Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanlığından:
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ASGARİ İŞÇİLİK TESPİT
KOMİSYONUNUN ÇALIÅžMA USUL VE ESASLARI
HAKKINDA YÖNETMELİK
Resmi Gazete Sayısı
|
27010
|
Resmi Gazete Tarihi
|
27.09.2008
|
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 (1) Bu YönetmeliÄŸin amacı; Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun oluÅŸturulmasına, iÅŸin yürütümü için gerekli olan asgari iÅŸçilik miktarının belirlenmesinde ve Kuruma yeterli iÅŸçilik bildirilmiÅŸ olup olmadığının araÅŸtırılmasında dikkate alınacak asgari iÅŸçilik oranlarının tespitine, belirlenen oranlara karşı yapılacak itirazların incelenmesine iliÅŸkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, Asgari İşçilik Tespit Komisyonunda görev alacak teknik elemanların niteliklerini, görevlendirilmelerini, sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanununun 85 inci maddesi hükmüne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alt iÅŸveren: Bir iÅŸverenden, iÅŸyerinde yürüttüÄŸü mal veya hizmet üretimine iliÅŸkin bir iÅŸte veya bir iÅŸin bölüm veya eklentilerinde iÅŸ alan ve bu iÅŸ için görevlendirdiÄŸi sigortalıları çalıştıran üçüncü kiÅŸiyi,
b) Asgari iÅŸçilik oranı: İhale yoluyla yapılan iÅŸlerde istihkak tutarı, özel nitelikteki inÅŸaat iÅŸlerinde ise maliyet bedeli içerisindeki asgari iÅŸçilik miktarının yüzdesini,
c) BaÅŸkan: Asgari İşçilik Tespit Komisyonu BaÅŸkanını,
ç) Daire BaÅŸkanlığı: Kurumun Prim Tahsilat Daire BaÅŸkanlığını,
d) Dosya: Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca asgari iÅŸçilik oranı tespit edilecek iÅŸe ait gerekli belgelerin tümünü,
e) Fiyat analizi: İnÅŸaata ait imalatların birim maliyetlerin; iÅŸçilik, malzeme, taşıt, makine ve ekipman olarak miktar ve tutarlarının saptanarak fiyatlandırılması iÅŸlemini,
f) Fiyat zaptı: Birim fiyatlarda bulunmayan imalatlar için düzenlenen özel birim fiyatlarını,
g) İdare: 10/12/2003 tarih ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kamu idareleri ve kamu iktisadi teÅŸebbüsleri ile bunların baÄŸlı idare, ortaklık, müessese ve iÅŸletmeleri ve yukarıda belirtilenlerin ödenmiÅŸ sermayesinin % 50'sinden fazlasına sahip oldukları ortaklık ve iÅŸletmelerden 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanuna tabi olmayanlarla özel kanunlarına göre personel çalıştıran diÄŸer kamu kurumları ile döner sermayeli kuruluÅŸlar ve 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Kanunda tanımları yapılan mevduat bankaları, katılım bankaları, kalkınma ve yatırım bankaları, fon bankaları ve kanunla kurulan kurum ve kuruluÅŸları,
ÄŸ) İstihkak: Yapılan iÅŸe karşılık, katma deÄŸer vergisi ve idarece verilen malzeme bedeli hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dahil olmak üzere idarece iÅŸverene ödenmesi gereken toplam tutarı,
h) İşveren: Sigortalıları çalıştıran gerçek veya tüzel kiÅŸiler ile tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸları,
ı) Kanun: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununu,
i) Komisyon: Asgari İşçilik Tespit Komisyonunu,
j) Kurum: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
k) Maliyet: Yapılan iÅŸin veya üretimin toplam parasal deÄŸerini,
