yeminli Mali MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸi kurulur.

Birlik tüzel kiÅŸiliÄŸe sahip kamu kurumu niteliÄŸinde meslek kuruluÅŸudur. BirliÄŸin merkezi Ankara'dadır.

BirliÄŸin Görevleri

Madde 7- BirliÄŸin görevleri aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir:

a) MesleÄŸin geliÅŸtirilmesi ile ilgili çalışmalar yapmak,

b) Meslek mensuplarının menfaatlerini, mesleki ahlak, düzen ve geleneklerini korumak,

c) Odaları ilgilendiren konularda yetkili mercilere görüÅŸ bildirmek,

d) Odalar arasında çıkacak mesleki anlaÅŸmazlıkları kesin olarak çözümlemek,

e) Uyulması zorunlu meslek kuralları ve meslekî standartları belirlemek, bu kapsamda, uluslararası standartlarla uyumlu meslekî etik standartları, denetim standartları, meslekî eÄŸitim standartları ve kalite güvence standartları oluÅŸturmak ve geliÅŸtirmek,( )

f) Kanun'a göre çıkarılacak yönetmelikleri hazırlamak,

g) Milli ve Milletlerarası mesleki kuruluÅŸlara üye olmak, milletlerarası mesleki toplantılara katılmak,

h) Maliye Bakanlığınca verilecek görevleri yerine getirmek,

İ) Kanunlarla ve yönetmeliklerle verilen diÄŸer görevleri yapmak.

j) Mesleki konularda resmi makamlarca istenen bilgi ve görüÅŸleri vermek.

k)(21. 11. 2007 Tarihin de eklenen fıkra) Denetim mesleÄŸinin performansının ve kalitesinin yükselmesine, muhasebe mesleÄŸinin bağımsızlığının ve tarafsızlığının korunmasına katkı saÄŸlamak, ulusal ve uluslararası düzeyde, muhasebe denetimine ve meslek mensuplarına olan güveni sürdürülebilir kılmak,

l) (21.1.2007 Tarihin de eklenen fıkra) Meslek mensuplarının ve oluÅŸturdukları ortaklık büroları ve ÅŸirketlerinin, onaylanmasını, tescilini, sicilinin takibini ve kamuya duyurulmasını saÄŸlamak,

m) (21.11. 2007 Tarihin de eklenen fıkra) Meslek mensuplarının sürekli eÄŸitimini saÄŸlamak,

n) (21.11. 007 Tarihin de eklenen fıkra) Üyeler ve odalar arasında dayanışmayı saÄŸlamak ve haksız rekabeti önleyici önlemler almak,

BirliÄŸin Gelirleri

Madde 8- Birliğin gelirleri şunlardır:

a) BirliÄŸe dâhil odaların gelir bütçelerinin %10'unu geçmemek üzere, alınacak paylar( )

b) BirliÄŸe ait mal gelirleri,

c) Ruhsatname ücretleri,

d) Yeminli Mali MüÅŸavirlik mühür ücretleri,

e) Genel hükümler çerçevesinde elde edilen bağış ve yardımlar,

f) DiÄŸer gelirler.

g) (21.11. 007 Tarihin de eklenen fıkra) Kurs ve eğitim gelirleri

Her oda üç ay içinde tahsil ettiÄŸi bütçe gelirlerinden, BirliÄŸin payına isabet eden tutarı, izleyen ayın 15'incİ günü akÅŸamına kadar BirliÄŸe ödemek zorundadır.

Birlik Yönetim Kurulu, ödemelerin usulünü bir yönerge ile belirler.

Mühür ve Ruhsatname Ücretleri ile Payların Ödenme Usul ve Zamanı

Madde 9- Mühür ve ruhsatname ücretleri; mühür ve ruhsatnamelerin hak sahiplerine verilmesinden önce tahsil edilir.

Birlik Organları

Madde 10- BirliÄŸin organları aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir:

a) Genel Kurul,

b) Yönetim Kurulu,

c) Disiplin Kurulu,

d) Denetleme Kurulu.

ÜÇÜNCÜ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

Birlik Genel Kurulu

Birlik Genel Kurulu Üyeleri

Madde 11- Birlik Genel Kurulu üyeleri, odaların kendi üyeleri arasından seçecekleri delegelerden ve Birlik Yönetim Kurulu üyelerinden oluÅŸur. Her oda üyelerinin yirmi beÅŸte biri oranında delege ile aynı oranda yedek delege seçer. Bu oranın yarısından az olanlar nazara alınmaz. Fazla olanlar ise, tüme tamamlanır. Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler Odalarının delegelerinin en az yarısının serbest muhasebeci mali müÅŸavir olması zorunludur.

Delegeler, her odanın olaÄŸan genel kurul toplantısında iki yıl için seçilir. Yeniden seçilmek mümkündür.