l) Malzeme: Yapılan iÅŸte kullanılan ve istihkak tutarı ile maliyet bedeli içindeki maddeyi,
m) Salt iÅŸçilik: Üretimde kullanılan malzemenin tamamı ile makine, alet ve edevatın idarece verilmesi halinde kullanılan iÅŸçiliÄŸi,
n) TebliÄŸ: Komisyon tarafından belirlenen asgari iÅŸçilik oranlarını gösteren ve Resmî Gazete'de yayımlanan tebliÄŸi,
o) Ünite: Sosyal güvenlik il müdürlüklerini ve sosyal güvenlik il müdürlüklerine baÄŸlı olarak faaliyet gösteren sosyal güvenlik merkezlerini,
ö) Üye: Kurumca ve Kurum Yönetim Kurulunda temsil edilen iÅŸçi ve iÅŸveren konfederasyonları ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilen asıl ve yedek teknik elemanları,
p) Yönetim Kurulu: Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun OluÅŸturulması,
Çalışması ve Üyelerinin Özlük Hakları
Komisyonun oluşturulması
MADDE 5 (1) Komisyon, Yönetim Kurulu kararı ile, Kurum teknik elemanlarından dört asıl dört yedek, Yönetim Kurulunda temsil edilen iÅŸveren konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilecek birer asıl ve birer yedek teknik eleman ile yine Yönetim Kurulunda temsil edilen iÅŸçi konfederasyonunca görevlendirilecek bir asıl ve bir yedek teknik eleman olmak üzere toplam yedi asıl ve yedi yedek üyeden oluÅŸur.
(2) Kurumca gerekli görülmesi halinde, YönetmeliÄŸin 6 ncı maddesinde belirtilen nitelikleri taşıyacak üyelerden oluÅŸacak ÅŸekilde ve aynı esaslar çerçevesinde, Yönetim Kurulu kararı ile aralarındaki görev dağılımı da belirtilmek suretiyle birden çok komisyon kurulabilir.
Komisyon üyelerinin nitelikleri ve görevlendirilmeleri
MADDE 6 (1) Kurumca ve Yönetim Kurulunda temsil edilen iÅŸçi ve iÅŸveren konfederasyonları ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilecek üyelerin en az dört yıllık mühendislik, mimarlık eÄŸitimi veren fakültelerden mezun olması ve en az üç yıllık ÅŸantiye deneyiminin ya da mesleki çalışmasının bulunması gerekir.
(2) Komisyonda görev yapacak asıl ve yedek üyeler; Kurumun İnÅŸaat ve Emlak Daire BaÅŸkanlığınca, seçilecek üye sayısının en az iki katı kadar önereceÄŸi adaylar arasından, baÅŸkan ve baÅŸkan yardımcısı ise asıl üyeler arasından Yönetim Kurulu tarafından seçilerek, Daire BaÅŸkanlığı bünyesinde görevlendirilirler.
(3) Komisyon üyeleri, gerektiÄŸinde aynı yöntemle deÄŸiÅŸtirilebilir.
(4) Kurum adına Komisyonda yer alacak dört asıl üyenin ikisi inÅŸaat, birisi makine, birisi elektrik mühendisleri arasından ve belirtilen her bir mühendislik dalından birer yedek üye seçilir. Elektrik mühendisi olarak seçilecek üye; elektronik, elektrik-elektronik veya elektronik ve haberleÅŸme mühendislerinden de seçilebilir.
(5) Konfederasyonlarca ve Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince komisyonda görevlendirilecek üyelerin;
a) Kamu haklarından yoksun bulunmaması,
b) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla hapis veyahut affa uÄŸramış olsalar bile, Devletin ÅŸahsiyetine karşı iÅŸlenen suçlarla, basit veya nitelikli zimmet, ihtilas, irtikap, rüÅŸvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya ÅŸeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmi ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma, suçlarından dolayı hükümlü bulunmaması,
c) Bu maddenin birinci ve dördüncü fıkralarında sayılan mesleklerden birine sahip olması,
gerekir.