Genel Kurulun Görevlen

Madde 12- Birlik Genel Kurulunun görevleri aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir:

a) Birlik yönetim, disiplin ve denetleme kurulu üyelerini seçmek,

b) Birlik yönetim kurulunca hazırlanacak yönetmelik ve raporları incelemek ve onaylamak,

c) Odalar arasında işbirliği kurmak ve bunların gelişmesini sağlayıcı tedbir ve kararlar almak,

d) Birlik bütçe ve kesin hesabını görüÅŸerek karara baÄŸlamak, odalardan alınacak pay miktarını, ruhsat ve mühür ücretlerini tespit etmek,

e) Birlik İçin gerekli taşınmazların satın alınması veya mevcut taşınmazların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki vermek,

f) Uyulması mecburi meslekî kararları almak,(26)

g) Yönetim Kuruluna ibra etmek, sorumlu görülenler hakkında disiplin soruÅŸturması açılmasına karar vermek,

h) Kanunlar ve yönetmeliklerle verilen diÄŸer görevleri yapmak.

Genel Kurulun Toplantıya Çağırılması

Madde 13- Genel Kurul her yıl Eylül ayında Birlik Yönetim Kurulu BaÅŸ-kanının daveti üzerine toplanır.

Birlik Yönetim Kurulu BaÅŸkam, Birlik Yönetim veya Denetleme Kurulunun gerekli gördüÄŸü hallerde Genel Kurulu olaÄŸanüstü toplantıya çağıra-bilir. Ayrıca mevcut üyelerin beÅŸte birinin yazılı talebi ile Genel Kurulun olaÄŸanüstü toplantıya çağırılması zorunludur.

Toplantının İlanı

Madde 14- Toplantıların günü, yeri, saati ve gündemi toplantı tarihinden en az yirmi gün Önce tüm Türkiye'de yayınlanan ve tirajı yüzbinin üzerin-de olan en az bir gazete ile ilan edilir. Ayrıca taahhütlü bir mektupla üyelere bildirilir. Bu ilan ve mektupla çoÄŸunluk saÄŸlanamaması nedeniyle toplantı yapılmazsa, yapılacak ikinci toplantının günü, yeri, saati ayrıca belirtilir.

Toplantı Yeter Sayısı ve Kararlar

Madde 15- Genel Kurul, üyelerin, tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile toplanır. İlk toplantıda yeterli çoÄŸunluk saÄŸlanamazsa ikinci toplantıda çoÄŸunluk aranmaz. Ancak toplantıya katılan üye sayısı Birlik Yönetim ve Denetleme Kurulları asıl üyeleri toplamının iki katından az olamaz.

Genel Kurul toplantılarında, kararlar hazır bulunanların salt çoÄŸunluÄŸu ile alınır.

Toplantının Açılması

Madde 16- Genel Kurul toplantıları ilanda belirtilen gün, yer ve saatte yapılır. Üyeler Birlik Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısında imza koyarak toplantı yerine girerler. Toplantı Birlik Yönetim Kurulu BaÅŸkanı veya görevlendireceÄŸi bir kurul üyesi tarafından açıldık-tan sonra toplantıyı yönetmek üzere bir divan baÅŸkanı, bir baÅŸkan vekili ve iki katip üye seçilir.

Seçim ayrı ayrı iÅŸari oyla yapılır ve kullanılan oyların en çoÄŸunu alanlar seçilir.

Birlik yönetim, disiplin ve denetleme kurulu üyeleri BaÅŸkanlık Divanına seçilemezler.

Gündemdeki Konuların GörüÅŸülmesi

Madde 17- Genel Kurul toplantılarında önceden belirtilen konular gün-demdeki sıraya göre görüÅŸülür. Ancak, Birlik Genel Kurulu üyelerinin beÅŸte ikisinin imzası ile teklif edilen konular gündeme ilave edilir. Toplantıda hazır bulunan üyelerin beÅŸte birinin imzası ile gündeme yeni madde ilavesi teklif edilebilir.

Birlik Üyelerinin KonuÅŸması

Madde 18- Hiçbir üye toplantı esnasında ismini kaydettirmeden veya baÅŸ-kandan müsaade almadan konuÅŸamaz. KonuÅŸmak isteyenlerin isimleri Divan BaÅŸkanı tarafından üyelere duyurulur.

KonuÅŸma kural olarak, kürsüden Genel Kurula hitaben yapılır.

KonuÅŸmalar kayıt sırasına göre yapılır. Üyeler söz sıralarını karşılıklı olarak birbirlerine bırakabilirler.

Yönetim, Denetleme ve Disiplin Kurulu üyeleri her zaman söz isteyebilirler. Bunlara sıra kaydına tabi olmaksızın her zaman söz verilir.

BaÅŸkan konuÅŸma sırasında politika veya ÅŸahsiyete müteallik sözler söyle-yen, yahut müzakere konusunun dışına çıkan üyenin derhal dikkatini çeker, üyenin ısrarı halinde baÅŸkan konuÅŸmayı keser.

BaÅŸkan ayrıca hatibin konuÅŸmasını engelleyici gürültü yapanları ve hatibe yerinden müdahale edenleri sükunete davet eder. Gerekirse salondan çıkartabilir.

Başkanın Oyu ve Konuşmacı

Madde 19- BaÅŸkan, mevzular konuÅŸulur veya oya sunulurken görüÅŸ, beyan edemez ve oyunu ihsas edemez. Yalnız oylamada oyunu kullanır.

Tutanaklar

Madde 20- Katipler toplantı tutanağını düzenler ve Divan BaÅŸkam ile birlikte imzalar.

İKİNCİ BOLUM

Yönetim Kurulu

Yönetim Kurulunun TeÅŸekkülü

Madde 21- Yönetim Kurulu beÅŸ yeminli mali müÅŸavir, İki serbest muhasebeci mali müÅŸavir ve iki serbest muhasebeciden teÅŸekkül eder. Yedek üyeler de aynı ÅŸekilde teÅŸekkül eder.

Genel Kurul üyeleri arasında yeterli sayıda yeminli mali müÅŸavir bulunamadığı takdirde bu boÅŸluk serbest muhasebeci mali müÅŸavirlerden tamamlanır.

Yönetim kurulu asil ve yedek üyeleri Genel Kurul tarafından Genel Kurul üyeleri arasından iki yıllık süre için seçilir.

Yönetim Kurulu asil üyeleri arasında bir boÅŸalma olursa en fazla oy almış olan aynı unvandaki yedek üye boÅŸalan yeri alır. Yeni asil üye ilk toplantıya çaÄŸrılır.

Yönetim Kurulu BaÅŸkanı, Genel Sekreter ve Muhasip Üye

Madde 22- Yönetim Kurulu ilk toplantısında kendi üyeleri arasından bir BaÅŸkan, bir BaÅŸkan Yardımcısı, bir Genel Sekreter ile bir Muhasip Üye seçer. Yönetim Kurulu BaÅŸkanı, yeminli mali müÅŸavirler arasından seçi-lir. BaÅŸkanın bulunmadığı hallerde BaÅŸkan Yardımcısı Yönetim Kurulu'na baÅŸkanlık eder.

Yönetim Kurulunun Görevleri

Madde 23- Birlik Yönetim Kurulu'nun görevleri ÅŸunlardır:

a) Genel Kurul kararlarını yerine getirmek,

b) Birlik adına kanun ve yönetmeliklerle tanınan yetkiler dairesinde iktisap ve yüklenmelerde bulunmak,

c) Birlik adına taşınır ve taşınmaz mal almak, satmak, ipotek etmek ve bunlar üzerinde her türlü ayni hak tesis etmek, kaldırmak; bu konularda Yönetim Kurulu BaÅŸkan veya üyesine yetki vermek,

d) Bütçeyi yapmak ve uygulamak,

e) Odalarca tespit edilen giriş ve yıllık aidatların listesini Maliye Bakanlığının tasdikine sunmak( )

f) ) Odaların görüÅŸlerini almak suretiyle hazırlayacağı asgari ücret tarifelerini Maliye Bakanlığının tasdikine sunmak,( )

g) Bu Kanun ve yönetmelik hükümlerine göre yapılması gereken sınavları yapmak,

h) Mesleki ruhsatlan ve Yeminli Mali MüÅŸavirlik mührünü vermek,

i) Kanun ve bu kanuna göre çıkarılan yönetmeliklerle verilen diÄŸer iÅŸleri yapmak,

j) Meslekî standartları geliÅŸtirmek, bu kapsamda uluslararası standartlarla uyumlu meslekî etik standartlar, denetim standartları, meslekî eÄŸitim standartları, kalite güvence standartları oluÅŸturmak ve geliÅŸtirmek, haksız rekabeti önleyici önlemler almak. Bu amaçla, Birlik bünyesinde kurul, komite, çalışma grupları gibi birimler oluÅŸturmak, meslek mensuplarının eÄŸitimini saÄŸlamak için seminerler düzenlemek, kurslar açmak,( )

k) Mesleki faaliyet alanına giren konularda çalışmalar yapmak üzere mesleki çalışma komiteleri oluÅŸturmak ve bunların çalışma sonuçlarını odalar kanalıyla meslek mensuplarına duyurmak,

1) Meslek mensuplarının mesleki faaliyetlerini yürütmelerinde yardımcı olmak, mesleki konularda bilgi alışveriÅŸlerinde iletiÅŸim kurmak amacıyla merkezi Birlikte bulunan bilgisayar ağını oluÅŸturmak.

m) (21.11. 007 Tarihin de eklenen fıkra) Denetim mesleÄŸinin performansının ve kalitesinin yükselmesine muhasebe mesleÄŸinin bağımsızlığının ve tarafsızlığının korunmasına katkı saÄŸlamak, ulusal ve uluslararası düzeyde, muhasebe denetimine ve meslek mensuplarına olan güveni sürdürülebilir kılmak. Bu amaçla, Birlik bünyesinde kurul, komite ve çalışma grupları gibi birimler oluÅŸturmak,

Yönetim Kurulu BaÅŸkanının Görevleri

Madde 24- BirliÄŸin hukuki temsilcisi Yönetim Kurulu BaÅŸkanı olup görev ve yetkileri ÅŸunlardır:

a) Birliği hukuki bakımından temsil etmek

,

b) Yönetim Kurulunu olaÄŸan ve olaÄŸanüstü toplantıya çağırmak,

c) Yönetim Kurulu toplantılarına baÅŸkanlık etmek, müzakereleri yönetmek,

d) Tutanakların saÄŸlıklı bir biçimde düzenlenmesini saÄŸlamak,

e) Birlik Genel Kurulunca ve Yönetim Kurulunca alman kararların yeri-ne getirilmesini saÄŸlamak, denetlemek ve izlemek,

f) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle verilen diÄŸer görevleri yapmak ve yet-kilerini kullanmak.