Komisyonun çalışması
MADDE 7 (1) Komisyon; inÅŸaat, elektrik ve makine mühendisi üyelerinin bulunması kaydıyla en az dört üyenin katılımı ve Kurum personelinin tabi olduÄŸu haftalık çalışma süresi ile günlük çalışma saatlerine uymak suretiyle toplanır ve çalışmalarını yürütür.
(2) Komisyonun asıl üyelerinden herhangi birinin Kanunda sayılan üyeliÄŸin sona ermesini gerektiren haller dışında izinli veya istirahatlı olmasına baÄŸlı olarak, göreve gelemediÄŸi sürelerde asıl üyeler görevlerine baÅŸlayıncaya kadar görev yapmak üzere yedek üyeler BaÅŸkan tarafından göreve çaÄŸrılır.
(3) Yönetim Kurulunda temsil edilen iÅŸçi ve iÅŸveren konfederasyonları ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilen üyelerin mazeretsiz veya izinsiz olarak üst üste üç toplantıya, son altı ay içinde ise beÅŸ toplantıya katılmaması halinde üyelikleri sona erer. ÜyeliÄŸi bu suretle sona eren iÅŸçi konfederasyonu üyesinin yerine, üye sayısı bakımından en yüksek bir sonraki konfederasyondan bir asıl ve bir yedek üye belirlenmesi istenir. Söz konusu iÅŸçi konfederasyonu yeni asıl ve yedek üyeyi belirleyinceye kadar daha önce belirlenmiÅŸ olan yedek üye asıl üye olarak görev yapar. ÜyeliÄŸi sona eren iÅŸveren konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilen üyelerin yerine anılan kurumlardan yeni asıl üye seçilir. Görev süreleri bu fıkrada belirtilen ÅŸekilde sona eren iÅŸveren konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilen üyelerin yerine yeni asıl üyeler görevlendirilinceye kadar yedek üyeler asıl üye olarak görev yapar.
(4) Komisyon, gerektiÄŸinde ilgili meslek veya kamu kuruluÅŸlarından yazı ile görüÅŸ isteyebilir.
(5) Komisyon çalışmalarına yardımcı olmak üzere sekreterya hizmetlerini yürütecek idari personel Kurumca görevlendirilir ve Komisyonun ihtiyaç duyacağı teknik donanım saÄŸlanır.
BaÅŸkan ve üyelerin sorumlulukları
MADDE 8 (1) BaÅŸkan, baÅŸkanın olmadığı zamanlarda baÅŸkan yardımcısı, komisyonun çalışması ile sevk ve idaresinden, Komisyon kararlarının noksansız ve usulüne uygun olarak düzenlenmesinden sorumludur.
(2) Kurum, iÅŸçi ve iÅŸveren konfederasyonları ile Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince görevlendirilecek üyeler, tarafsız, mesleklerinin ve komisyondaki görevlerinin gerektirdiÄŸi itibar ve güvene layık olduklarını, hizmet içinde ve dışındaki davranışları ile göstermek zorundadırlar.
(3) Üyelerin, iÅŸ sahipleri ile iliÅŸkilerinde, dürüstlük ve vakardan ayrılmamak ÅŸartıyla sürat, kolaylık ve nezaketle hizmet görmeleri ve hakkaniyete uygun iÅŸlem yapmaları esastır.
(4) Üyeler, kendilerine ait veya ortağı olduÄŸu iÅŸyerleri ile herhangi bir iÅŸyerinde çalışmaları halinde bu iÅŸyerleri iÅŸverenlerince üstlenilen iÅŸlere iliÅŸkin veya üçüncü dereceye kadar kan veya kayın hısımlarını ilgilendiren dosyalarla ilgili toplantı ve oylamalara katılamazlar.
(5) Üyeler, toplantı sonucunda alınan kararlar hakkında iÅŸverenlere veya üçüncü ÅŸahıslara bilgi veremezler.
(6) Üyelerin görevleri nedeniyle Kurum zararına sebebiyet verdiklerinin Kurumca tespiti halinde haklarında ayrıca genel hükümler uyarınca iÅŸlem yapılır.