Yetki Devri

Madde 25- Yönetim Kurulu iÅŸlerin süratle yürütülmesini temin amacı ile mevzuatın kendisine verdiÄŸi bir kısım icrai yetkileri BaÅŸkan'a, Genel Sekreter'e, Muhasip üyeye veya diÄŸer Yönetim Kurulu üyelerine devredebilir.

Yetki devri halinde, bu yetkinin sınırları alınan kararlarda açıkça belirlenir.

Yönetim Kurulunun SorumluluÄŸu

Madde 26- Yönetim Kurulu kendisine tevdi edilen görevlerin ifa edilmemesinden veya eksik, yanlış veya geç ifa edilmesinden ve sarfiyatın usulü-ne uygun yapılmamasından sorumludur.

Siyasi Faaliyet Yasağı

Madde 27- Yönetim Kurulu BaÅŸkanı ve üyeleri siyasi faaliyette bulunamazlar.

Yetkili Olmaksızın Beyanatta Bulunamamak

Madde 28- Yönetim Kurulu BaÅŸkan Yardımcısı, Genel Sekreteri, Muhasip Üye ve diÄŸer üyeler, Yönetim Kurulunca yetkili kılınmaksızın Birlik adına beyanatta bulunamazlar

Gündem

Madde 29- Yönetim Kurulu toplantılarında görüÅŸülecek konuların gün-demi yapılır.

Gündemi Genel Sekreter, BaÅŸkanla görüÅŸerek hazırlar. Gündemdeki konular önem derecelerine göre sıralanır.

Gündem yazılı hale getirilerek, toplantıdan en az bir gün önce üyelere gönderilir.

Yönetim Kurulu üyeleri, gündeme alınmasını isteyecekleri maddeleri en az üç gün evvel Genel SekreterliÄŸe bildirirler.

Müzakerelere baÅŸlamadan önce bir konunun gündeme alınmasını üyeler-den birisi teklif edebilir.

Toplantının Açılması ve Toplantı Nisabı

Madde 30- Yönetim Kurulu en az beÅŸ üyenin katılması ile toplanır. Toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile karar verir. Oylarda eÅŸitlik halinde BaÅŸkanın bulunduÄŸu taraf üstün tutulur.

Yönetim Kurulu üyeleri, ilgili oldukları iÅŸlerin görüÅŸülmesine katılamazlar.

Yönetim Kurulu toplantılarında alınan karar metinleri, toplantıda bulunan üyeler tarafından imza edilir.

Karar suretleri dosyalarına baÄŸlanarak gereÄŸinin yapılması için Genel Sekretere tevdi edilir.

Üzerinde paraf ve imza bulunan karar metinleri (maddi hatalar hariç) hiçbir ÅŸekilde düzeltilemez. Maddi hatanın düzeltildiÄŸi metinler toplantı-da hazır bulunan üyelere imza ettirilir.

Kararların oylanmasından sonra karar deÄŸiÅŸtirilemez. Ancak bir sonraki oturumun başında, bir önceki oturumda alman karar için baÅŸkan ve üyelerden biri yeniden müzakere talebinde bulunabilir. Yeniden müzakere talebinin izahından sonra talep oylanır. Lehte karar verildiÄŸi takdirde konu gündemin başına alınır.

Toplantılar

Madde 31- Yönetim Kurulunca aksine karar alınmadıkça olaÄŸan toplantılar ayda bir gün yapılır. Bu günler Yönetim Kurulu tarafından tespit olunur.

Yönetim Kurulu acele ve zaruri hallerde BaÅŸkan tarafından doÄŸrudan doÄŸruya veya üyelerden en az ikisinin görüÅŸme konusunu taşıyan yazılı isteÄŸi üzerine olaÄŸanüstü toplantıya çaÄŸrılır.

Yönetim Kurulu üyeleri, teyitli elektronik posta, teyitli faks veya mektupla toplantıya çaÄŸrılır( ) Ardı ardına üç olaÄŸan toplantıya katılmayan üye, Yönetim Kurulu kararı ile istifa etmiÅŸ sayılır.

Toplantılarda Usul

Madde 32- Yönetim Kurulu toplantıları gizlidir.

Yönetim kurulu toplantılarına katılacak oda personeli ve diÄŸer kiÅŸiler Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

Yönetim Kurulu Üyelerinin KonuÅŸmaları

Madde 33- Hiçbir üye BaÅŸkandan izin almadan konuÅŸamaz.

KonuÅŸmalar talep sırasına göre yapılır. Üyeler söz sıralarını karşılıklı olarak birbirlerine bırakabilirler.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

BİRLİK DİSİPLİN KURULU

Disiplin Kurulunun TeÅŸekkülü

Madde 34- Birlik Disiplin Kurulu, Genel Kurul üyeleri arasından seçilecek beÅŸ asil ve beÅŸ yedek üyeden teÅŸekkül eder. Disiplin Kurulunun asil ve yedek üyelerinin üçünün yeminli mali müÅŸavir olması zorunludur.