Kurum dışından görevlendirilen üyelere yapılacak ödemeler
MADDE 9 (1) Konfederasyonlar ve Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸince komisyonda görevlendirilen teknik elemanlara, bu görevlerini yaptıkları sürece katıldıkları her toplantı günü için (2500) gösterge rakamının memur aylıklarının hesabında kullanılan katsayı ile çarpılarak bulunacak tutarı üzerinden huzur hakkı Kurumca ödenir.
(2) Komisyon üyelerinin yerinde yapılacak tespit iÅŸlemi ile ilgili görevlendirilmeleri halinde 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 8 inci ve diÄŸer ilgili maddeleri uyarınca Kurum Yönetim Kurulunca takdir edilecek miktarlarda ödeme yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Asgari İşçilik Oranları, Dosya İncelemesi, DeÄŸerlendirme ve Tespit
ÇeÅŸitli iÅŸkollarının asgari iÅŸçilik oranları
MADDE 10 (1) ÇeÅŸitli iÅŸkollarına ait iÅŸlerin asgari iÅŸçilik oranları, Komisyonca tespit edilerek tebliÄŸ ile Resmî Gazete'de yayımlanır.
(2) TebliÄŸde oranlarla birlikte; oranın belirlenmesinde esas alınan kriterler, iÅŸ kalemleri, çalışma ÅŸekilleri ve teknolojiden faydalanma durumu gibi açıklayıcı bilgilere yer verilir.
Asgari iÅŸçilik oranları belirlenmemiÅŸ olan iÅŸkolları
MADDE 11 (1) Asgari iÅŸçilik oranları belirlenmemiÅŸ olan iÅŸkolları ile ilgili olarak Kuruma yeterli iÅŸçilik bildirilmiÅŸ olup olmadığının araÅŸtırılmasına veya Kurum denetim ve kontrolle görevlendirilmiÅŸ memurlarınca iÅŸin yürütümü için gerekli olan asgari iÅŸçilik miktarının tespitine esas olmak üzere uygulanması gereken asgari iÅŸçilik oranının belirlenmesi amacıyla araÅŸtırma veya tespite konu iÅŸe ait son hak ediÅŸ raporunun, hak ediÅŸ raporu düzenlenmeyen anahtar teslimi, yap-iÅŸlet-devret veya yap-iÅŸlet suretiyle ihale edilen iÅŸler ve benzer iÅŸlerde yüklenici tarafından idareye verilen ve kabul edilen teklif, teknik doküman, analizler, maliyet bedelleri, teklif birim fiyat cetvelleri ve mahal listeleri ve benzeri ile iÅŸe ait sözleÅŸmenin ilgili bölümleri, diÄŸer teknik ve mali dokümanlarının, idarece iÅŸverene malzeme verilmiÅŸ olup olmadığının, verilmiÅŸ ise verilen malzemenin cinsi, miktarı ve sözleÅŸme yılı fiyatlarıyla toplam bedelini gösteren iÅŸ bitirme belgesinin, gerekiyorsa iÅŸin sözleÅŸmesinin aslı veya idarece ya da aslı görülmek suretiyle Kurumca onaylı fotokopileri, gerekli diÄŸer belgelerle birlikte ilgili Kurum ünitesi tarafından Komisyona intikal ettirilmek üzere Daire BaÅŸkanlığına gönderilir.
Dosyanın komisyona teslimi
MADDE 12 (1) YönetmeliÄŸin 11 inci maddesinde belirtilen belgeler dosya halinde;
a) Sıra numarasını,
b) Gelen evrak giriş numarasını,
c) İlgili Kurum ünitesinin ismini,
ç) İşverenin adı, soyadı veya ticari unvanını,
d) İşyeri sicil numarasını,
e) İşyerinde yapılan işin konusunu,
gösteren liste ekinde BaÅŸkana veya BaÅŸkan tarafından görevlendirilen personele zimmet defteri ile imza karşılığında teslim edilir.