Disiplin Kurulu üyeleri iki yıl İçin seçilir. Süresi dolan üye yeniden seçile-bilir.

Yönetim Kurulu üyeleri Disiplin Kuruluna seçilemezler. Disiplin Kurulu, kendi üyeleri arasından bir baÅŸkan ve bir baÅŸkan yardımcısı seçer.

Disiplin Kurulunun Görevleri

Madde 35- Disiplin Kurulunun görevleri ÅŸunlardır:

a) Birlik Genel Kurulunun kararı üzerine veya re'sen, sorumlu görülen Birlik Yönetim Kurulu üyeleri hakkında soruÅŸturma yapmak,

b) Oda disiplin kurullarının kararlarına karşı yapılacak itirazları incelemek,

c) Yukarıda belirtilen konularda gerekli kararlan vermek.

Disiplin Kurulu Toplantısı ve Karar Nisabı

Madde 36- Birlik Disiplin Kurulu, Disiplin Kurulu BaÅŸkanı tarafından mektupla toplantıya çaÄŸrılır.

Birlik Disiplin Kurulu üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile karar verir. Oylarda eÅŸitlik halinde BaÅŸ-kanın bulunduÄŸu taraf üstün tutulur.

Birlik Disiplin Kurulunun Kararlarının Kesinleşmesi

Madde 37-Birlik Disiplin Kurulunun, itirazların reddine ilişkin kararları Maliye Bakanlığının onayıyla kesinleşir.( )

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

BİRLİK DENETLEME KURULU

Denetleme Kurulunun TeÅŸekkülü

Madde 38- Birlik Denetleme Kurulu, Genel Kurulun üyeleri arasından seçilecek, biri yeminli mali müÅŸavir ve ikisi de serbest muhasebeci mali müÅŸavir olmak üzere üç üyeden oluÅŸur. Ayrıca aynı usulle üç yedek üye seçilir.

Denetleme Kurulu üyeleri iki yıl için seçilir. Süresi dolan üye yeniden seçilebilir.

Üyeler arasında yeminli mali müÅŸavir yoksa eksiklik serbest muhasebeci mali müÅŸavirden tamamlanır.

Yönetim Kurulu üyeleri ile Disiplin Kurulu üyeleri Denetleme Kuruluna seçilemezler.

Denetleme Kuruluna seçilen yeminli mali müÅŸavir, Denetleme Kurulunun BaÅŸkanıdır. Denetleme Kurulunda yeminli mali müÅŸavir yoksa, Denetleme Kurulu üyeleri gizli oyla kendilerine bir baÅŸkan seçerler.

Denetleme Kurulunun Toplantısı

Madde 39- Denetleme Kurulu, Denetleme Kurulu BaÅŸkanı tarafından mektupla toplantıya çaÄŸrılır.

Toplantılar salt çoÄŸunlukla yapılır.

Denetleme Kurulu üyeleri, Birlik Yönetim Kurulu toplantılarına katılabilirler. Ancak oy kullanamazlar.

Denetleme Kurulunun Görevleri

Madde 40- Denetleme Kurulu Birliğin işlem ve hesaplarını denetler ve bu hususta Genel Kurul'a rapor verir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

BİRLİK ORGANLARININ SEÇİM ESASLARI

Yargı Denetimi ve Gizli Oy

Madde 41- Birlik organlarının seçimleri gizli oyla ve yargı gözetimi altında gerçekleÅŸtirilir.

Listenin İlçe Seçim Kuruluna Verilmesi

Madde 42- Seçim yapılacak Genel Kurul toplantısından en az 15 gün önce Birlik organlarının seçimleri için üyeleri belirleyen listeler, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoÄŸunluk olmadığı takdirde yapılacak İkinci toplantıya dair hususları belirten bir yazıyla birlikte üç nüsha olarak o yer ilçe seçim kurulu baÅŸkanına tevdi edilir.

Bir yerde birden fazla ilçe seçim kurulu bulunduÄŸu takdirde, görevli ilçe seçim kurulu Yüksek Seçim Kurulunca belirlenir.

GörüÅŸmelerin ve Seçimlerin Düzenlenmesi

Madde 43- Toplantı tarihlerinin, gündemde yer alan diÄŸer konular gözönünde bulundurularak görüÅŸmelerin bir Cumartesi günü akÅŸamına kadar sonuçlanmasını ve seçimlerin ertesi günü Pazar gününün 09-17 saatleri arasında yapılmasını saÄŸlayacak ÅŸekilde düzenlenmesi zorunludur.

Hakimin Onayladığı Listenin İlanı

Madde 44- Hakim, gerektiÄŸinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip incelemek suretiyle varsa noksanları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak üyeleri belirleyen listeler ile bu YönetmeliÄŸin yukarıdaki maddede belirtilen diÄŸer hususları onaylar. Onaylanan listeler ile toplantıya ait diÄŸer hususlar Birlik ilan yerlerinde asılmak suretiyle üç gün süre ile ilan edilir.

Listelerin KesinleÅŸmesi

Madde 45- İlan süresi içinde listelere yapılacak itirazlar hakim tarafından incelenir ve en geç iki gün içinde kesin karara baÄŸlanır.