Dosyaların ön incelemesi
MADDE 13 (1) Komisyona intikal eden dosya, BaÅŸkan tarafından iÅŸin ağırlığına ve uzmanlık konusuna göre üyelerden birine verilir.
(2) Dosya, öncelikle ve ivedilikle asgari iÅŸçilik oranının tespiti için gerekli belgeleri ihtiva edip etmediÄŸi açısından ön incelemeye tabi tutulur. Ön inceleme süresi on günden fazla olamaz.
(3) Bu inceleme sonucunda ilave bilgi ve belgelerin teminine ihtiyaç duyulması halinde dosya, eksikliklerin giderilmesi için istenilen bilgi ve belgeler belirtilmek suretiyle BaÅŸkan ve bir üyenin imzasını taşıyan tutanak ekinde Daire BaÅŸkanlığına iade edilir. Daire BaÅŸkanlığı tarafından söz konusu eksikliklerin giderilmesi hususu, oran tespitini isteyen üniteye yazılı olarak bildirilir.
DeÄŸerlendirme ve tespit
MADDE 14 (1) Komisyona intikal eden dosyaya iliÅŸkin deÄŸerlendirme ve oran tespiti, aÅŸağıdaki hususlar göz önünde bulundurularak yapılır.
a) Dosya, ilgili üye tarafından yapılacak inceleme sonucunda düzenlenen ve Yönetmelik ekinde yer alan Asgari İşçilik Oranının Tespitine İliÅŸkin Hesap Cetveli (Ek-1) ile birlikte Komisyonda görüÅŸülür.
b) İlgili üyelerce, öncelikle iÅŸin, isim benzerliÄŸinden ayrı olarak, yapılış ÅŸekli, kullanılan makine, teknoloji ve teçhizatın durumu dikkate alınarak inceleme yapılır. Bu inceleme neticesinde, deÄŸerlendirilmekte olan iÅŸin tebliÄŸde aynen karşılığı mevcut ise bu oran uygulanır. DeÄŸerlendirme, iÅŸin sadece isim benzerliÄŸine dayalı olarak yapılamaz. Asgari iÅŸçilik oranının tespitinde, sözleÅŸme yılı itibariyle hak ediÅŸ tutarı esas alınır. Tenzilat, fiyat farkı ve katma deÄŸer vergisi dikkate alınmaz.
c) Asgari iÅŸçilik oranı, öncelikle sözleÅŸme yılı fiyatları üzerinden, mümkün olmaması halinde ise imalatların tamamı hangi yıl içerisinde yapılmış ise o yılın fiyatları üzerinden hesaplanır.
ç) Yapılan iÅŸin içeriÄŸine uygun asgari iÅŸçilik oranının tebliÄŸde bulunmaması durumunda ise, bu defa iÅŸin bütünü ana imalat kalemlerine ayrıştırılarak, ana imalatların tebliÄŸdeki asgari iÅŸçilik oranları tespit edilir ve ana imalatların iÅŸin bütünü içindeki ağırlığı da dikkate alınarak iÅŸin tümüne ait asgari iÅŸçilik oranı bulunur.
İşin bütününün ana imalatlara bölünmesine raÄŸmen, ana imalatların bir bölümüne veya tümüne ait asgari iÅŸçilik oranlarının aynısının tebliÄŸde bulunmaması durumunda, ana imalatların benzerine ait asgari iÅŸçilik oranları tebliÄŸden bulunarak verilir. Bunun da mümkün olmaması halinde ana imalatlar, alt imalatlara bölünerek yapılan iÅŸe ait asgari iÅŸçilik oranı bulunur.
d) İdarece malzeme verilmesi durumunda, asgari iÅŸçilik oranı, idare malı malzemesinin kullanıldığı hakediÅŸteki imalat pozunun tutarına göre, iÅŸin yapımında makine ve iÅŸçi kullanılma oranı dikkate alınarak Komisyonca tespit edilir. Geri kalan iÅŸ, ilgili tebliÄŸlerde ve genelgelerdeki oranlar dikkate alınarak deÄŸerlendirilir.