Bu suretle kesinleÅŸen listeler ile toplantıya ait diÄŸer hususlar onaylanarak BirliÄŸe gönderilir.

Hakimin Sandık Kurulunu Tayin Etmesi

Madde 46- Hakim kamu görevlileri veya aday olmayan üyeler arasından bir baÅŸkan ile iki üyeden oluÅŸan bir seçim sandık kurulu tayin eder. Aynı ÅŸekilde ayrıca üç yedek üye de belirler. Seçim Sandık Kurulu BaÅŸkanının yokluÄŸunda kurula en yaÅŸlı üye baÅŸkanlık eder.

Sandık Sayısı Araç ve Gereç Temini

Madde 47- Dörtyüz kiÅŸiden fazla üye bulunması halinde her dörtyüz kiÅŸi için bir oy sandığı bulunur ve her seçim sandığı için ayrı bir seçim sandık kurulu oluÅŸturulur. Seçimlerde kullanılacak araç ve gereçler ilçe seçim kurulundan saÄŸlanır ve sandıkların konacağı yerler hakim tarafından belirlenir.

Seçim Sandık Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 48- Seçim Sandık Kurulu, seçimlerin Kanunun ÖngördüÄŸü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup bu görevleri seçim ve tasnif iÅŸleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.

Seçim süresinin sonunda seçim sonuçlan tutanakla tespit edilip Seçim Sandık Kurulu BaÅŸkan ve üyeler tarafından imzalanır.

Birden Fazla Sandık Bulunması

Madde 49- Birden fazla sandık bulunması halinde tutanaklar, hakim tarafından birleştirilir.

Seçim Sonuçlarının İlanı ve İtiraz

Madde 50- Tutanakların birer örneÄŸi seçim yerinde asılmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir.

Seçimin devamı sırasında yapılan iÅŸlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün İçinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar, hakim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara baÄŸlanır. İtiraz süre-sinin geçmesi ve itirazların karara baÄŸlanmasından hemen sonra hakim kesin sonuçları ilan eder ve BirliÄŸe bildirir.

Oy Verme İşlemi

Madde 51- Oy verme iÅŸlemi gizli oy açık tasnif esaslarına göre yapılır. Listede adı yazılı bulunmayan meslek mensubu oy kullanamaz. Oylar, oy verenin kimliÄŸini oda veya resmi kuruluÅŸça verilen belge ile İspat etmesinden ve listedeki isminin karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır. Oylar üzerinde ilçe seçim kurulu mührü bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu baÅŸkanı tarafından her seçim için ayrı ayrı verilecek kağıtlara yazılmak ve mühürlü zarflara konulmak suretiyle kullanılır. Sadece adayların isimlerinin yazıldığı maktu ve mühürlü listeler oy olarak kullanılabilir.

Bunların dışında yazılan veya mühürsüz zarflara konulan oylar geçersiz sayılır.

Oy pusulasına seçilecek asıl üye sayısının üçte ikisi oranında isim yazılması zorunludur. Bundan noksan isim yazılmışsa oy pusulaları geçerli deÄŸildir. Oy pusulasına seçilecek asıl üye sayısından fazla isim yazıldığı takdirde sondan baÅŸlanarak fazla isimler hesaba katılmaz.

Adaylar, aldıkları oyların sayısına göre sıralanır ve en çok oy alandan baÅŸlanmak üzere önce asıl, sonra yedek üye seçilmiÅŸ olanlar bu sıraya göre tespit edilir.

Adayların aldıkları oylarda eÅŸitlik halinde aralarında kura çekilir.

Seçimlerin İptali

Madde 52- Hakim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya Kanuna aykırı uygulama sebebiyle seçimlerin iptaline karar verdiÄŸi takdirde süresi bir aydan az ve iki aydan fazla olmamak üzere seçimin yenileneceÄŸi Pazar gününü tespit ederek BirliÄŸe bildirir. Belirlenen günde yalnız seçim yapılır. Seçim iÅŸlemleri Kanunun öngördüÄŸü hükümlere uygun olarak yürütülür

.

Oy ve Belgelerin Saklanması

Madde 53- Kullanılan oylar ve diÄŸer belgeler tutanağın bir örneÄŸi ile birlikte üç ay süreyle saklanmak üzere ilçe secini kurulu baÅŸkanlığına tevdi edilir.

Ücretin Ödenmesi

Madde 54- İlçe Seçim Kurulu BaÅŸkanına, Hakime ve Seçim Sandık Kurulu BaÅŸkanı ile üyelerine Seçimlerin Temel Hükümlerine ve Seçmen Kütükleri Hakkındaki Kanunda belirtilen esaslara göre ücret Ödenir. Bu ücret ve diÄŸer seçim giderleri Birlik bütçesinden karşılanır.

Cezalar

Madde 55- Seçimler sırasında Sandık Kurulu BaÅŸkan ve üyelerine karşı iÅŸlenen suçlar Devlet Memurlarına karşı iÅŸlenmiÅŸ suçlar gibi cezalandırılır.

Seçimlerin düzen içerisinde ve saÄŸlıklı biçimde yürütülmesi amacı ile Ha-kim ve Sandık Kurulunun aldığı tedbirlere uymayanlara eylemin ağırlığına göre bu Kanunda yazılı disiplin cezaları verilir.

BEŞİNCİ KISIM

DİĞER ESASLAR

Bütçe

Madde 56- BirliÄŸin bir yıllık tahmini gelir ve gider bütçesi; Yönetim Kurulunca Kanuna, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak AÄŸustos ayı içinde hazırlanır ve gerekçesiyle birlikte Birlik Genel Kuruluna sunulur.

Genel Kurulca kabul edilen bütçe Ekim ayının birinci gününden itibaren yürürlüÄŸe konulur ve uygulanır.

Bütçe mücbir sebeplerle yapılmaz ve Ekim ayının birinci günü yürürlüÄŸe konulmaz ise bir evvelki yıl bütçesinin 1/12'si esas alınarak ve 1,2 ve 3 ay-lık geçici bütçeler yolu ile BirliÄŸin mali iÅŸleri yürütülür.

Harcamalar

Madde 57- Birlik bütçesinden her türlü harcama yetkisi; Yönetim Kuruluna aittir. Yönetim Kurulu bu yetkisini harcamanın nevi ve miktarını belirtmek suretiyle Birlik BaÅŸkanı, Genel Sekreteri ve Muhasip üyeye devredebilir.

Huzur Hakkı

Madde 58- (19.12.2007 tarih ve 26735 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan YönetmeliÄŸin 1. maddesiyle deÄŸiÅŸtirilen Fıkra; Yürürlük : 19.12.2007) (**)Birlik Yönetim, Disiplin ve Denetleme K

urulu üyeleri ile Birlik bünyesinde oluÅŸturulan komite, kurul ve komisyonlarda üye olarak görev yapanlara, katılacakları toplantılar için huzur hakkı, harcırah ve yol giderleri verilir.

Bu ödemelerin nevi ve miktarı her yıl Birlik Genel Kurulunca tespit edilir.

Defter ve Belgelerin Tanzimi ve Muhafazası

Madde 59- Birlikle ilgili her türlü defter ve belgeler Yönetim Kurulunun sorumluluÄŸunda Birlik Genel SekreterliÄŸinde tanzim ve muhafaza edilir.

Gelir ve giderler usulüne uygun belgelere İstinaden kayda alınır.

(**)Fıkranın deÄŸiÅŸmeden önceki ÅŸekli Birlik Yönetim, Disipl

in ve Denetleme Kurulu Üyelerine katılacakları toplantılar İçin huzur hakkı, harcırah ve yol giderleri verilir.

Birliğin Yurt Dışında Temsili

Madde 60- BirliÄŸi temsil etmek üzere milletlerarası toplantı ve kongrelere katılmak Maliye Bakanlığının iznine tabidir( )

ALTINCI KISIM

BİRLİĞİN Ä°Ç YÖNETİMİ

Birlik Hizmetlerinin Yürütülmesi

Madde 61- Birlik hizmetleri mevzuat hükümleri ile Gene! Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yürütülür.

Birlik Genel Sekreterinin Görev ve Yetkileri

Madde 62- Birlik iÅŸlerim yürütmekle Birlik Genel Sekreteri görevlidir.

Ancak, Birlik Genel Sekreterinin teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı İle Genel İdare Müdürü atanabilir. Birlik Genel Sekreteri görev ve yetkilerinin tamamını veya bir kısmını Genel İdare Müdürüne devredebilir.

Birlik Genel Sekreteri, Birlik personelinin amiri olup baÅŸlıca görevleri ve yetkileri ÅŸunlardır:

a) Yönetim Kurulu kararlarını uygulamak,

b) BirliÄŸin iÅŸlem ve yazışmalarını yönetmek, müdürlüklere ait görevlerin noksansız olarak yürütülmesini saÄŸlamak ve denetlemek,

c) Birlik idare personelinin atanması, yükselmesi, Ödüllendirilmesi, cezalandırılması ve iÅŸine son verilmesi gibi özlük hakları ile ilgili konularda Yönetim Kuruluna öneride bulunmak,

d) Birlik idare personelinin özlük iÅŸlerine ait sicil kütüklerini düzenlemek ve saklanmasını saÄŸlamak,

e) Birlikçe verilecek belgeleri düzenlemek ve bu belgelerin düzenlenme-sini esas alarak bilgilerin toplanması ile ilgili iÅŸlem ve hizmetlerin yürütülmesini saÄŸlamak,

f) BirliÄŸin bütçe taslağını Birlik Saymanı ile birlikte hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak.( )

g) DemirbaÅŸ ve ayniyat kayıtlarının düzenlenmesini, saklanmasını saÄŸlamak,

h) Yayın organları ve basınla iliÅŸkilerini düzenlemek,

i) Yönetim Kurulu tarafından devredilecek yetkileri kullanmak,

j) Genel Kurul ve Yönetim Kurulunca verilecek diÄŸer iÅŸleri yapmak.

Birlik Genel Sekreteri, BirliÄŸe herhangi bir yükümlülük getirmeyen ve resmi makamlarla yapılacak yazışmaları kapsayan ve Birlik kayıtları ile ilgili belgelerin örneklerinin onayına ait bulunan hususlarda re'sen imzaya yetkilidir.