e) Malzemenin tamamı idarece verilmekle birlikte, yapılan işte bir kısım giderlerin veya imalat sırasında kullanılan alet ve edevatın işverence karşılanması halinde, tebliğdeki benzer işler, yoksa fiyat analizleri dikkate alınır.
f) Yapılan iÅŸin hak ediÅŸ raporunun olmaması ve fatura mukabili veya tek kalem ÅŸeklinde ödeme yapılmış olması halinde, o iÅŸte çalışan iÅŸçi sayısı, çalışma süresi gibi unsurlar, bunların da bilinememesi durumunda tebliÄŸdeki benzer iÅŸe ait oranlar dikkate alınarak deÄŸerlendirme yapılır.
g) Yap-iÅŸlet-devret veya yap-iÅŸlet modeli ile yapılan iÅŸlerde iÅŸçilik oranı, yüklenici tarafından idareye verilen ve kabul edilen teklif, teknik doküman, analizler, maliyet bedelleri, teklif birim fiyat cetvelleri ve mahal listeleri ve benzeri dokümanlar ile iÅŸe ait sözleÅŸmenin ilgili bölümleri, diÄŸer teknik ve mali dokümanlardan yararlanılmak suretiyle bu iÅŸe ait maliyetler dikkate alınarak belirlenir.
ÄŸ) Hak ediÅŸte belirtilmiÅŸ olması halinde, depolanan, muhafaza altına alınan yedek ekipman, parça veya imalatta kullanılmayan malzemelerin bedeline % 4 asgari iÅŸçilik oranı uygulanır.
h) Yurtiçi veya yurtdışından temin edilen teknolojik malzemenin montajının yapılması durumunda, montaj iÅŸçiliÄŸinin tespitinde, fiyat analizleri, montaj sırasında sarf edilen yardımcı montaj malzemeleri ve montajda kullanılan makine ve ekipmanlar dikkate alınarak hesaplama yapılır.
ı) İşin yapımında kullanılacak makinelerin, idare tarafından işverene verilmesi halinde;
1) Makineler için iÅŸverence idareye kira ödeniyorsa, yapılan iÅŸin makinelerinin müteahhitçe karşılandığı dikkate alınarak deÄŸerlendirme yapılır.
2) Makineler için idareye kira ödenmeyip, iÅŸverence makinelerin bakımı ve genel giderlerinin karşılanması halinde, iÅŸin asgari iÅŸçilik oranı, tebliÄŸdeki benzer oranlar, bunun mümkün olmaması halinde fiyat analizleri esas alınarak tespit edilir.
3) Makineler için kira ödenmeyip, makinelerin bakım ve onarımını gerektirecek herhangi bir gider de yapılmaması halinde, iÅŸin asgari iÅŸçilik oranı, kullanılan malzemeler dikkate alınarak veya salt iÅŸçilik olup olmadığına bakılarak tespit edilir.
i) Yapılan iÅŸin bünyesinde nakliye ayrı bir kalem olarak gösterilmiÅŸ ise bu durum ayrıca deÄŸerlendirilir ve baÅŸka bir kalem bünyesine dahil edilmez.
j) Yapılan iÅŸ, birden fazla iÅŸkolunu içeriyorsa, her bir iÅŸin ağırlığı ve tebliÄŸdeki asgari iÅŸçilik oranları ayrı ayrı dikkate alınarak hesaplama yapılır.
k) Komisyonca yapılan hesaplama sonucunda asgari iÅŸçilik oranının küsuratlı çıkması halinde, tam sayıdan sonra gelen küsuratın iki rakamı da dikkate alınır.
l) Hak ediÅŸte olmayan bir iÅŸ kalemi oluÅŸturulamaz, olan bir kalem yok sayılamaz veya baÅŸka bir kalem bünyesine dahil edilemez.
m) Paket veya bir bütün olarak getirilip, yalnızca montajı yapılan makine, ekipman ve gruplarda, varsa idarenin analizleri veya teklif sırasında verilen analizler, montaj sırasında sarf edilen yardımcı montaj malzemeleri ve montajda kullanılan makine ve ekipmanlar, yok ise Bayındırlık ve İskan Bakanlığı analizleri esas alınarak montaj iÅŸçilik oranları bulunur.
Yerinde tespit
MADDE 15 (1) Devam etmekte olan veya tamamlanmış iÅŸlerle ilgili olarak asgari iÅŸçilik oranı hakkında karar verilebilmesi için, iÅŸin yapıldığı yerin görülmesi gerektiÄŸi durumlarda, Komisyonca alınacak karar gereÄŸince gerekçesi yazılı olarak belirtilmek suretiyle belirlenen üyeler Daire BaÅŸkanlığı oluru ile iÅŸyerine giderek yerinde tespit yaparlar.
(2) Devam etmekte olan işlerle ilgili yerinde tespit, işverenin talep etmesi halinde de yapılabilir.
(3) Bu inceleme sırasında yapılacak tespitler, varsa işveren veya vekili ile idarenin yetkili personelinin imzası da alınarak tutanağa kaydedilir.
Tespit süresi ve kararlar
MADDE 16 (1) Asgari iÅŸçilik oranının tespit iÅŸlemi, dosyanın eksiksiz olarak Komisyona tesliminden itibaren en geç bir ay içinde tamamlanır.
(2) Asgari iÅŸçilik oranının tespitine iliÅŸkin olarak Komisyon kararı düzenlenir ve bu karar üyelerce imzalanır.
(3) Komisyon kararları en az dört üyenin aynı yöndeki oyu ile alınır. Üyeler, kararlarında çekimser oy kullanamaz. Komisyon kararına karşı olan üye, karşı oy gerekçelerini karara yazarak imzalar.
(4) Komisyon kararları; iki nüsha olarak düzenlenerek, her yıl birden baÅŸlanmak ve teselsül ettirilmek suretiyle numara verilir. Kararın aslı, liste ekinde asgari iÅŸçilik oranının tespitine iliÅŸkin hesap cetveli ile birlikte Daire BaÅŸkanlığına teslim edilir. Kararın diÄŸer nüshası ise, Komisyonca seri dosyada saklanır.
(5) Daire BaÅŸkanlığı, teslim edilen asgari iÅŸçilik oranına iliÅŸkin kararı, tespiti isteyen üniteye beÅŸ iÅŸ günü içinde bildirir. Komisyonca belirlenen asgari iÅŸçilik oranı üzerinden yeterli iÅŸçilik bildirilmiÅŸ olup olmadığı, ilgili ünitece araÅŸtırılır. Yapılan araÅŸtırma iÅŸlemi sonucunda, Kuruma yeterli iÅŸçiliÄŸin bildirilmemiÅŸ olduÄŸunun anlaşılması halinde, eksik bildirilen iÅŸçilik tutarı üzerinden hesaplanan prim aslı faaliyetin son ayı veya Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca düzenlenen raporlarda tespit edilen aylar ile iliÅŸkilendirilerek gecikme cezası, gecikme zammı ve hesap cetveli ile birlikte asgari iÅŸçilik oranı ünitece iÅŸverene tebliÄŸ edilir.
İtiraz
MADDE 17 (1) İşveren, kendisine tebliÄŸ edilen borca veya asgari iÅŸçilik oranına, tebliÄŸ tarihinden itibaren bir ay içinde nedenleri ile birlikte yeni bilgi ve belgeleri de ekleyerek ilgili üniteye bir kez yazılı olarak itiraz eder. Dilekçenin taahhütlü, iadeli taahhütlü veya Acele Posta Servisi yoluyla gönderilmesi halinde, postaya verildiÄŸi tarih Kuruma verildiÄŸi tarih olarak kabul edilir.