Birlik Saymanının Görev ve Yetkileri

(21.11.2007 Tarihinde eklenen Madde )

Madde 62/A – Birlik Saymanının görev ve yetkileri ÅŸunlardır:

a) BirliÄŸin bütçe taslağını Birlik Sekreteri ile birlikte hazırlamak ve Yönetim Kurulu'na sunmak.

b) BirliÄŸin muhasebe kayıt ve iÅŸlemlerinin, kendi gözetiminde düzgün tutulmasını saÄŸlamak.

c) Gelir ve giderleri usulüne uygun belgelere istinaden kayda aldırmak.

d) DemirbaÅŸ ve ayniyat kayıtlarının düzenlenmesini ve saklanmasını saÄŸlamak.

e) Bütçe ödenekleri arasındaki aktarma tekliflerini hazırlayarak Yönetim Kurulunun onayına sunmak.

f) Kâr amaçsız iÅŸletmeler muhasebe standardına uygun olarak, finansal tabloları hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunmak.

Gene! İdare Müdürünün Nitelikleri

Madde 63- Genel İdare MüdürlüÄŸüne atanacaklarda aÅŸağıdaki nitelikler aranır :

a) Personel YönetmeliÄŸinde aranan ÅŸartları taşımak,

b) İktisadi ve İdari Bilimler, İktisat, Hukuk, Siyasal Bilgiler Fakülteleri ve benzeri fakülte veya bölümleri ile bunların yetkili makamlarca onaylanmış yabancı Ülkelerdeki eÅŸitlerinden birini bitirmiÅŸ olmak,

c) İngilizce, Almanca ve Fransızca dillerinden birini iyi derecede bilmek.

MüÅŸavirler

Madde 64- MüÅŸavirler, Birlik iÅŸlerinin yürütülmesinde görevli mütehassıs elemanlardır.

Hangi konular için MüÅŸavir çalıştırılacağı, bunlarda aranacak özel nitelikler ve atama ÅŸartlan Yönetim Kurulunca belirlenir.

Müdürler

Madde 65- Birlik Genel Sekreterinin teklifi ve Yönetim Kurulu Kararıyla müdürlükler oluÅŸturulabilir. Bu müdürlüklerin çalışma usul ve esasları yönerge ile düzenlenir.

Personel Disiplin Cezaları

Madde 66- Disiplin cezaları; hizmetin gereÄŸi yürütülmesini saÄŸlamak amacı ile kanunların, tüzüklerin, yönetmeliklerin, BirliÄŸin yetkili makamlarının emrettiÄŸi ödevleri yurt içinde veya dışında yerine getirmeyenlere, uyulması zorunlu kılınan hususlara uymayanlara, yasaklanan iÅŸleri yapanlara durumun niteliÄŸine ve ağırlık derecesine göre verilen cezalardır.

Personele verilecek disiplin cezaları ile bu cezalan gerektiren fiil ve haller hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.

Disiplin cezası verme yetkisi Genel İdare Müdürü için Yönetim Kurulu-na, diÄŸer personel için Birlik Genel Sekreterine aittir.

Birlik Meslek Åžirketleri KütüÄŸü

(21.11.2007 Tarihinde eklenen Madde )

Madde 66/A – Birlik, "Birlik Meslekî Ortaklık Bürosu ve Åžirketler KütüÄŸü" adı altında merkezî bir kütük tutar. Ortaklık bürosu ve ÅŸirketler, Birlik tarafından tutulan Meslek KütüÄŸüne kayıt edilirler. Birlik, Meslek KütüÄŸüne kaydettiÄŸi ortaklık bürosu veya ÅŸirketlerin listesini, unvan, adres, ÅŸirket türü, kütük numarası, ortakların isimleri, adresleri, sicil numaraları, varsa internet siteleri ve uygun göreceÄŸi diÄŸer bilgilerle birlikte kendi internet sitesinde yayımlar.

YEDİNCİ KISIM

SON HÜKÜMLER

Geçici Madde 1- Birlik kurulup, yönetmeliÄŸi yayınlayıncaya kadar, bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Geçici Madde 2- Birlik Genel Kurulunun ilk toplantısında Kanun ve Yönetmelik hükümleri uyarınca Geçici Kurul Birlik Yönetim Kurulu görevini yapar.

Yürürlük

Madde 67- Bu Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren yürürlüÄŸe girer.

Yürütme

Madde 68- Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Serbest Muhasebeci Malî MüÅŸavirler ve Yeminli Malî MüÅŸavirler Odaları BirliÄŸi Yönetim Kurulu yürütür.

TekirdaÄŸ Serbest Muhasebeci Mali MüÅŸavirler Odası
Adres : Cumhuriyet Mah. Sami Efendi  Sok. No:12  59030 SüleymanpaÅŸa TEKİRDAÄž
E-Posta : info@tekirdagsmmmo.org.tr   KEP: tekirdagsmmmo@hs03.kep.tr
Telefon : +90(282) 293 14 77 - 29314 78
Faks : +90(282) 293 14 76
 

Tasarım 59