(2) Asgari iÅŸçilik oranına yapılan itirazlar, Komisyonca incelenmek üzere Daire BaÅŸkanlığına gönderilir.
(3) Bu tür itirazlar Komisyonca en geç on beÅŸ gün içerisinde sonuçlandırılır.
(4) Daire BaÅŸkanlığı, asgari iÅŸçilik oranına yapılan itiraz üzerine Komisyonca alınan kararı, en geç üç iÅŸ günü içinde ünitesine gönderir.
(5) Ünitece;
a) Asgari iÅŸçilik oranında bir deÄŸiÅŸiklik olmaması halinde iÅŸverenin talebinin reddine dair karar iÅŸverene tebliÄŸ edilir.
b) İtiraz üzerine Komisyonca yeni bir asgari iÅŸçilik oranı belirlenmesi halinde, bu YönetmeliÄŸin 16 ncı maddesinin beÅŸinci fıkrası gereÄŸince iÅŸlem yapılır.
(6) Maddi hatalar hariç birden fazla yapılan itirazlar Komisyonca dikkate alınmaz.
İtirazdan vazgeçme
MADDE 18 (1) İşveren itirazı hakkında komisyonca karar verilinceye kadar itirazından vazgeçebilir. Vazgeçme iÅŸverenin ilgili üniteye vereceÄŸi bir dilekçe ile veya bu husustaki beyanının tutanak ile tespiti suretiyle yapılır. Vazgeçme beyanı açık olmalıdır. Vazgeçme halinde itiraz eden kendisine tebliÄŸ olunan karara münhasır olmak üzere itiraz hakkını kaybetmiÅŸ sayılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
ÇeÅŸitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik
MADDE 19 (1) 29/3/2005 tarihli ve 25770 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Sosyal Sigortalar Kurumu BaÅŸkanlığı Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik " yürürlükten kaldırılmıştır.
Eski Komisyonun görev süresi
GEÇİCİ MADDE 1 (1) Bu YönetmeliÄŸin 19 uncu maddesi ile yürürlükten kaldırılan Sosyal Sigortalar Kurumu BaÅŸkanlığı Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik uyarınca oluÅŸturulan Komisyon; YönetmeliÄŸin 5 inci maddesinde belirtilen Komisyon oluÅŸturuluncaya kadar bu Yönetmelikte belirtilen görevleri yapar.
Eski Komisyonun belirlediÄŸi oranlar
GEÇİCİ MADDE 2 (1) Yürürlükten kaldırılan Sosyal Sigortalar Kurumu BaÅŸkanlığı Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik uyarınca oluÅŸturulan Komisyonun tespit ederek yayımladığı çeÅŸitli iÅŸkollarına ait iÅŸlerin asgari iÅŸçilik oranları; yeni Komisyon tarafından belirlenip Resmî GazeteÂ’de yayımlanıncaya kadar geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 20 (1) Bu Yönetmelik, 1/10/2008 tarihinde yürürlüÄŸe girer.
Yürütme
MADDE 21 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sosyal Güvenlik Kurumu BaÅŸkanı yürütür.
Ek:1
ASGARİ İŞÇİLİK ORANININ TESPİTİNE İLİŞKİN HESAP CETVELİ
|
İŞİN ADI : …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
|
KURUM ÜNİTESİ : Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…
|
|
TOPLAM İSTİHKAK : ……………………………
|
|
|
|
|
|
|
İMALATIN CİNSİ
|
TOPLAM İSTİHKAK İÇİNDEKİ TUTARI
TL
|
TOPLAM İSTİHKAK İÇİNDEKİ AÄžIRLIÄžI
(%)
|
TEBLİGDEKİ İŞÇİLİK ORANI
(%)
|
DAHA ÖNCE KOMİSYONCA TESPİT EDİLEN BENZER İŞÇİLİK ORANI
(%)
|
İMALATIN AÄžIRLIÄžINA GÖRE İŞÇİLİK ORANI
(%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM
|
|
|
|
|
|